El fet de poder tenir apreciacions de com ha anat el mes d’agost, econòmicament parlant, el dia 3 de setembre, em sembla un luxe, atès el retard habitual en les estatístiques oficials. I la sensació, en veient les opinions que tenim a hores d’ara, és que finalment haurà anat millor que no s’esperava en alguns apartats de pes de l’activitat, com ara la indústria, i s’haurà adaptat a les previsions en el cas del turisme. El tercer trimestre, més enllà de la por amb què va començar pel rebrot de la covid-19 després de la revetlla de Sant Joan, sembla que s’ha anat redreçant. Així, avui, l’AIReF fins i tot ha pujat la seva predicció en temps real del PIB espanyol fins al 2,4% trimestral, un ritme que, a escala anual, correspon gairebé a un sorprenent 10%.

Avui hi ha hagut moltes dades a comentar. A primera hora del matí, IHS Markit ha publicat l’enquesta d’agost als directors de compres (PMI), corresponent al sector serveis i total. I el resum que en fa és que s’ha observat un fort creixement, tant en el sector manufacturer com en els serveis. El ritme d’expansió de la producció manufacturera ha assolit un nivell gairebé rècord a l’agost i el ritme de creixement de l’activitat del sector serveis s’ha mantingut alt. Em sembla molt important el fet que el creixement de les noves comandes de serveis s’hagin accelerat respecte del juliol, en línia amb un ritme d’expansió més ràpid. Mentrestant, les noves comandes d’exportació han crescut per sisè mes consecutiu i a un ritme intens.

Dos pesos pesants del sector, turisme i comerç, també han apuntat aspectes positius, dins l’excepcionalitat de la situació. He parlat amb la directora general de Turisme de la Generalitat, Marta Domènech, i m’ha dit: “D’entrada, les xifres a Catalunya hauran estat molt bones a l’agost.” Barcelona ha estat un cas a banda, com unes altres capitals europees, però malgrat haver mantingut tancats un 40% d’hotels: “Als que han obert, no els ha anat malament.” A l’interior, s’ha fet ple arreu, i a les costes hi ha hagut ocupacions del 80-90%, però tenint en compte que no tots els hotels havien obert. “Ens ha anat com teníem previst el mes de juny, abans de la cinquena onada, és a dir, amb unes ocupacions totals entre el 50% i el 60% respecte de les del 2019.”

Quant a la mena de turisme, no dubta en assenyalar que el primer mercat ha estat el domèstic. “El públic català s’ha portat molt bé i ha substituït, en moltes localitats, l’estranger. Cal ressaltar la fidelitat dels campistes francesos i holandesos, i la vinguda de més gent d’unes altres comunitats, amb Navarra i Aragó al capdavant.” M’ha comentat els obstacles que hi ha hagut amb els creueristes, atès que Grècia i Malta es van avançar un mes i, en general, els entrebancs registrats en els vols internacionals han frenat l’entrada de molts forasters. I ha afegit: “Amb prudència i amb la boca petita, he de dir que som davant d’una certa recuperació.”

Em sembla una notícia excel·lent, perquè a principi de juliol, després de Sant Joan i amb l’esclat d’aquesta darrera onada del virus, ningú no donava ni un euro per com podrien anar les coses a l’estiu. Manca el comerç. Avui Comertia ha fet públiques les dades de la seva enquesta d’agost. I són bones. He parlat amb la seva directora general, Elisabet Vilalta, que m’ha dit: “Comencem a ser al camí de recuperar la normalitat.” La dada de l’indicador de vendes d’agost és significativa, atès que han disminuït tan sols d’un 2,9% respecte del mateix mes del 2019, quan el juliol la diferència era negativa, d’un -12,6%.

De fet, les dades de l’indicador al detall de Comertia mostren certs indicis de normalitat en el consum. “Amb un 70% de la població espanyola vacunada, els consumidors s’han mostrat confiats, deixant de banda la preocupació i por de contagi de mesos anteriors i optant per gaudir del temps lliure amb amics i família”, em diu. Els sectors d’activitat més lúdics, que són els que més havien patit durant tota la crisi de la covid-19, han estat els que han despuntat aquest mes d’agost, amb creixements de dos dígits sobre l’any passat: lleure i cultura (99,7%), restauració (32,9%), alimentació no bàsica (30,2%), moda (23,9%) i complements de la persona (11,4%).

Per acabar, Vilalta em comenta els nous entrebancs a què s’enfronten les botigues. Fa uns mesos que han de fer front a endarreriments en el subministrament de mercaderies que vénen de l’estranger (54%) i un creixement de costs logístics (60%). A aquest fet, s’hi afegeix la pujada de la llum d’aquests darrers mesos. El 62% de les empreses ha tingut un creixement de la factura de la llum a l’agost. Concretament, el 24% d’empreses ha registrat augments per sobre del 20%, i el 39% pagarà menys d’un 20% més. Li demano si les botigues repercutiran aquests creixements dels costs i em diu que, probablement, en una part, sí. Això, dic jo, implica uns marges més minsos per a les empreses després d’una etapa per a oblidar.

De totes maneres, per mi, la cosa important és que el comerç s’afegeix a la roda positiva general que apunta el mes d’agost. Un mes que afrontàvem amb molta por i que, finalment, se n’ha sortit prou bé. Recordem la píndola d’ahir, en què comentàvem l’evolució del mercat laboral, que ha estat també positiva. Jo diria que hem travessat un escull més –i aquest era important– i no ha estat pas negatiu. Això hauria d’animar-nos una mica de cara als mesos que resten de l’any i esperar que l’evolució del consum familiar continuï essent positiva, a còpia de gastar allò que s’ha estalviat –els que han pogut– durant els llargs mesos de la pandèmia.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.