La Universitat de València va activar el seu Comitè d’Emergències trenta hores abans que el CECOPI

  • En la resposta al requeriment de la jutgessa de Catarroja, la UV diu que la suspensió de les classes la va decidir la rectora a partir de la informació publicada pels organismes públics

VilaWeb
25.03.2025 - 19:11
Actualització: 25.03.2025 - 19:28

La Universitat de València ha respost a la petició d’informació de la jutgessa de Catarroja que la decisió de suspendre les classes el 29 d’octubre la va prendre la rectora després d’escoltar les propostes del Comitè d’Emergències de la Universitat.

Precisament, aquesta actuació de la universitat és un dels exemples que la titular del jutjat d’instrucció número 3 de Catarroja va posar com a exemple per demostrar que ni els dies previs, ni el dia de la gota freda, va faltar informació.

La informació que tothom tenia

Segons el document al qual ha pogut accedir VilaWeb, la declaració de nivell 2 que implica la suspensió de l’activitat docent es va decidir el 28 d’octubre a les nou del vespre, i el nivell 3, que vol dir la suspensió de l’activitat docent, administrativa, investigadora i cultural, es va prendre el dia 29 a les 11.35 del matí. “La informació amb que es treballa és la informació pública que generen les institucions competents en les matèries objecte de l’emergència, més informació interna referida a les implicacions de les activitats i els espais universitaris”. Per tant, diuen que no es va disposar de més informació que la que podria tenir qualsevol institució que es mantinguera atenta als avisos i informacions dels organismes públics com ara l’AEMET i el servei d’Emergències de la Generalitat.

Canvis de situació i augment de l’alerta

L’informe, signat pel Coordinador del Comitè d’Emergències de la Universitat de València, Justo Herrera, també, que per a prendre les decisions, el comité d’emergències de la Universitat es va reunir a les 10.25 del dia 28 perquè dies arrere ja es parlava d’una previsió de precipitacions fortes per als dies 29 i 30 d’octubre.

A continuació, la Universitat de València fa una cronologia que comença el dilluns 28 d’octubre a les 11.28, quan el comitè d’emergències va començar a valorar la declaració de nivell 1 d’emergència per a evitar desplaçaments, però dues hores després, la visió canvia. Va ser quan el compte d’X d’Emergències 112 va publicar un avís especial a les 13.23, on informava d’un episodi de pluges, vent i fenòmens costaners. Llavors la universitat ja va valorar d’elevar el nivell d’alerta a 2, cosa que fa a les 19.49. A partir d’aquella hora s’informa tota la comunitat universitària i els mitjans de comunicació.

A les 10.30, el comitè d’emergències de la Universitat va veure el nivell roig en les pàgines d’AEMET i el 112, i a les 11.19, van decretar el nivell 3 per a tots els centres universitaris.

obres
actors
  • Universitat de València
  • Rectora de la Universitat de València
  • Comitè d’Emergències de la Universitat de València
  • Justo Herrera
  • Jutjat d'instrucció 3 de Catarroja
  • AEMET
  • Bombers forestals
  • 112
llocs
  • Catarroja
  • València
  • Comunitat Valenciana
esdeveniments
  • Increment de l'alerta per pluges fortes (28-29 d'octubre)
  • Suspensió de l’activitat docent i d’altres activitats a la Universitat de València (29 d'octubre)
temes
  • Política
  • Medi ambient
subtemes
  • Crítica a la gestió de les emergències
  • Transparència i participació ciutadana
  • Fenòmens meteorològics i alerta
VilaWeb ja ha explicat com la Universitat de València va activar el seu Comitè d’Emergències amb antelació i va suspendre classes el 29 d’octubre només amb la informació pública d’AEMET i del 112, decisió que la jutgessa de Catarroja posa com a exemple de bona gestió de la gota freda . En paral·lel, el contrast amb la inacció del govern de Mazón i el retard en l’alerta oficial ja s’ha evidenciat en l’anàlisi de la seua negligència durant aquella emergència i en el fet que encara no s’haja lliurat a la jutgessa l’enregistrament complet de la reunió del CECOPI .

Per comprendre millor el rerefons d’aquest cas, VilaWeb ha recollit la duríssima crítica de la jutgessa a l’intent d’Emilio Argüeso de desacreditar l’AEMET amb un examen psiquiàtric al seu cap de Predicció, que qualifica de pràctica pròpia de règims totalitaris . Alhora, la pressió sobre la cadena de comandament d’emergències s’eixampla amb la resposta dels bombers forestals a les acusacions del responsable del CECOPI, que interpreten com un intent més de desviar l’atenció de la gestió política de la catàstrofe .

Recomanem

Fer-me'n subscriptor