La pèrdua en ple vol d’una porta d’emergència torna a encendre les alarmes sobre els avions Boeing Max

  • Les autoritats d'aviació dels Estats Units han ordenat la immobilització de tots els avions d'aquesta classe perquè siguin revisats abans de tornar a volar, a causa de l'incident greu a Portland

VilaWeb
Redacció
06.01.2024 - 19:56
Actualització: 07.01.2024 - 09:40

Alaska Airlines ha ordenat de deixar a terra i revisar tots els seus avions Boeing 737-9 Max, després d’un incident greu ahir, en què un dels aparells va perdre en ple vol tota una secció del buc, corresponent a una de les portes d’emergència. L’autoritat federal d’aviació dels Estats Units estudia el cas i avui ha ordenat que restessin a terra tots els avions d’aquestes característiques que operessin per a empreses dels Estats Units a fi que poguessin ser revisats.

Les fotografies i els vídeos compartits pels passatgers mostren allò que sembla una porta d’emergència trencar-se en ple vol i deixar un gran forat al costat d’una fila de seients. L’avió va haver de fer un aterratge d’emergència a Portland, sense més inconvenients per als 171 passatgers i els sis membres de la tripulació que el pànic que van viure.

Com a reacció a l’incident, Alaska Airlines ha decidit de deixar a terra tota la flota de 737-9 Max per fer-hi inspeccions personalitzades, segons que ha dit en un comunicat el president de l’empresa, Ben Minicucci.

“Va ser terrorífic”, ha explicat a The Washington Post la passatgera Elizabeth Le, de vint anys, estudiant universitària, que recorda un “cop extremadament fort” i que es despleguessin les màscares d’oxigen. Trossos del buc volaven pertot arreu, i el vent que va entrar de cop a l’avió era “extremadament fort i fred”, explica. “Tots estàvem molt impressionats.”

Uns quants passatgers més han explicat la seva reacció a les xarxes. Kyle Rinker ha piulat que era a prop de la part que es va perdre, però que el seient al costat del forat era buit. “Feia molt de fred amb tot aquell aire que entrava.”

“Va haver-hi un soroll molt fort… i després les màscares d’aire van caure”, va explicar el passatger Evan Smith a Fox12 Oregon després d’haver sortit de l’avió. “El forat era de la mida d’una nevera”, va afegir.

Un altre problema greu per al Boeing Max

Aquest incident probablement tornarà a posar en qüestió Boeing. Aquests avions ja van deixar d’operar després d’haver-se estavellat dos 737 Max, el 2018 i el 2019, i haver causat 346 morts.

Aquells dos incidents van ser arran d’un defecte de programari del qual els pilots i les empreses no eren conscients. Amb la versió Max del 737, Boeing havia introduït funcionalitats noves als aparells, però per evitar que les companyies aèries haguessin de fer un entrenament específic –i, per tant, abaratir el cost de l’avió– va amagar-les a les autoritats i a les empreses que adquirien l’avió, i feia veure que eren simples ampliacions de programes anteriors. Tan sols després d’haver-se estavellat aquells dos avions, i de la investigació oficial, Boeing va reconèixer el problema.

Un avió que operen companyies de tot el món

El Boeing 737 Max -que té unes quantes versions diferents- és un avió molt popular que fan servir companyies aèries de tot el món. Les empreses que l’usen més són Southwest Airlines (en té 207), United Airlines (145), Ryanair (126), Alaska Airlines (62), i American Airlines (54).

D’entre els diferents models d’aquest avió, el model 737-9 Max, que és el que ha tingut l’incident, es fa servir sobretot als Estats Units –Ryanair, per exemple, no en té cap.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any