La indústria turística de les Illes mira de salvar part de la temporada promovent els viatges interinsulars

  • Es preveu que fins a l'agost hi hagi molt poc turisme estranger i els fons d'inversió compren hotels a la baixa

VilaWeb
Magaluf és una de les zones hoteleres interesssades en obrir hotels per al turisme ilenc
Sebastià Bennasar
06.05.2020 - 21:50

Mirar de salvar, si més no, una part de la temporada turística a les Illes (i també arreu del país) és un dels principals objectius tant de l’administració pública com dels empresaris del sector. I una de les claus de volta poden ser els illencs mateixos. Un estudi del 2016 assenyalava que només el 6% dels residents a les Illes havia viatjat a tot l’arxipèlag i d’aquest escàs percentatge la immensa majoria eren de Mallorca, els més propensos a conèixer la resta de les Illes.

Amb aquestes dades a la mà i atès que es preveu una disminució dràstica dels turistes forans aquest estiu, s’han començat a pensar iniciatives que puguin fer atractives les Illes per als illencs mateixos, recordant una mica aquells estius dels anys seixanta, quan els turistes tot just començaven a arribar a l’arxipèlag i els estiuejants eren locals.

Per això mateix, l’agrupació d’agències de viatges de les Illes Balears (AVIBA), hotelers i algunes companyies d’aviació, amb el suport d’un majorista, programaran paquets turístics entre illes per als residents. Cal recordar que un dels principals problemes que hi ha en aquests moments per a la vertebració del territori balear és que no hi ha vols directes entre Menorca i Eivissa, i que s’ha de fer necessàriament escala a Mallorca o bé passar per Madrid o Barcelona per fer-hi l’enllaç, una opció que molt sovint és més barata que no pas passar per Palma.

Les cadenes hoteleres i els negocis de restauració podran obrir a partir de l’11 de maig, coincidint amb la primera fase del desconfinament, però molts no ho faran perquè no els surt a compte amb una ocupació tan baixa. Per això, les agències de viatges expliquen que la qüestió més important, ara mateix, és afavorir l’obertura de la majoria d’establiments a les diferents contrades turístiques, perquè tinguin alguns ingressos aquesta temporada i també per acabar de fer els ajustaments de seguretat i higiene necessaris.

La promoció d’aquests paquets turístics començarà a mitjan maig, de manera que, a tot tardar, el 15 de juny es tindran la majoria de reserves fetes i es podrà calcular quins hotels podran obrir a partir de començament del juliol, que és quan es calcula que ja s’hauran reprès els viatges entre les illes de l’arxipèlag. De moment, a Mallorca han mostrat interès per a participar en el projecte les zones de la Platja de Palma, Cala Ratjada, Alcúdia i Palmanova-Magaluf. A Eivissa hi opten Talamanca, Sant Antoni, Santa Eulària del Riu i la Platja d’en Bossa. A Menorca, els paquets s’oferiran a Ciutadella, Cala Galdana i Punta Prima.

Zones de turisme de baix poder adquisitiu

Lògicament, són algunes de les zones més afectades per la crisi sanitària derivada de la Covid 19. La Platja de Palma i Cala Rajada solen acollir turisme germànic de baix poder adquisitiu, mentre que Palmanova i Magaluf són famoses pel turisme britànic de baixa qualitat i cada any hi ha alguns morts per saltar del balcó. A més, les borratxeres són a l’ordre del dia, com també passa a Sant Antoni i Santa Eulària del Riu, mentre que la Platja d’en Bossa és un batibull de nacionalitats. El turisme de Menorca té una mica més de poder adquisitiu, sobretot Ciutadella, però totes les zones que s’han apuntat a aquests paquets destaquen per una gran concentració d’hotels, discoteques, restaurants i oci nocturn. Aquests empresaris, a més a més, ja han perdut una de les seves campanyes tradicionals, la dels viatges d’estudis, que solien omplir els establiments a partir de Setmana Santa i durant el mes de maig, abans de l’arribada dels primers turistes que enviaven els grans operadors turístics.

La platja d’en Bossa a Eivissa.

Els preus dels paquets que es preparen poden ser econòmics per als illencs, els quan tenen un 75% de descompte del preu del vol o del vaixell entre illes. En tot cas, inclouran el preu del transport, l’estada a l’hotel, els trasllats, el servei de lloguer de cotxe i les excursions que es programin a cada illa. Si tot va bé i la fase de desconfinament es manté sense problemes, aquests paquets es podrien oferir també als Països Catalans i a l’estat espanyol, aprofitant l’autorització per als desplaçaments entre zones. El principal problema que es troben ara mateix és que obrir un hotel pot ser relativament senzill, però cal un mínim d’ocupació perquè sigui rendible, i això és pràcticament impossible si no s’obren també els negocis d’oferta complementària, sobretot del sector de la restauració.

Un estiu de turisme local

Sí que tenen molt clar tots els sectors que aquest estiu el turisme serà essencialment local i que s’hauran de fer paquets turístics molt competitius per a rivalitzar amb les altres destinacions costaneres. Les administracions ja han demanat als ciutadans que, en la mesura que puguin, aprofitin aquest estiu per conèixer la resta de l’arxipèlag. Potser sí que després d’aquesta temporada tan estranya l’estudi s’hagi de refer i mostri un percentatge molt més alt d’illencs que han viatjat a la resta del seu territori.

Aquesta setmana, també s’ha organitzat el seminari en línia NexMallorca. En la inauguració, la presidenta del Consell de Mallorca, Catalina Cladera, va anunciar: ‘El Consell va definint de nou el pla de promoció turística 2020-2023 per convertir-lo en un pla de reactivació del sector turístic de Mallorca que tengui la seguretat com a element clau.’ El seminari va reunir 370 representants de tots els sectors turístics, amb un gruix format per hotelers, grans operadors, regidors de municipis, agències de viatges i altres empreses turístiques. La presidenta va explicar que era ‘hora de treballar junts per arrencar de manera gradual, prudent i segura’ i també va ser molt explícita: ‘Hi haurà un abans i un després en la forma de viatjar i de fer turisme, però no renunciem ni als nous mercats ni als nous productes.’

En aquest sentit, cal recordar que el govern presidit per Francina Armengol preveu que, en la millor situació possible, hi hagi una arrencada lleu del turisme a partir del mes d’agost i que hi hagi una caiguda del PIB balear del 30% i es destrueixin, pel cap baix, el 30% dels llocs de feina. També preveu un creixement en forma de V asimètrica per al curs vinent. Les xifres no són optimistes en una economia on 200.000 famílies viuen directament del turisme i moltes altres ho fan de manera indirecta. Ara mateix, hi ha una mica més de 160.000 treballadors inclosos en 19.000 expedients de regulació de l’ocupació.

Pla d’emergència social

Tot i això, l’única manera de preservar la salut dels ciutadans és forçar al màxim el tancament dels ports i aeroports i, després, establir uns rígids controls sanitaris que garanteixin la salut, però també que donin la màxima garantia als visitants. El consum local ajudarà molt poc a superar aquesta situació d’emergència i per això ja es treballa en un gran pla d’emergència social, a més d’insistir perquè els expedients de regulació d’ocupació s’allarguin, com a mínim, fins a la tardor, en el cas de les empreses turístiques, i es mantinguin per al col·lectiu de treballadors fixos discontinus.

Mentre passa tot això, el Consell de Mallorca ja ha tret al carrer un nou capítol de la campanya #SeeYouSoonMallorca dirigida a captar clients en els mercats emissors. Fins ara, els vídeos remarcaven la bellesa de Mallorca, i han tingut molt d’èxit, amb més de tres milions de visualitzacions. Ara, en 35 segons, es presenta l’illa com un lloc segur, on els visitants se sentiran protegits quan les autoritats permetin de volar novament i gaudir de les vacances, un lloc ideal per a oblidar el malson del coronavirus.

Les autoritats també pensen a convidar a les Illes influenciadors britànics i alemanys de seguida que s’obrin els vols perquè convencin els seus seguidors de viatjar-hi.

Fons d’inversió

Malgrat tot, la situació és d’extrema delicadesa per a l’economia de les Illes i per als hotelers. Com diu la dita, si hi ha maror, peix en abundor. I aquesta maror és la que intenten aprofitar els fons d’inversió nord-americans i britànics per adquirir hotels insulars, tant els fa si són independents o de grans companyies. Si abans de la Covid-19 una habitació d’hotel s’oferia al mercat inversor per 100.000-120.000 euros, ara amb prou feines arriba als 45.000, segons que diuen algunes cadenes hoteleres i recull la premsa de Mallorca, que explica que els principals fons que actuen a l’illa són Blackstone, Atom Hoteles, Portobello Capital, Covivio, CBRE Global Investors, Corum AM, Elaia Investiment, KKR i Hispania. Tots aquests fons donen per perdut l’any 2020, però tenen grans esperances en el futur immediat. Aquests fons, que compren hotels ben posicionats i amb potencialitat, ja són propietaris de més de 80 establiments a les Illes, amb una inversió de més de 2.000 milions d’euros des del 2015.

Algunes de les grans cadenes, com Iberostar, Melià, Barceló i Riu, ja han fet operacions de venda d’alguns dels seus hotels: els fons els compren i els deixen en gestió a les companyies hoteleres. És a dir, que la crisi sanitària potser comportarà vendes importants en el sector per a aconseguir liquiditat immediata i un pas a mans estrangeres de les propietats dels hotels insulars.

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any