La DO Catalunya es renova per arribar a un públic jove

  • Ha presentat algunes novetats, entre més, un canvi de disseny en el distintiu de control, i ha anunciat l’edició en paper de la sèrie 'Vinòmics'

VilaWeb
Montserrat Serra
26.01.2018 - 22:00

La DO Catalunya, amb la majoria d’edat, comença l’any proposant-se nous desafiaments per a consolidar la marca i ampliar el mercat. És una DO que s’ha caracteritzat per donar suport a moltes activitats, especialment vinculades a la cultura. Una de les més aconseguides, també per l’atreviment i singularitat de la proposta, és la sèrie Vinòmics: durant quinze mesos, la web de la DO Catalunya va publicar una història cada mes, escrita i dibuixada per un prestigiós ninotaire i relacionada amb el món del vi. Ara, el març, Norma editorial publicarà en un volum aquests relats gràfics, que signen Albert Monteys, Manel Fontdevila, Oriol Malet i Miguel Gallardo, entre més.

Durant la conferència de premsa que es va fer al restaurant Casa Leopoldo del barri del Raval de Barcelona, també es va anunciar la creació d’un curtmetratge d’un dels relats gràfics de Vinòmics, el titulat ‘Bohèmia’, basat en el còmic de David Morancho del mateix nom, i que passejarà per diferents festivals internacionals. El curt és dirigit per Anna Petrus, produït per Jordi Comellas i protagonitzat per Roger Dalmases, Ferran Herrera i Bruna Cusí.

La imatge dels Vinòmics.

Una altra novetat destacada de la DO Catalunya és la renovació de la web i del distintiu de control, dissenyat per Xavier Bas, tot i mantenir el logotip. La intenció és acostar-se a un públic jove, per sota els quaranta anys, que ara prefereix altres productes (sobretot la cervesa) abans que el vi. Cercar maneres de trencar la imatge encartonada o elitista que a vegades envolta aquest món i afavorir la idea que no calen accions cerimonioses ni grans coneixements per a triar una copa de vi per a compartir amb els amics o la família.

En la trobada amb la premsa, els responsables de la DO, encapçalats pel president, Xavier Pié Dols i el secretari, Anton Castellà, van donar algunes dades. Per a situar la DO: actualment ocupa una superfície de vinya de 42.985 hectàrees (que no són en exclusiva, però poden ser compartides amb altres denominacions d’origen); compta amb 226 cellers i 5699 viticultors. En l’àmbit de la comercialització, els darrers anys aquesta DO es troba estabilitzada al voltant de seixanta milions d’ampolles l’any, de les quals un 50% són de vi blanc tranquil, un 40% de vi negre, i un 10% de vi rosat. El 55% de la producció total es destina a l’exportació.

La DO Catalunya va néixer l’any 2000 fruit de la pressió dels grans elaboradors per a tenir l’empara d’una DO que permetés de comprar raïm a tot el territori vinícola català, per no quedar circumscrits al sostre de producció d’una sola denominació d’origen. Actualment, bona part dels elaboradors que s’acullen a la DO Catalunya tenen aquest motiu com a principal. Però n’hi ha d’altres, de motius. Per exemple, que és la DO que té més varietats de raïm autoritzades, actualment trenta-cinc. Un exemple: la cooperativa de Capçanes, al Priorat, elabora un vi de pinot noir que porta el distintiu de control de la DO Catalunya, perquè a la DO Montsant (a la qual està inscrita) no és una varietat autoritzada. També hi ha alguns cellers d’alguns municipis que no pertanyen a cap DO, com és el cas d’Òdena o Esparreguera, que són DO Catalunya perquè no es poden emparar en cap altre. I encara hi ha una motivació més, de pes, que fa decidir alguns cellers a formar part de la DO Catalunya, i és la marca Catalunya, de cara als vins destinats especialment a l’exportació. Per la facilitat de situar el nom en el mapa.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any