06.07.2025 - 19:41
La Pobla de Segur (Pallars Jussà) ha viscut avui un dels moments més emblemàtics de l’any amb la tradicional baixada de rais per la Noguera Pallaresa, en la Diada dels Raiers. És una cita consolidada, que fa 47 anys que se celebra cada primer cap de setmana de juliol per a commemorar l’antic ofici de transportar fusta pels rius des dels boscos pirinencs fins a les terres planes.
A les dotze del migdia, quatre rais han salpat de la presa de Llania i han recorregut sis quilòmetres fins al pont del Claverol. El públic, distribuït pels miradors i marges del riu, ha seguit el descens amb entusiasme. El primer i el tercer rai han patit accidents durant el trajecte, però s’han pogut refer i arribar a destí. El segon rai ha arribat sencer, mentre que el quart ha quedat embarrancat poc abans del final.
“Alguns han xocat o s’han partit, però els hem refet. Hi havia bastant corrent i al final ho hem salvat. Un bon trajecte”, ha explicat el Roger, un dels raiers. També el Marc, un altre participant, ha remarcat que ha estat “una baixada amb molta aigua i molt divertida”, malgrat que la força del cabal ha dificultat la visibilitat de les roques.
Una de les novetats d’enguany ha estat la mida de les embarcacions: totes quatre tenien tres trams. Segons Marta Oliva, vice-presidenta dels Raiers de la Noguera Pallaresa, això ha estat possible gràcies a l’increment de participants. “Vol dir que hi ha il·lusió i joves que es volen involucrar”, ha dit.
El caràcter popular i imprevisible de la baixada és un dels atractius que més valora el públic. “Baixem amb embarcacions de fusta i sempre hi poden haver accidents. Mai saps com acabarà”, ha explicat Oliva. A més del descens, la diada ha inclòs concerts, activitats culturals i mercats durant tres dies, i ha culminat amb un dinar de germanor.
“És una festa que la sentim molt. Està molt arrelada al poble i el dia que arriba sents un gran orgull”, ha dit el Roger, raier veterà. L’acte continua essent un símbol viu de la cultura del Pallars i un punt de trobada entre generacions que volen mantenir viva aquesta tradició.