consumisme polític ANC

Aquest matí es fa al jutjat mercantil 11 de Barcelona la vista oral per a avaluar les mesures cautelars que Foment del Treball demana que s’imposin a l’ANC arran de la campanya ‘Consum estratègic’, la qual considera que és competència deslleial. L’ANC ha fet una crida a concentrar-se a les nou del matí a la Ciutat de la Justícia. Una concentració ha donat suport als responsables de l’entitat que hi han anat, entre els quals la presidenta, Elisenda Paluzie, i el vice-president Josep Cruanyes. ‘És a l’inrevés. La ironia és que les nostres campanyes promouen la competència’, ha dit Paluzie.

L’ANC activa un cercador d’empreses compromeses amb l’autodeterminació

L’ANC va presentar la campanya el novembre del 2018 amb l’objectiu ‘d’enfortir una economia catalana molt més deslligada de les pressions polítiques’ i d’incentivar que s’abandonessin ‘empreses de tipus oligopolístic’ que havien ‘participat obertament en la campanya de la por’ contra l’independentisme.

Al juliol, la patronal va demanar al jutjat mercantil que imposés mesures cautelars contra la campanya. Concretament, vol que s’obligui l’ANC a tancar la web de ‘Consum estratègic’, que deixi de parlar-ne, de promocionar-lo i de fer-ne fires, com la de la Diada. La petició de mesures que analitza avui la jutgessa és el pas previ a una querella per danys i perjudicis per competència deslleial, que de moment Foment no ha interposat.

‘Foment diu que induïm a fer canvis profunds en el mercat que el distorsionen i que poden tenir conseqüències molts greus per als actors que ja hi ha actualment’, explica a VilaWeb David Fernández, responsable de la campanya i membre del secretariat de l’ANC.

Però l’ofensiva de la patronal no s’acaba aquí. També ha presentat una denúncia a l’Autoritat Catalana de la Competència perquè sancioni l’ANC per conducta anticompetitiva i contrària a la bona fe. Concretament, es podrien arribar a imposar multes de seixanta mil euros als responsables de la campanya i als quatre càrrecs orgànics de l’ANC: la presidenta, Elisenda Paluzie, el vice-president, la secretària i el tresorer.

Fernández diu que l’ANC té la consciència tranquil·la malgrat l’acció de Foment. ‘No té cap mena de sentit, no porta enlloc. La campanya de consum estratègic és en positiu: en cap moment no es fa boicot a ningú ni hi ha cap mena de llista. El que es fa és apoderar la gent facilitant tota la informació possible d’aquelles empreses que es volen significar. Fem de corretja de transmissió, res més’, explica.

El responsable de la campanya creu que Foment ha emprès aquestes dues accions perquè té por. ‘Tenen pànic, perquè han començat a veure que quan ells parlen de distorsió en el mercat, en realitat, no diuen quin: és el de l’Íbex 35, de les grans empreses estatals i paraestatals. No defensen les PIME ni els autònoms, sinó les grans empreses, que són el seu primer client.’

L’èxit de la Diada

L’últim gran episodi de promoció de la campanya ‘Consum estratègic’ va ser durant la Diada. L’ANC va instal·lar l’espai ‘Eines de país’ al pla de Palau, a Barcelona, en el qual centenars de persones van poder informar-se sobre les empreses compromeses amb l’economia catalana i tramitar la migració de serveis com ara l’energia, les comunicacions i les assegurances.

Segons dades de l’ANC, es van formalitzar més de 1.500 contractes. Un any abans, a la fira que es va fer a Manresa i que va ser una de les més reeixides, les contractacions van quedar lleugerament per damunt de les sis-centes. ‘Les empreses que van implicar-se més a les fires de consum estratègic durant la Diada han triplicat les contractacions habituals en una fira qualsevol. Fins i tot, n’hi va haver una que va fer set vegades més contractes que de costum’, explica Fernández.

Destaca el fet que, a Barcelona, va ploure per la Diada i que la fira va tancar a les tres de la tarda. ‘Si extrapolem les dades d’unes quatre hores de funcionament a les nou habituals d’una fira de dia sencer, ens n’hauríem anat a les 3.000 o 3.500 contractacions. És una autèntica bestiesa i deixa molt i molt clar que hi ha una consciència de canvi i d’apoderament que ja ha arrelat en la ment de la gent’, conclou.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb