Ho sap tothom: Mallorca hauria de ser independent

La realitat de l'espoliació és tan senzilla i tossuda que l'editor d'un diari en anglès de Palma la pot veure a ull nu

Vicent Partal
13.07.2022 - 21:40
Actualització: 14.07.2022 - 07:12
VilaWeb

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

El Majorca Daily Bulletin és un diari que es publica en anglès a Palma d’ençà de l’any 1962. Es publica de dimarts a dissabte, amb una tirada en paper d’uns sis mil exemplars i un seguiment considerable a la web. Forma part del Grup Serra, el principal grup editor de les Illes i, com és lògic, té una gran influència entre la comunitat d’expatriats que hi viu, sobretot entre els britànics.

Ara fa uns dies, el seu subdirector, Humphrey Carter, va publicar un article que ha alçat una polseguera important en què es demanava per quina raó les Illes no haurien de ser un estat independent. L’article és una provocació, l’autor diu que funcionaria molt bé, tot i que és molt improbable que passe, però té la gràcia de recordar un cúmul d’obvietats que són extraordinàriament raonables i que el foc polític del dia a dia no deixa veure.

Diu Carter: “Les Illes són una de les regions que paguen més imposts a Madrid cada any, però rep un dels retorns més baixos d’Espanya. Penseu què passaria si tots aquests diners, tots els imposts que paguem a les Illes, romanguessen a les Illes.”

Diu Carter: “Les Illes ja controlen i fan funcionar un sistema públic de salut excel·lent i s’encarreguen de l’educació. De fet, són responsables de la majoria de serveis tret dels ports i els aeroports, i això és així perquè generen tants diners que Madrid els vol retenir tant com siga possible.”

Diu Carter: “Tots aquests ingressos podrien afegir-se a la caixa del govern de les Illes, que hauria de poder dir la seua sobre com són gestionats els ports i els aeroports –que segurament seria molt millor que no pas ara.”

I diu Carter: “Palma i Madrid canten la mateixa cançó socialista, però desentonen, perquè les Illes solament són una vaca per a munyir. I això no és just.”

No està malament que de tant en tant algú recorde les obvietats i és ben evident que aquests arguments es poden aplicar exactament igual al País Valencià i al Principat. I que hi ha arguments paral·lels, encara que no exactes, que es poden aplicar a Catalunya Nord. Nosaltres ara vivim un període boirós, que per alguns fins i tot és la demostració que estem acabats. No us n’estranyeu: hi ha una mena de gent al nostre país que té pànic de la felicitat i gaudeix enormement de la derrota. Però, de sobte, heus ací una veu neutral que pot veure amb claredat com són les coses i dir-ho. Perquè la realitat, tan senzill com això, és més tossuda que no pas els sentiments, les apreciacions subjectives i les consignes. Tan sols això.

 

PS1. En el seu excel·lent discurs de commemoració dels cent anys de la creació d’Estat Català, Josep-Lluís Carod-Rovira explicava l’altre dia una cosa que no hauríem de passar per alt. Com a vice-president de la Generalitat de Catalunya que va ser, Carod-Rovira remarcava que el manifest de l’acte era encapçalat per dos presidents de la Generalitat de Catalunya, un president del Consell del País Valencià, un president del govern de les Illes, un president del Consell de Menorca i un vice-president primer del Departament dels Pirineus Orientals. I recordava que aquesta era una fita insòlita, mai vista en la història de l’independentisme: “Mai tanta gent al País Valencià, a les Illes Balears, a Catalunya Nord i Sud, amb la consciència nacional clara, ha volgut compartir un mateix destí, un mateix futur, perquè som un mateix poble.” Tan clara, de fet, que fins i tot un editor d’un diari en anglès a Palma ho pot entendre.

PS2. El PP, Vox i Ciutadans van organitzar ahir un canyaret a compte de la commemoració a l’Ajuntament de València de la mort de Miguel Ángel Blanco. Fa dies que creixen les provocacions en aquest sentit. ETA ha estat històricament per a la democràcia postfranquista allò que les concentracions a la Plaza de Oriente eren per a dictadura franquista: el gran espai públic d’adhesió fanàtica i acrítica. Tant és així que fins i tot morta i enterrada ETA, ells la fan eixir a ballar. Prepareu-vos, doncs, perquè això creixerà per més que l’esquerra abertzale s’agenolle dòcilment.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Melitó Camprubí
Melitó Camprubí
13.07.2022  ·  22:18

He trobat que avui heu fet un editorial molt apreciable.
Ara bé, el colofó de l’esquerra abertzale dòcilment agenollada em sembla una notable falta de tacte i empatia. Qui som nosaltres per dir segons què a segons qui?

Miquel Costa
Miquel Costa
13.07.2022  ·  22:23

No entenc per què heu centrat el titular només en Mallorca i després a la resta de l’editorial feu referència al conjunt de les Illes.

Berta Carulla
Berta Carulla
13.07.2022  ·  22:58

Un tema molt interessant, senyor director, falta fa ue descentralitzem el país i mirem l’organisme sencer. Moktes gràcies! I no li sàpiga greu que a continuació us pregunti, en uns moments d’especial transcendència pel país, per a aquest organisme complet, com pot ser que aquest diari publiqui sovint escrits d’un opinador com el sr Bou que no informa sinó que emet opinió d’allò més tòxica . No en tenim prou amb en Sergi Sol que es passeja per les tv espanyoles -aquestes que serveixen a les clavegueres- malparlant de la segona autoritat del país?
Us heu tornat tots ximples o només em passa a mi que no entenc ni un borrall del que passa?

Josep Salart
Josep Salart
13.07.2022  ·  23:13

No se perquè Vilaweb utilitza el nom del meu marit, ex subscriptor. Suposo que obeeix a un error del mateix email.
Dit això, qui opina i fa el comentari sóc jo, Rabha hmmane. El meu marit Josep Salart, es fot un fart de riure.

Comentari: aquest digital cada dia es més inutil per la gent catalana que volem la llibertat i deixar de ser colònia.
Aquí, a Vilaweb, estan completament venuts i/o acollonits pels lawfare espanyol.

joan guinarda
joan guinarda
13.07.2022  ·  23:38

D’acord amb l’editorial d’avui i també d’acord amb en Melitó Camprubí. Dieu :
“Prepareu-vos, doncs, perquè això creixerà per més que l’esquerra abertzale s’agenolle dòcilment.” I què carall estem fent aquí???

Josep m Uribe-echevarria
Josep m Uribe-echevarria
13.07.2022  ·  23:59

A veure: L’editorial fa referència a ETA,i per tant no veig que te d’estrany que’s parli de l’esquerra abertzale,i del seu comportament(per a mi totalment errat)envers el govern de l’estat.

Miquel Amorós
Miquel Amorós
14.07.2022  ·  00:03

Contràriament al que diuen alguns opinadors, defenso les opinions valentes i independents del sr. Bou.

Sembla que hi ha gent a qui no els hi agrada informar-se be.

Jaume Riu
Jaume Riu
14.07.2022  ·  00:10

EL LÍMIT DE L’ECONOMIA EXTRACTIVA
A l’aristocràcia i el clergat els semblava una bona idea allò d’apujar els preus sense mesura i no revertir els impostos perquè havien aconseguit marginar a la burgesia de la vida política i amb un despotisme continuat podien enfortir i finançar la monarquia de França. Anaven inflant i inflant el globus del descontent de la població fins que el dimars 14 de juliol de 1789 el globus va explotar a La Bastilla, com sap tothom.
Fins aquell dia, la monarquia francesa del segle XVIII no sabia que els globus exploten sense avisar, i quan exploten el fenomen és irreversible.
Avui 14 de juliol de 2022, no sé per què, llegint les notícies que descriuen l’economia extractiva del regne d’Espanya i concretament l’espoli de Mallorca, he tornat a pensar que els globus que s’inflen, i s’inflen, i s’inflen, un dia exploten sense avisar.
Ah, i quan explota el globus ja no es pot recuperar.
Igual que el Mur de Berlín, i igual que la Unió Soviètica, que el dia anterior ningú no s’ho esperava.

Josep Usó
Josep Usó
14.07.2022  ·  00:19

És tan evident que sorprèn que persones intel·ligents no ho vegen de seguida. I per descomptat, és aplicable a tots els Països Catalans. Economia colonial que, a més a més, està molt mal gestionada.

Rosa Guallar
Rosa Guallar
14.07.2022  ·  06:00

Ha Cerdanyola del Vallès governa el PSC i aquest govern ha convocat la població a una concentració de conmemoració pel M.A.Blanco, o sia que el PSC també s’hi afegeix… I sí, senyor Melitó Camprubi, l’esquerra agertzale està docilment agenollada, i som lliures de fer tantes vegades com vulguem aquesta afirmació. No reconec Bildu des de fa anys, que a Madrid estant de genolls, amb ERC, tots dos de geneolls a la mercè del PSOE. Viure per a veure!

Robert Garrigós
Robert Garrigós
14.07.2022  ·  06:11

Sincerament, no sé a què treu cap que un lector del Vilaweb digui que els qui el fan són un venuts i uns acollonits per la guerra bruta espanyola. Sembla més una provocació que una opinió raonada i fonamentada que, de tan absurda, no caldria ni contestar-la. Però no me’n puc estar de dir dues coses:

Primera, tenir por no és cap problema. Els valents no ho són perquè no tinguin por, sinó perquè la superen i no els paralitza. I la gent que fa el Vilaweb ha demostrat sobradament de quin peu calça pel que fa això. No cal més que recordar quin són els diaris que no es van fer enrere de publicar l’anunci del referèndum del primer d’octubre després de les amenaces de l’estat espanyol: Vilaweb i, si no vaig errat, El Punt Avui.

En segon lloc, la gent que fa el Vilaweb se saben vendre tan poc que és el diari, dels de més tirada, amb menys publicitat institucional (en Partal ho ha explicat abastament). També són la més independent per dir el que els sembli més adient, com criticar amb contundència la política autonomista del govern català o defensar com ningú la unitat dels Països Catalans.

És per això, per la seva rigorositat, valentia i independència, que a casa paguem dues subscripcions.

Enhorabona, gent del Vilaweb, i que per molts 25 anys més.

Joan López
Joan López
14.07.2022  ·  06:18

Els paissos catalans,som la gallina dels ous d’or i tenim el mateix problema que tenian les altres gallinas-colonias,els botiflers-venuts i agenollats. Cuan semblava que “la gallineta ha dit prou”aquets venuts i bòtiflers s’an posat al costat de qui ens roba els ous.
PD. Si Trias acepta anar a las eleccions per l’ajuntament de Barcelona,jo tindre un problema menys,ja sabre a qui donar el meu vot.

Salvador Molins
Salvador Molins
14.07.2022  ·  07:07

Ot Bou no m’agrada perquè destrueix i a més certifica com a mort definitivament el que ell ha destruït.

Amb bona o mala fe, o fins i tot neutre, mata l’esperança. Sovint prefereixo no llegir-lo.

Visquem la Llengua!
Visquem la Independència!
Visquem Catalunya!

Llengua i Independència són indestriables.

Montserrat Castello
Montserrat Castello
14.07.2022  ·  07:25

Tant de bó que tots volguéssim el mateix! Ja hi forem! Tanmateix, només el ser junts és una fita.

Albert Miret
Albert Miret
14.07.2022  ·  07:43

És molt bonic. M’agrada. Ho voldria jo també. Llàstima, però, que davant de la bestialitat dels governs d’aquest país, protegida i subvencionada (la bestialitat) per la Unió Europea a canvi de ser la claveguera, refugi de delinqüents i casa de putes dels europeus, no serveixi per a res.

Joan F Ruiz
Joan F Ruiz
14.07.2022  ·  09:05

Jo també penso que Bildu ha tingut un comportament decebedor els darrers anys i, com de retruc ens afecta, sí, la podem criticar malgrat que algú pensi que no ens toca.

ER, la ER del Gran Botifler Oriol Junqueras, s’ha emmirallat en aquest servilisme. Si Bildu no s’agenollés tant, potser ER es veuria a si mateixa ben retratada, amb un espanyolista com el Rufian de representant al Congrés espanyol, i pendria mesures, com ara foragitar la cúpula botiflera i tornar a ser ERC.

Pel que fa al tema colonialista tocat pel diari mallorquí, sí, diu el que tots ja sabem, però ho diu un diari en anglès i pels anglesos, això és bo.

Jordi Torres
Jordi Torres
14.07.2022  ·  09:15

Avui hi ha tanta teca a l’editorial com als comentaris. Començant per aquests últims: jo personalment trobo valuosos els articles de l’Ot Bou. Molts cops no hi estic d’acord i llavors el critico; durament, si cal. Però el seu punt de vista és en general enriquidor. Crec que és important que hi hagi opinadors independents en un mitjà com VilaWeb. Em molesta més quan detecto opinions corporativistes o teledirigides que només busquen que anestesiar l’independentisme. Però això és un altre tema i aquestes les critico més durament encara. El dia que assolim la independència ho farem amb gent de pensament divers: independentistes i lliures. No siguem massa puristes o no ens en sortirem. Dins l’independentisme poden coexistir diversos corrents. Això si, han de ser independentistes. Autonomistes aprofitats, gestors del mentrestant, absteniu-vos.

Pel que fa a l’editorial, és una ironia que sigui precisament un diari anglès qui hagi d’assenyalar que la independència seria una bona solució per les Illes. És evident, per a tots nosaltres que això és així. Com que és un fet aparentment invisible (o irrellevant) pels espanyols, potser per això Mr. Humphrey Carter, estranyat, ha cregut que aquest era un article innovador que valia la pena de publicar. És obvi que Espanya espolia les seves colònies més productives i que aquestes estarien molt millor sense la llosa espanyola. Si el Sr. Carter estigués, a més a més, arrelat culturalment a Mallorca, cosa que desconec, podria mencionar moltes altres raons per marxar: com l’intent d’anorreament de la cultura i la llengua autòctones, com corromp tot allò on posa la grapa, creant xarxes clientelars dins i fora de l’administració, les injustícies flagrants, el neofeixisme latent, etc. Però això, potser, seria demanar-li massa a Mr. Carter. Amb la raó econòmica ens conformarem. Gràcies.

Carles Farre
Carles Farre
14.07.2022  ·  09:15

Vaig a apartar-me del guió de l’editorial Sr Partal, doncs aquesta entrevista de TV3 al Sr Turiel s’ho val..les passarem putes, com no canviem de model de societat..
https://youtu.be/huyUWGex-ls

Carles Serra
Carles Serra
14.07.2022  ·  09:45

Cap novetat això de l’espoli dels Països Catalans, és tant vell com el decret de Nova Planta; com va dir l’alcaldessa de la Catalunya nord en un míting, com pot ser que debant d’aquest robatori que ens porta la misèria, hagi gent que no vol ser lliure d’aquesta espaÑa franquista i corrupte.
Amb respecte Bildu, ha fet la mateixa deriva que ER, per això se’n tenen també i varen anar amb coalició; pura traïcio i botiflerisme.
T’agrairia Vicent la teva opinió sobre lo que denuncia el Síndic, sobre el desviament € brutal cap el contracte que aquesta Vergés i el seu partit ER, va fer amb el germanet que treballa a Ferrovial del mossèn Oriol, el guia espiritual d’ER,
El contracte li varen adjudicar a DIT, amb un cost de 17.690.169 €; no hi haurà cap investigació sobre aquesta fregant irregularitat? aquest ningú d’Aragonès no demanarà que dimiteixi aquesta Vergés? Com diuen aquest d’ER, per la dignitat de l’institució.
Ja veus Vicent quanta indecència, el mateix procedir d’aquest governs d’aquesta espaÑa franquista i corrupte

Oriol Catafal
Oriol Catafal
14.07.2022  ·  10:01

No sé a que treuen cap aquestes crítiques cap a l’Ot Bou. Sempre he trobat que fa uns articles rigorosos i que convé llegir.

Josep Navarro
Josep Navarro
14.07.2022  ·  10:12

Ja ho diu tot, – L’ Illa de la Calma -. Ho sento, però no coneixco cap protesta seriosa per la banda dels illencs. Tal com anem, amb l’ allau turístic, en no massa temps, la cultura catalana es perdrà. Voldria ser optimista, però amb la mentalitat illenca, el robatori està assegurat. Pagar i callar. El rentat de cervell és tan fort, que als catalans que viuen allà, sempre els parlen en castellà, malgrat viure molts anys amb ells.

Pep Agulló
Pep Agulló
14.07.2022  ·  10:27

ACOSTUMATS A L’ANOMALIA…

La divisió mental dels països catalans, el seu espoli, imposada a sang i foc per Espanya, en fa caure en el desengany, la complaença en la impotència… Allò extraordinàriament raonable, simplement no ho volem veure en la seva conseqüència.

PS. Els comentaris van plens d’opinions sobre la secció de l’Ot Bou. El tema no és que les “veritats” ens ofenguin, com defensa algun comentari, trobo que a VilaWeb hi ha força pluralitat d’idees i ho celebro. No és pas això. Més aviat, els seus articles em desagraden perquè són afirmacions “épatants” gratuïtes que basteixen una pseudoanàlisis que fa prediccions i que no m’aporta gairebé res.

La falta de rigor pot ser un text molt acurat en les formes…

Jordi Onrubia
Jordi Onrubia
14.07.2022  ·  11:27

Els bascs ja tenen resolt tot això de fa molt anys. El concierto i el fur els permeten viure de facto com a països independents. Per això Sánchez diu que Espanya i el País Basc son països lliures. De fet, el més semblant a un basc del PNB és un basc de Bildu. Els extrems es toquen. A més, Junqueras i Otegui son ex-presos i no tenen llibertat per defensar i actuar segons els seus ideals d’origen.
Han de canviar les persones i els lideratges. ER i Bildu ja s’hi troben molt ben acomodats en les seves respectives menjadores.

Necessitem dues palanques: una per fer saltar democràticament i pacífica l’estat Espanyol per aconseguir la independència, i la segona palanca, prèvia, és aconseguir la unitat independentista, sense la qual no l’assolirem mai. El problema el tenir a casa.

Aleix Gaus
Aleix Gaus
14.07.2022  ·  13:04

Apart del económic tenim molts motius per marxar i les illes també. Molt bona editorial

Carles Benito
Carles Benito
14.07.2022  ·  15:26

PAÏSOS CATALANS!

Per més que els interessos del diari vagin encaminats a munyir la vaca econòmica del govern autonòmic del psoe…

Josep Soler
Josep Soler
14.07.2022  ·  16:35

Un anglès resident a Mallorca s’adona que la independència es la solució per sortir de l’espoliació econòmic i d’infraestructures que pateix la població.
A Catalunya, per a molta gent del propi país (és a dir no necessàriament anglesa) d’aquesta contingència, ni ades se’n adona, com ades, no vol adonar-se’n , fins al punt que arriba a negar-ho , cosa que facilita enormement, que el espoliador, pugui mantenir el seu xantatge, durant mes de tres-cents anys anys.
Ara sestà fornint, una tanda de periodistes (catalans no pas anglesos) que sembla que volen perpetuar aquesta situació, fins dins aquest cau d’enteniment, que és el diari del Vicent Parta (tambe sabem que l’equilibri de tendencies es necessari per a mantenir la clientela, amb tot alerta que dins del diari ARA, les dissidències van començar molt abans de la seva proclama d’abdicació, de l’U d’octubre del 2017).
Avui tenim molta gent proclamant el seu independentisme, que alhora abona les pautes d’un partit, els objectius del qual hom sap perfectament que ho són tot, menys el d’obtenir aquesta Independència.
Cert periodisme està treballant per aquesta causa i ni tan sols en som conscients.

PAU BOLDU
PAU BOLDU
14.07.2022  ·  17:44

Mentre els partits no espanyols ajudin al psoe a fer govern espanyolistes anem malament. El psoe que pacti amb el pp que son els mateix, ESPANYOLS PEL DEMUNT DE TOT. AJUDAR AL PSOE ES AFIRMAR ESPAÑA I LA prostitucio franquista del 78

Antoni Cerdà
Antoni Cerdà
14.07.2022  ·  18:48

Crec en la nació sencera, allò que primer el Principat i després la resta, no ho acabo de veure clar. Tots junts som molt més forts per tombar a aquest estat espanyol. La clau la tenim en els diners, només un sol dia d’un semblant tancament de caixes, faríem trontollar aquest estat corrupte de dalt fins abaix.

Josep Pasqual Gil
Josep Pasqual Gil
14.07.2022  ·  19:18

Un editorial molt interessant però no comprenc els PS1 i PS2, que distreuen els lectors en comentaris dispersos i destrellatats. El de Carod podria haver-se integrat al mateix text. L’altre, no es podia haver esperat un dia? Cada tema mereixia un tractament exclusiu, crec jo.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes