Eurovisió revisarà el sistema de televotació arran de la polèmica amb Israel

  • El director del festival defensa la seguretat del sistema, però obre la porta a revisar-lo per garantir la igualtat de condicions

VilaWeb
23.05.2025 - 12:40
Actualització: 23.05.2025 - 12:51

L’organització del festival d’Eurovisió ha anunciat que estudiaria la política actual del televotació, que permet fins a vint vots per persona, i les campanyes de suport impulsades per les delegacions dels participants. La mesura arriba després de la polèmica generada per la gran quantitat de vots que va rebre Israel en l’edició d’enguany.

Segons el director del certamen, Martin Green, aquestes campanyes són, en principi, lícites. Tanmateix, ha matisat en una carta oberta: “Volem assegurar-nos que no alterin de manera desproporcionada la mobilització natural de comunitats i diàspores, que forma part habitual de la votació del públic en l’àmbit de l’entreteniment.”

Sobre el límit de vint vots per persona, Green ha defensat que es va idear perquè el públic, especialment el més jove, pogués votar més d’una cançó. “Ara com ara, no hi ha proves que aquest sistema alteri de manera desproporcionada el resultat final”, ha dit. Tot i això, ha admès que el debat suscitat enguany justifica una revisió.

Davant les peticions d’auditar el sistema de televotació que han fet televisions públiques com ara RTVE (estat espanyol), la VRT (Bèlgica) o diverses dels països escandinaus, Green ha assegurat que el sistema compta amb “múltiples capes de seguretat” i un conjunt de normes estrictes per garantir la validesa dels resultats.

Tant l’empresa responsable del recompte de vots, Once Germany GmbH, com la consultora britànica Ernst & Young –que també col·labora amb l’organització del festival–, utilitzen sistemes avançats per prevenir el frau, segons Green.

En la carta adreçada a la “comunitat eurovisiva”, ha detallat que més de seixanta persones treballen des de Colònia (Alemanya), i d’altres ho fan des de Viena i Amsterdam, per supervisar el procés de votació de cada país i mantenir contacte directe amb les operadores de telecomunicacions i les emissores participants.

Finalment, Green ha recordat que les comunitats o diàspores poden votar motivades per raons diverses, com ara l’afinitat geogràfica o qüestions d’actualitat.

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor