Esteban s’enorgulleix de la feina feta pel PNB en la construcció nacional basca

VilaWeb
20.04.2025 - 16:32
Actualització: 22.04.2025 - 08:16

El PNB ha celebrat avui a la plaça Barria de Bilbao el primer Aberri Eguna amb Aitor Esteban com a president de l’EBB (Euskadi Buru Batzar) i Imanol Pradales com a president basc. Amb el lema “Euskadi gara. Mundialak gara!” (Som Euskadi. Som mundials!), el president de la formació jeltzale ha assegurat que “un país es fa a poc a poc, va evolucionant i millorant” i que “en aquest país hem millorat molt”.

“Qui ha aconseguit la prevalença dels convenis bascs sobre els estatals? El PNB. Qui ha aconseguit la transferència de ferrocarrils i la de trànsit per a Navarra? El PNB. I la substitució de la Guàrdia Civil espanyola per l’Ertzaintza en ports i aeroports? El PNB”, reivindicava Esteban que, en total, ha citat catorze mesures que el partit ha aconseguit i que ha utilitzat per criticar l’esquerra abertzale. Per exemple, també ha ressaltat que ha estat el PNB qui “ha aconseguit que la selecció nacional basca de pilota competeixi en torneigs oficials internacionals” i que la llengua basca “s’estableixi com a requisit en el contingent de les vacants de l’administració de justícia” al País Basc. “Així doncs, que no ens diguin a nosaltres què és l’ambició nacional”, ha deixat anar Esteban per defensar les fites aconseguides i enorgullir-se del llegat del partit en el “patriotisme basc”.

“Aquest partit ha demostrat la seva ambició nacional dia a dia, any a any, d’ençà de fa més de quaranta anys, d’ençà de fa cent trenta anys, caminant cap endavant i sense posar bastons a les rodes”, ha dit. També ha recordat que han sabut resistir a aquells que volien “sotmetre’ls” segle rere segle, “els jacobins de França” i els “fervents unitaristes d’Espanya, de tots els colors”. “Franco va creure que ens havia guanyat, però aquí estem, drets. Nosaltres hem estat els veritables vencedors”, ha dit. També ha afegit que el PNB sempre treballarà per la construcció nacional amb accions que van “més enllà de les paraules”, tot ampliant i enfortint l’autogovern basc, i ha recordat que Euskadi està format per set territoris: els del País Basc, els de Navarra i els d’Iparralde.

A més, Esteban ha fet una crida als militants del partit a “celebrar que tenim un país bonic anomenat Euskadi”, però ha volgut recordar que “a l’altre costat d’aquest dia ple d’alegria, també hi ha foscor, al món”. En aquest sentit, ha afirmat que hi ha hagut moments molt més difícils que els d’ara, però que, així i tot, “seguim i seguirem, amb la nostra llengua i la nostra identitat nacional. No ho dubtin”.

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor