Quan l’escola creu en tu: la història d’en Daniil i la inclusió que funciona

  • Una història que posa en relleu el poder d’un grup unit: una classe ha transformat la vida d’un alumne amb autisme

VilaWeb
20.06.2025 - 01:50
Actualització: 20.06.2025 - 07:58

L’escola inclusiva ha estat objecte de debat des que, fa vuit anys, es va publicar el decret que la regula. Visitem l’escola Joncadella de Sant Joan de Vilatorrada (Bages), que en defensa la utilitat. Parlem del cas d’un alumne que demostra que, amb els recursos adequats, és possible l’èxit. En Daniil és un noi autista que aquest curs acaba la primària, i que ha passat de no comunicar-se i, consegüentment, tenir conductes agressives a seguir el dia a dia a l’aula. “Hem après a ajudar-lo i a incloure’l al grup perquè sigui un alumne més”, diu Aitana Alcaraz, una de les seves companyes. Docents i professionals que l’han acompanyat destaquen que ha estat possible gràcies a un canvi d’enfocament, amb l’ús de suports especialitzats.

“El grup d’en Daniil ens ha ajudat moltíssim. Els nens i el tutor són clau. Més importants que nosaltres”, diu Anna Casagolda, mestra del Suport Intensiu d’Escolarització Inclusiva (SIEI) de l’escola. Reconeix que al començament no sabien si tindrien les eines perquè en Daniil pogués estar bé a l’escola ordinària. Posar-se a la pell del nen i donar-li seguretat va ser clau. Després ell ha pogut fer de tot, assegura, satisfeta. Al principi el problema era conductual, perquè no es podia expressar. Van començar utilitzant pictogrames, després els van acompanyar amb el gest i finalment amb la veu.

L’escola Joncadella ha rebut el suport del Centre d’Educació Especial Proveïdor de Serveis i Recursos (CEEPSIR) d’AMPANS. Aquest centre desenvolupa programes i serveis de suport a l’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives especials als centres d’educació ordinària de la comarca del Bages, el Moianès i el Solsonès. La responsable d’aquest servei, Alba Cortina, explica que a l’escola s’han alineat els objectius i les voluntats. Per ella, el cas d’èxit concret d’un alumne ha esdevingut un salt qualitatiu per als seus companys i per a l’escola en general. Recorda que el decret donava eines per a actuar de manera diferenciada, i així ho han fet.

Per Cortina, amb una bona organització dels recursos que tenen tant centres d’educació especial com escoles, es podrien tenir escoles molt més eficients i molt més abocades en la inclusió educativa dels alumnes en general. I afegeix que treballar de manera coordinada sempre funciona. “Hem d’analitzar bé la realitat i, d’acord amb allò que tenim, hem d’aplicar plans amb suport diferenciat per introduir el criteri de l’equitat educativa”, afegeix.

La responsable del CEEPSIR d’AMPANS remarca que l’escola d’educació especial és un recurs importantíssim dins el sistema educatiu i que s’ha d’utilitzar quan toca. “No ha de ser el recurs final, del moment en què ja no ens en sortim. Les escoles d’educació especial tampoc no volem ser això”, diu. Volen ser un recurs útil que pot funcionar de manera permanent, si un alumne està greument afectat; o temporal, per a garantir-ne el retorn al sistema ordinari.

La directora de l’escola Joncadella, Montse Pujolar, explica que sempre han vist clar que cal formar-se per donar una educació de més qualitat; no per un sol alumne, sinó per a tots. I per això han assistit a aquests assessoraments, tant interns com externs, que han fet amb els professionals de l’educació especial.

Pujolar diu que el camí no ha estat fàcil i que no totes les experiències són d’èxit com la d’en Daniil. “Però aquesta ho és i n’estem orgullosos”. Això, afegeix, els fa pensar que tot és possible.

Els companys de classe, un puntal de l’èxit

Aconseguir la plena inclusió d’en Daniil a l’aula no hauria estat possible sense la participació dels seus companys. Alguns, com Oriol Rodríguez, no sabien què era l’autisme. “Ell m’ha ajudat a entendre com són les persones amb autisme i també m’ha ajudat a respectar-les.”

L’any que ve, amb el pas a secundària, ja no es veuran amb en Daniil, perquè anirà a un centre especial. “No serà igual sense ell”, diu Rodríguez. Alguns altres, com Asier Zafrilla, valoren l’esforç que ha fet en Daniil per evolucionar. “Tot aquest temps que hem estat amb ell ha après a estar millor, ja no s’altera tant, i treballa molt millor que abans.” Zafrilla explica que quan va començar l’escola a vegades li costava d’estar amb ell, però amb el pas del temps ara li agrada i es diverteix jugant-hi. Per això, diu que també el trobarà a faltar amb el canvi a l’institut.

Yael Gómez, una altra de les companyes, diu que ha estat molt gratificant veure com amb el pas dels anys en Daniil ha millorat a l’hora de parlar i de fer-se entendre. “L’ajudem i millora molt. Ara ja parla amb tothom”, destaca. Gómez veu just que persones que tenen condicions com les d’en Daniil puguin ser a l’aula: “Encara que tingui un problema és una persona i té dret a estudiar en una classe normal i corrent.”

VilaWeb fa trenta anys. Ens feu un regal?

Cada dia oferim el diari amb accés obert, perquè volem una societat ben informada i lliure.

Ajudeu-nos a celebrar-ho fent una donació única i sense cap més compromís.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor