Entitats socials i sindicats convoquen una manifestació el dia 17 contra el pressupost de Mazón

  • Les concentracions es faran a València, Alacant i Castelló a les 19.00

VilaWeb
07.07.2025 - 11:03
Actualització: 07.07.2025 - 11:39

Dos anys després de la investidura de Carlos Mazón amb el suport de l’extrema dreta, el govern ha aprovat un pressupost que les entitats socials qualifiquen de destructiu. Per això, els moviments sindicals, veïnal, social, feminista, LGBTI, ecologista, educatiu, memorialístic i de cooperació han unit forces per denunciar les polítiques regressives i les retallades de drets. Així doncs, han convocat concentracions contra aquest pressupost el 17 de juliol a les 19.00 a València, Alacant i Castelló. Totes es faran amb el lema “Per uns pressupostos al servei del poble”. A València, la concentració serà davant les Corts; a Alacant, a la Casa de les Bruixes, i a Castelló, a la plaça de Maria Agustina.

Entre les entitats convocants hi ha Acció Cultural del País Valencià, Escola Valenciana, CCOO PV, UGT PV, Intersindical Valenciana, l’Acord Social Valencià, Societat Coral el Micalet, CAMDE, Decidim, Xúquer Viu, Ca Bassot, Ca Revolta, FAMPA, ACICOM, Lambda, la Coordinadora Feminista i els Iaioflautes. Les organitzacions que s’hi vulguin adherir es poden inscriure a www.dretsidignitat.com.

Les entitats alerten que aquestes retallades tindran conseqüències greus, sobretot en els serveis públics. Destaquen l’augment de les llistes d’espera als centres de salut i hospitals, la reducció de places a les escoles oficials d’idiomes, cicles formatius i conservatoris, i la supressió de partides d’infrastructures per a serveis socials, que implica també la disminució de places públiques.

També denuncien la retallada del finançament per a les polítiques d’ocupació i emancipació juvenil, com també el foment de l’especulació urbanística i la turistificació. En matèria d’igualtat, critiquen la reducció dels recursos per a plans d’igualtat a les empreses i la protecció contra les violències masclistes, a més de la vulneració dels drets del col·lectiu LGBTI.

Afegeixen que el Consell ha emprès la reconstrucció de les zones danyades per la gota freda sense tenir en compte el risc climàtic i sense escoltar les propostes ciutadanes. Denuncien igualment la desprotecció de l’horta i la promoció de l’edificació a les zones costaneres. També critiquen la retallada dels recursos destinats a la cooperació per al desenvolupament i consideren que tot plegat representa un atac als drets lingüístics, a la llengua, a les senyes d’identitat cultural i a l’autogovern.

obres
actors
  • Carlos Mazón
  • Consell de la Generalitat
  • Acció Cultural
  • Escola Valenciana
  • CCOO-PV
  • UGT PV
  • Intersindical Valenciana
  • Coordinadora Feminista
  • Iaioflautes
  • Lambda
llocs
  • València (Parlament de les Corts Valencianes)
  • Alacant (Casa de les Bruixes)
  • Castelló (Plaça de Maria Agustina)
  • Comunitat Valenciana
esdeveniments
  • Protesta al Congrés espanyol contra Mazón
temes
  • Política
  • Economia
  • Llengua
subtemes
  • Retallades en serveis públics
  • Drets lingüístics de l'alumnat
  • Drets LGTBI
  • Cooperació per al desenvolupament
  • Urbanisme: especulació i turistificació
  • Ocupació i emancipació juvenil
VilaWeb ja ha explicat com, després de la gestió de la gota freda i de mesos de mobilitzacions contra el Consell de Mazón, el malestar social no s’atura, amb manifestacions massives a València que reclamen la dimissió del president i denuncien la seua negligència i accions constants de protesta que el persegueixen a cada acte públic . En aquest context, la convocatòria unitària d’entitats socials i sindicats del 17 de juliol contra uns pressupostos que consideren regressius i destructius, amb concentracions a València, Alacant i Castelló, s’inscriu en una dinàmica sostinguda de contestació al projecte polític del govern del PP i Vox .

Per una visió més àmplia, aquestes noves retallades i la denúncia d’atacs als drets lingüístics i a l’autogovern connecten també amb la resposta cívica que s’ha articulat al sud, on milers de persones han eixit a Alacant a defensar el català i a plantar cara al supremacisme lingüístic avalat per PP i Vox . Les entitats que ara s’alineen “per uns pressupostos al servei del poble” són, en bona part, les mateixes que han sostingut, al llarg d’aquest darrer any, una mobilització persistent per la dignitat, la memòria de les víctimes i la defensa dels serveis públics i de la llengua, com s’ha vist en les marxes mensuals que enllacen solidaritat i exigència de responsabilitats polítiques .

Recomanem

Fer-me'n subscriptor