Eleccions ajornades: el preu d’obeir-ho tot és que passes a ser no res
"Somniar ara, com fan pràcticament tots els polítics independentistes, que es pot fer la viu-viu i anar passant les setmanes provant de justificar el càrrec amb la recuperació ni que siga d'un bri d'allò que un dia va ser la Generalitat és simplement un autoengany"

Per: Vicent Partal


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.


Aquesta funcionalitat és per als membres de la comunitat de VilaWeb. Si encara no en sou subscriptors, cliqueu en aquesta pàgina per veure'n els avantatges.

Fes-te subscriptor de VilaWeb
No es pot dir que la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya sobre la convocatòria de les eleccions siga cap sorpresa. Reconeixeu que, qui més qui menys, tots hi fèiem broma, perquè es veia a venir. Quan el PSOE va dir que no volia ajornar les eleccions vaig rebre de seguida una quantitat ingent de missatges assegurant que les eleccions serien el 14 de febrer o fins i tot que encara empresonarien el govern si no es feien quan Illa volgués. I què voleu? És lògic que la gent pense així. Perquè tota la legislatura ha estat això mateix. O, dit amb més precisió: perquè tota la legislatura ha estat caure més i més dins aquest pou.
Van fulminar el govern legítim. Ells. Van convocar les eleccions del 21-D. Ells. Van interferir en el procés de formació del govern triat per la ciutadania. Ells. Van decidir que el president no seria el president. Ells. Van decidir qui era diputat i qui no ho era. Ells. Van fer fora el president de la Generalitat. Ells. Van decidir de què podia parlar i de què no el parlament. Ells. Van decidir què es podia publicar i què no. Ells. I com volíeu, després de tot això, que no decidissen –ells!– quin dia havien de ser les eleccions? Ja només falta que decidesquen qui les guanya. Ells…
Catalunya viu en un estat total d’anormalitat d’ençà del colp d’estat perpetrat pel govern de Mariano Rajoy el 20 de setembre de 2017. Des d’aquell dia, la normalitat ha abandonat la vida política i ben sovint de la vida pública en general. Res no té cap lògica més que la lògica de la dominació. De l’exercici de la dominació contra nosaltres. Fins al punt que ja ha arribat el moment que fins i tot els partidaris de la dominació són dominats! Veure ara Carrizosa queixant-se de la irrupció extemporània de la justícia faria riure si no fos que indigna tant i tant. Cal tenir barra, cal tenir moltíssima barra!
Evidentment, que el moment és complicat, com poques voltes abans, a causa de la pandèmia. I no tinc cap dubte que reclama, per això, flexibilitat i capacitat de pactar actuacions fins i tot estranyes que en una situació normal no serien possibles ni convenients, ni voldria adoptar ningú –llegiu, per exemple, això que explica tan bé Esperança Camps en aquest article sobre les mesures que al final no ha tingut cap més remei que prendre el president Puig.
Però a ells, als qui han destruït de manera sistemàtica la normalitat, ara no els demaneu que ho entenguen. Perquè no en són capaços. És demanar-los que pensen, que reflexionen, que miren la realitat, que s’adapten a allò que vol la població, que respecten la política i la voluntat popular. I com voleu que facen això ara si l’estat, Espanya, el règim, el monarca de la família corrupta, el PPPSOE i el sursumcorda precisament els ha encarregat de fer la contrària?
Quan l’estat espanyol va decidir que l’única resposta a la revolta democràtica catalana seria l’exercici quotidià, diari i permanent de la violència –a les mans de la policia i a les mans dels jutges–, les portes de la normalitat, de la possibilitat d’un comportament normal de la societat catalana, d’una vida normal, es van tancar. I no es tornaran a obrir fins que, com a societat, com a nació, no aconseguim de doblegar, i derrotar, aquesta proposta, el projecte dels nacionalistes espanyols.
Per això somniar ara, com fan pràcticament tots els polítics independentistes, que es pot fer la viu-viu i anar passant les setmanes provant de justificar el càrrec amb la recuperació ni que siga d’un bri d’allò que un dia va ser la Generalitat és simplement un autoengany. Un autoengany que tres anys després ja cansa, embafa i irrita. Bascos i gallecs van ajornar les eleccions perquè van poder exercir el seu (limitat però real) poder polític i perquè continuen essent considerats pel règim com una part, més o menys normal, del seu marc constitucional. I aquesta és la diferència que la darrera astracanada del TSJC posa en relleu: la Generalitat de Catalunya ja no en té gens ni mica, de poder polític, ni en tindrà mai més. El preu d’obeir-ho tot és que passes a ser no res. I el país, com a tal, no tindrà gens de normalitat perquè ells l’han de regir com un país ocupat, amb violència i dominació.
PS. I, evidentment també, no hi ha cap dubte que, llevat que el pla siga acceptar la derrota i viure amb l’esquena dreta, cada dia s’imposa més un canvi de rumb total i urgent dins l’independentisme –tant si ho fan els partits, en cas que encara en siguen capaços, com si ho fa la gent. Si ho puc fer, si les notícies del dia m’ho permeten, demà m’agradaria parlar d’això…
93 comentaris dels subscriptors

Núria Coma
19.01.2021 | 22:10
És exactament així.
Si decideixes viure agenollat, mai et podràs alçar.
És imperdonable l’actitut submissa d’una part de l’independentisme, que veient dia a dia tot allò que fan Ells, segueixen recolzant-los, justificant-los, venent-nos, regalant-los-hi la nostra dignitat…a Ells.
Gràcies per aquest contundent i clar editorial

Mª Teresa Brasó
19.01.2021 | 22:11
M’encantara llegir-te demà. Estic totalment enfonsada

Maria Cinta Comet
19.01.2021 | 22:11
Bona nit! sr. Partal té tanta raó !!!
sí, realment no tenim altra sirtida, no ens n’han deixat cap altra: TOCA votar per poder MARXARq de Ñ ara, ara no esperem més.
Per Ñ érem poc més que una guardiola (ens espremien bé i ho segueixen fent).
Ara no som ni això. Se’n foten de tot el que intentem de fer, de decidir, …
Marxem i fem-ho JA!
Voteu, votem amb el cap fred i el seny de sempre.
Ho hem d’aconseguir.
Ho podem fer!

Roger Verdaguer
19.01.2021 | 22:12
Després de tot el que decideixen ells, encara se n’hi pot dir democràcia? Ho dic perquè el tema era la demos que triava els que feien les lleis. Ara mateix ells els veten i estrafan la voluntat popular. Quina legitimitat té doncs, qualsevol llei? I quina obediència mereix?

Josep Usó
19.01.2021 | 22:12
La rendició “honorable”, semblava la proposta dels polítics que es van deixar empresonar. Però una rendició amb Espanya només pot ser total. I ara, faltava el recolzament de JxC a la suspensió de les eleccions. Sembla que només queda l’exili i encara. Però és evident que es imprescindible un canvi de rumb. La Generalitat del R78 ja no és res. Una diputació gran, com algú d’allà a l’Altiplà va dir anys enrere. Mala peça al teler.

Quim Paredes
19.01.2021 | 22:13
Les eleccions del 14F o 30S o quan sigui no canviaran res, perquè es veu que seguirem votant el mateix. Perquè al final, els resultats són els de tots. I serà trist confirmar el continuisme. Quin desastre …

Marc Adell
19.01.2021 | 22:18
Aprofitaré i replicaré per la compartir la temàtica el comentari que he fet a la notícia “Un informe del govern alerta que si les eleccions es fan el 14-F no tindrien legitimitat”
Estic en desacord aquesta vegada que es pugui presentar els tribunals com els “dolents” i el pobre govern com les víctimes pobrissones pels següents punts:
1. La data de les eleccions es sabia des de fa moltíssim de temps. Era temps suficient com per haver pres mesures que es podien prendre per reduir la taxa de contagis. Per cert, els departaments del partit del senyor vice-president són els que controlen les àrees afectades. Per tant no s’hi val plorar.
2. Els experts reputats (Oriol Mitjà, etc…) diuen que es pot fer, i que en tot cas la situació al maig pot ser igual de “desfavorable”. Aquest jornal n’és ple d’exemples. Òbviament l’opinió dels que gràcies a l’ajornament mantenen us mesos més la cadira no compta.
3. Els partits que han proposat l’ajornament sempre han dit que no els fan por les urnes. Però està clar que hi ha més temes d’estratègia electoral que d’interès per a la salut pública. Sols cal fer una petita relació entre el posicionament respecte l’ajornament amb el resultat de les enquestes.
4. Era absolutament previsible la intervenció de la mal anomenada “justícia” espanyola, com amb tot afer català que vagi en contra dels interessos espanyols. Si ara hi ha caos és únicament per un mal govern. Per veure això no calia informació privilegiada.
5. Es parla molt de garantir el dret a vot, però hi ha gent que potser al Maig ja no podrà votar perquè haurà finit. Hi ha mecanismes que s’haurien pogut implantar, vot electrònic, llistes d’espera, etc…
6. Si el consens importava prou, s’hagués pogut fer una llei electoral. Si realment importés l’interès general, s’hauria considerat. Però el resultat de la situació actual és el resultat d’innombrables improvisacions totalment deplorables.
7. Si realment importa l’interès públic hauria de ser de màxima urgència un govern amb un president (sigui del color que sigui) real amb les mans lliures per a poder prendre les mesures necessàries. Afegeixo que aquest govern ja va néixer caducat a partir de certs moviments traïdors del parlament i certificat pel mateix organisme, a causa del botiflerisme i la rendició incondicional. Aquest govern, agradi o no, no té legitimitat per a prendre mesures de cap tipus. Un allargament demostra un aferrament innecessari a la poltrona que sols perjudica al poble, sigui quina sigui llur ideologia.
Afegeixo un extra de reflexió per l’editorial: No puc entendre el suport de JxC i la CUP a tal pantomima…. I estic totalment d’acord amb l’editorial. El que hi ha ara és l’expressió més palpable de la rendició incondicional de la legislatura. Encara que sigui virtual, un nou parlament hauria pogut ser una nova oportunitat de fer les coses diferentment, encara que tots sabem que el parlament i el govern no tenen cap poder real. El tenien, perquè tenien la confiança de la majoria, però l’han perdut, i els costarà molt de recuperar-la.
A molta gent li costarà molt de nou tornar a confiar en la política institucional, i també costarà molt creure que després de la anhelada independència no tindrem una espanya petitona sobre la part de la nació que hagi esdevingut independent. Crec que el poble intentarà fer-ho bé, jo hi penso ser, però em pregunto com podrem evitar-ho i com podrem evitar aquesta poderosa inèrcia. Hem demostrat el millor, immediatament ha vingut el pitjor. Ara tothom s’ha tret la careta i el que veig em fa molta por.
Amb això concloc la meva opinió. Desitjo que les eleccions es puguin fer en breu i per fi sigui possible tenir un panorama polític actualitzat. Aquesta decadència és massa tòxica i perillosa per a Catalunya. No hi ha major desmobilització que el que està passant.

Francesc Aguilar
19.01.2021 | 22:22
Els partits parlamentaris i govern no poden ajornar les eleccions del 14 F per raons de la seva incompetència, falta de previsió o ineficàcia per a afrontar amb seguretat sanitària l’organització d’unes jornades electorals.
Com a govern han de propiciar les condicions de salut pública general per celebrar les eleccions quan toca i és previst, aquesta és la seva obligació.
La gent que no podrà votar ara tampoc podrà votar en maig o juny. Però en les seves mans segurament la Covid continuarà desbocada. O és que les previsions les fan mirant una bola de cristall? Ens refiem millor de la experiència? Volen ajornar les eleccions al maig o juny quan tampoc tindran dominada la Pandèmia.

Oriol Roig
19.01.2021 | 22:30
Espero a demà… Per avui només una puntualització, a PPPSOE trobo que li sobra una P. Es tracta de fusionar ambdues sigles per denotar la minsa diferència, no de juxtaposar-les. La intersecció és gairebé tan gran com la unió.

teresa labourdette
19.01.2021 | 22:33
Vicent, avui l’article és demolidor. Espero l’editorial de demà per saber què proposes. Bona nit.

Francesc Xavier Bueno
19.01.2021 | 22:34
Ells, sí, en quasi tot. D’acord.
Tanmateix discrepe en un punt: el 30 de gener de 2018 vam ser nosaltres, no ells.
El MHP Puigdemont no va ser reinvestit President (i tot el Govern legítim) perquè el nostre Parlament no va voler restituir-lo.
Nosaltres, no ells.
I no cal que repetisca qui va fer què per impedir-ho i per ordre de qui, és un fet notori.

Oriol Verdú
19.01.2021 | 22:38
Certament, aquesta decisió semblava previsible per tal de menysprear impúdicament la Generalitat de Catalunya, tal com han realitzat en totes les actuacions anteriors enumerades en l’article.
Caldria reflexionar profundament quines decisions han adoptat els nostres dirigents polítics des del dia 1 d’octubre de 2017 per arribar a la situació actual. Aquella nit, quan tot el Govern va comparèixer davant els mitjans de comunicació, el llenguatge no verbal que projectava era una barreja de pànic i incredulitat per tot el què s’havia produït aquell dia, després de comprovar el coratge i la determinació de milions de persones per defensar la democràcia davant la violència de la policia espanyola, i una pregunta sobrevolava en silenci subtitulada en les seves cares : I ara què?
Tres anys i mig més tard, després de tots els dubtes i els tacticismes partidistes de vol gallinaci, avui tenim la resposta definitiva.

jordi Rovira
19.01.2021 | 22:45
Crec que l’editorial té tota la raó i més. En tot cas, és un punt més d’aclariment. Si no fa pas tant discutíem sobre si la Generalitat té poder real, ara ja veiem que no. Aquest fet segur que explica ben clar la importància de les Diputacions: fer política és posar en joc projectes i també mobilitzar interessos. Ara ens cal la resposta cosmètica del vot. Tossuda i constant per anar parant tots els paranys possibles que es van fabricant. Els paranys per arrambar amb allò que l’ús de la violència busca: la nostra derrota i desmobilització. Veurem què tal va. En tot cas, hi han situacions que van carregades de mala llet. Hi ha situacions que tensen dia sí, altra també la molla que pot disparar un ressort. Francament, a tots en ve a la memòria aquella portada de la I. Arrimadas el dia de reflexió de les eleccions autonòmiques passades amb un rotatiu madrileny de bona tirada. Van així, i no ens sorprèn.

Josep Almar
19.01.2021 | 22:46
Us recomano molt l’escrit del professor Cotarelo titulat ‘República bananera’. No es pot dir més clar.
Malament tots, també JxC, Sra Borràs, la tinc en alta estima, perquè ara no donem el nivell? D’ER ja no m’espero res, tampoc de la CUP però del partit liderat per el MHP Puigdemont, ho espero tot.

jaume vall
19.01.2021 | 22:52
“Somniar ara, com fan pràcticament tots els polítics independentistes, que es pot fer la viu-viu i anar passant les setmanes provant de justificar el càrrec amb la recuperació ni que siga d’un bri d’allò que un dia va ser la Generalitat és simplement un autoengany”
Amb el subtítol de l’editorial n’hi ha prou.
Prudents / covards
Resistents / cofois
Realistes / submisos
Indòmits / individualistes
Benestants / mesells
Objectius / inimaginatius
Pacífics / porucs
Cívics / aburgesats
Mesocràtivs / envejosos
Arrelats / ancorats
Catalans / espanyolitzats.
Què volem ser ?

Antònia Beltran
19.01.2021 | 22:55
La editorial és esplèndida en quan la raó i com ens mostres la crua realitat. D’altre banda fa tan de mal… perquè és així de cruel i de cert. Jo entenc que lamentablement estem dins un país PPPSOEC’VOX que son la dreta o extrema dreta amb la quan cosa serà difícil que puguem viure una mica tranquils. El que em desespera és que dins l’independentisme estiguem com estem, tan i fa les humiliacions, l’ofec dels nostres drets?. No sabem on anem i la veritat això desmoralitza molt.

PERE SIO
19.01.2021 | 22:59
Penso igual que tú Vicens quan dius que la decisió del TSJC no ha estat cap sorpresa, com a tribunal que és la sucursal a Catalunya del Tribunal Suprem de la Inquisició espanyola.
I tampoc es cap sorpresa que el PSOE i Pedro Sánchez, el gran triler, estigui al darrera i hagi influït en les decisions judicials. Recordeu que el mateix dia que el partits catalans acordaven l’ajornament, va sortir Juan Carlos Campo, magistrat, ministre de Justícia i actual parella de Meritxell Batet (PSC), fent unes declaracions aïrades i fora de to, on acusava al partits d’haver vulnerat la democràcia.
L’ajornament podia perjudicava, en teoria, l’efecte Illa promogut per Pedro Sánchez fulminant en pocs minuts al cínic i bufó Iceta. I la moguga per les declaracions de Pablo Iglesias tractant al MHP Puigdemont d’exiliat, demanant que el presos haurien de poder participar a les eleccions exigint tirar endavant l’indult, i la moguda judicial europea, complicaven a Pedro Sánchez la dilació de la decisió durant tan de temps.
La decisió desmenteix, un cop més la falsa propaganda dient que Espanya és el país més descentralitzat del món i que les autonomies tenen autogovern i capacitat per actuar.
La decisió judicial demostra, per a tots els que encara tinguin dubtes, que Espanya és una autèntica dictadura, cada cop més mal disfressada de democràcia. A Espanya els tres poders que requereix qualsevol democràcia no existeixen. El poder judicial fa de legislatiu (Parlaments) quan li convé, suspenent i declarant inconstitucionals totes les lleis que no li agraden amb interpretacions partidàries, i alhora s’uneix amb el Govern de torn (PP-PSOE), per la porta del darrere, per fer política actuant com a poder executiu.
Espanya és un Estat dictatòrial i repressiu, amb uns Poders hereus del franquisme (judicatura, militars, policies i alts funcionaris), amb una Monarquia com a cap d’Estat (“el mudito “) imposada pel dictador i corrupta; i amb uns Govern que s’alternen (PSOE-PP) i que a la pràctica no pinten res més enllà d’escalfar cadires, enriquir-se tot el què poden i vetllar per la sagrada unitat i perquè a Espanya tot segueixi igual.

Carles Serra
19.01.2021 | 22:59
Gràcies Vicent, gràcies per ser valent; Però hem tingut que arribar aquest nivell de decadència i represio per ver-ho tant clar com ho dius? l’història sobre els fets tant de la dreta espaÑola com això que alguns li diuen esquerra no han servit per a RES? ( GAL, FILESA , LOAPA etc.)
Com bé sabràs Vicent, fa anys que en Pla ho tenia molt clar: lo més semblant a la dreta espanyola, és l’esquerra Espanyola.
Ja que dir del pobra Xirinacs, tant maltractat i al final pasar misèria per denunciar i no ser col·laboracionista d’aquesta espaÑa franquista; Com ha fet durant molts anys CiU i ara ER. ; que trist Vicent, que trist

Umberto Ciotti
19.01.2021 | 23:07
Estamos sometidos a la dictadura de una chusma de criminales.
La salida es ir al ataque y pedir en plan masivo a través tambien de todos los medios de comunicacion europeos que las fiscalias y magistraturas de todos los paises que tuvieron victimas en el atentado del “Estado” terrorista español del 17 de Agosto 2017 intervinieran para hacer justicia
Solo montando un follon a nivel internacional que pusiera en clara evidencia los crimenes contra la humanidad que está perpetrando el “Estado” español, el pueblo de Catalunya tiene la posibilidad de salvarse de una maniobra criminal de la cual sin esta reacción será imposible salvarse.

J. Miquel Garrido
19.01.2021 | 23:16
Qui son “ells”?:
– Ibex 35?
– Govern espanyol?
– Poder judicial?
– Deep state?
– Mitjans de comunicació?
– Corona?
– Tots plegats?
S’accepten apostes.

Lluí Mor
19.01.2021 | 23:19
No hem puc estar de comentar el que sento, cosa que no volia fer, cada dia se’ls hi veu més la llaune, no són sol els de ERC, són tots, JxCAT i CUP. Perdoneu per la expresió però és com ho sento, “JUNTS s’han CAGAT”. Són uns faldillers, uns tontaines que no han tret mai un ruk d’un sembrat, tenen més por a una demanda que un pagés a una pedregada.
I algú és creu que aquests ens han de dur a la independéncia? Una dutxa d’aigua ben freda, a veura que ens dira demà el senyor Partal i, la primera vegada que ho dic, no els votem, no s’ho mereixen. Jo sóc partidari del president Puigdemont, ara bé, els lligams estan trencats, aquí tot Déu va ala seva.
Continuare ajudant amb lo que pugui als de Belgica, ara bé, dels d’aquí, no en vull sentir ni a parlar més, no en vull saber res, per mi ja no existeixen, que Déu els perdoni perquè jo no puc.

Daniel Farré
19.01.2021 | 23:22
El preu d’obeir-ho tot és que passes a ser no res, no cal dir res més, gràcies per l’editorial, esperaré amb delid les reflexions de demà

Gerber van
19.01.2021 | 23:24
L’article editorial posa tot el què està passant en el seu context. Molt ben fet, Vicent!
Si els polítics obeeixen a fer les eleccions el 14F, potser és la tasca de la gent, com sempre, a posar ordre i aquesta vegada obstruir les eleccions. Tenim totes les raons per a fer ho, amb els motius que va explicar el vicepresident mateix: no és pot assegurar la salut dels ciutadans i no hi ha garanties democràtiques. Doncs perquè anar a votar? Una idea és que tots els gestors, tots!, de les meses electorals reclamen a fer confinament perquè van estar en contacta amb un positiu de Covid-19.
Amb el 155 prolongada el Parlament i les institucions de la Generalitat ja no valen res. Cal foc nou, per començar per exemple amb el Concell per la República.

Miquel Amorós
19.01.2021 | 23:26
Suposo que és allò de posar l’altre galta.
I ‘ahi lo dejo’.

joan guinarda
19.01.2021 | 23:30
I no ens oblidem de l’espoli fiscal, que sembla que ja no existeix!

Josep Jallé
19.01.2021 | 23:37
Perdoneu però no se’m acut altre tòpic que aquest:
això es la taula de diàleg, idiotes!.
Salut!

Josep Castellsagué
19.01.2021 | 23:42
“la Generalitat de Catalunya ja no en té gens ni mica, de poder polític, ni en tindrà mai més”
Punt i a part

Jordi Buïl
19.01.2021 | 23:48
Jo no en sé gaire res, del tema d’avui, només en tinc una opinió, i em sembla que la que més s’acosta a la veritat és la de l’Oriol Verdú de les 22:38.
Els nostres dirigents, el 2017, només volien forçar l’estat a cedir, a asseure’s a la taula, a pactar alguna millora, per petita que fos, que permetés d’acontentar mínimament el poble.
I el nostre poble, com que és un poble digne, amb un sentit clar del que és just, volia el que és seu.

NIL MALET
19.01.2021 | 23:50
Després de cada ells, imposant i reprimint, hi va un clar nosaltres, obedients i desorganitzats. Sap greu però és així.
Malgrat tot, com sempre, Catalunya reneix de les cendres i les nova generació enterrarem per fi la mediocritat i l’oportunisme de la classe política actual.

ESTUDI D'ARQ. JOSEP BLESA, SLPU JOSEP
19.01.2021 | 23:57
Els assidus de Can VilaWeb ja intuïem això fa dècades. I magrat tots els malgrats fins ací hem arribat. Servidor volia les eleccions el mateix 14F.
S’ha de desobeir per a descoratjar l’enemic. I mostrar que ho aconseguirem segur!
Ara, del que es tracta, és de portar el sobre amb la papereta entre les dents i veure’l escolar-se per la ranura. I esperar amb ullals i ungles a la vista de l’enemic forà i fer-hi el recompte amb 60 ulls a cada mesa.
Posaré com a tàctica aquell “ball” de cames que feia Cassius Clay (Muhamed Alí després) que anava colpejant tot rodejant el contrincant amb punyades no massa grans però que, al remat, acabava atarantant-lo tot deixant-lo mig estabornit per a acabar aventant-li un colp del què no podia recuperar-se. Tot caient estès a la lona.
Aquest cal que siga el nostre capteniment d’ara endavant….tot sabent que el final del nostre enemic està més a prop que mai.
Nosaltres només hem d’ajudar-lo a anar a terra, ell ja s’esforça per autoextingir-se.
Qui va destruir l’URSS, Iugoslàvia, etc….” Fuenteovejuna, tots a una”…..fins i tot ells ens han ensenyat a com fer les coses, però no aprenem, doncs l’enemic cal estudiar-lo críticament per trobar-li les febleses i les fortaleses, si volem vèncer-lo.
Només cal ajudar-los a que s’autoimmolen més aviat possible. Per caritat catòlica, com els agrada a ell(o)s.
Ells, i nosaltres, també, s’estalviarem sofriments innecessaris.
Josep Blesa (València)

Margarida Sellarès
20.01.2021 | 00:20
Certament, quin titular més meravellós!
“el preu d’obeir-ho tot és que passes a ser no res”
DESOBEDIÈNCIA COMPLETA, TOTAL i GLOBAL

JOSEP MARIA OLLE
20.01.2021 | 00:21
Una editorial contundent , Vincent , molt clara, i pels d’aquesta casa, ens pugui fer obrir els ulls.
Prou de ser gestors o administratius submisos, al estat colonial.
No ens val dir marxem de can Enyol, un parlar massa continuat que no ens porta enlloc, i per a molt es lo mes fàcil de dir… però no de fer alguna cosa mes.
Volem fets, si els demanem, però… a qui? . Si els quatre polítics de govern mai han conegut fer la política. Solament agenollats, i a sobre amb disculpes amb els que ens oprimeixen.
Molts ja dieu que la Generalitat no es res, i tampoc ho serà amb les eleccions guanyi qui guany. Ho hem permès , tots (m’incloc), que sigui pitjor que una Diputació.
Ens falta sang nova, propostes engrescadores per a fites trencadores, i no les tenim.
Participo poc, però estic al darrera sempre de l’editorial, esperant cada un dels dies, per donar-me esperança, compartint-la o no, i soc molt crític: votar es democràcia, però tenim que posar hi quelcom de mes.
Espero que com a mínim, JxC, sigui la força guanyadora, encara que fer govern amb ER, es lo mateix de res per res.
Ah! Per mi es correcta fer les eleccions el 14-F, els del Govern, amb una mica de ganes i amb poques coses a fer, tenien que teniu tot preparat, per defensar el seu poble, com exemple Vacunacions als de la taula, a gent que participi directament etc.

Josep Gualló
20.01.2021 | 00:26
EL QUE DIUS VICENT ES LA PURA, SIMPLE I FASTIGOSA REALITAT
Fins el moment de llegir el teu editorial d’avui, he mantingut el somni de que fent una bona campanya (i m’he llençat de cap a fer-la tot i no estar afiliat a cap partit) podríem aconseguir una victoria prou folgada de JUNTS per poder governar amb el recolzament d’algun partit dels que son mes petits.
Amb la MHP Laura Borràs governant amb ma de ferro la Generalitat i el MHP Carles Puigdemont controlant la batalla de l’exili i el CxR, tenim una pinça prou potent per trencar l’estat espanyol. Em nego a renunciar a aquest somni i no ho faré. Com diu Jordi Barre: “Tal com me quedarà un alè de vida, tal com me quedarà un fileret de veu.” …
Si l’estat espanyol amb els “piolins” o directament amb l’exercit ens aixafa, llavors haurem de reforçar el Consell per la República i confiar que les gestions diplomàtiques dels nostres líders exiliats facin la resta. Però de cap de les maneres podem rendir-nos mentre ens quedi un alè de vida, un fileret de veu o una gota de sang.
Tenim l’obligació de deixar la dolça terra a la generació que ve darrera nostre, encara que els la deixem ferida. Ells la curaran cantant-li amb els sanglots d’un amant.

Joaquim Campanyà
20.01.2021 | 00:29
Fins quan!? A la ciutadania del 1-O, fins quan?

Carles Viñals
20.01.2021 | 00:59
Hom diu que per tal de poder aixecar-se cal caure del tot; que per poder retornar a la superfície, cal de vegades tocar amb els peus el fons. En aquesta situació extrema hi som. Com hi hem arribat ? On i quan es produí l’esquerda, que esdevingué trencament del que semblava ser el bloc monolític del nostre comandament ? La resposta ens l’ha donada el Sr. Oriol Verdú a les 22:38.
“Aquella nit, 1 d’octubre del 2017, quan tot el Govern va comparéixer davant dels mitjans de comunicació, el llenguatge no verbal que comunicava era una barreja de pànic i incredulitat per tot el que s’havia produit aquell dia, després de comprovar el coratge i determinació de milions de persones per defensar la democràcia davant la violència de la policía espanyola, i una pregunta sobrevolava en silenci, subtitulada en les seves cares: I ara, què ?”
Ara què ? La resposta a aquesta pregunta ens la dóna el Sr. Francesc Xavier Bueno a les 22:34.
“Ells, sí, en quasi tot; d’acord. Tanmateix discrepe en un punt: El 30 de gener del 2018 vam ser nosaltres; no ells. El MHP Carles puigdemont no va ser reinvestit President (i tot el Govern legítim), perquè el nostre Parlament no va voler restituir-lo. Nosaltres, no ells. I no cal que repetisca quí va fer què per impedir-ho i per ordre de quí.”
Fou la primera rendició pública i la primera de totes les traïcions posteriors. I de traïció en rendició hem arribat al punt on som.
Cal dir el nom dels qui la nit de l’1 d’octubre del 2017 es preguntaven: “I ara, què ?” Recordem-lo a l’hora de votar.

araceli royo
20.01.2021 | 01:48
Estimat Vicenç, només t’has enganyat en un detall: El cop d’Estat va començar el 17 d’agost, a càrrec del terrorisme

Salvador Molins
20.01.2021 | 02:45
Extraordinari, magnífic, sublim editorial. SÍ, ‘ells’ l’enemic de Catalunya per tots els costats exteriors i interiors! Quan direm ‘prou’? No hi ha altra sortida, ser valents i dir ‘pou!’. Saltar al buit, l’abisme, com ens deia aquella noia del ‘Concert de Sant Esteve’ del 2020, com quan l’artista es disposa a donar – ho tot, després d’haver – se preparat a fons. Dir ‘prou’ i dir ‘Sí’ perquè aquest país és nostre, com o deia Balutxo el 2017 al Pi de les Tres Branques. Sí, tan ens fotran les eleccions esclaves el 14 com el 30, votarem tots junts tan sols per complir el Mandat del 1r d’octubre de 2017, tan sols per completar la DUI, tan sols per assegurar el present i el futur de la Llengua, per avançar en l’edificació de la incipient República Catalana Independent ja des de Waterloo. Sols vull afegir una cosa: catalans, massa ingenus, no us cregueu aquell espanyol anomenat Iglesias, és mentider com la majoria d’espanyols sobretot quan es tracta de Catalunya. No us el cregueu, aquest senyor no té crèdit, és electoralisme en estat pur, parla d’exili i a la primera de canvi és baixarà els pantalons per quatre engrunes de poder fals, no és la primera ni la segona ni la tercera vegada que ho fa, ‘ells’ tots són iguals! Ara electoralisme descarat i en estat pur. Diguem ‘prou d’espanya’ i fem viva la Independència: si som … Siguem!

Josep Segura
20.01.2021 | 06:29
Incompetència, covardia, caïnisme, enveja, curtesa de mires … i uns quants qualificatius”positius” més són els que defineixen la classe política catalana actual, concretament la que té el cul assegut a les decrèpites institucions de casa nostra. Oblideu la independència si el camí l’hem de fer amb ells. Demà en parlarà en Partal, suposo.

Carme Garcia
20.01.2021 | 06:54
El que no entenc i m’agradaria si pot explicar en Vicenç es que JUNTS hagi fet costat a ER en aquesta decisió.
L’únic que des de el primer dia està ficant el dit a la nafra per haver canviat les eleccions es en Josep Costa, .
La Laura Borràs sabia que allargar la data era més que possible que la perjudiques per la inhabilitació que li farà el jutge, i l’altre es que Junqueras ja sigui fora de la presó i enredarà a tot quisqui aprofitant el domini de els seus mitjans de comunicació ( abans nostres )
M’agradarà llegir el Sr. Partal quines explicacions ens pot donar.

Carme Perello
20.01.2021 | 07:12
ahir el vicpresident Aragonès per Tv, entrevistat al TN vespre a tv3, va ser com veure un mal actor. indigna¡¡¡¡ ohhhh¡¡
Indignat de què???
en el mateix moment que ell i l’equip del seu partir -sense nom perquè ja han perdut la E-, signen un acord, pacte, renúncia, agenollar-se…dieu-li “H”, ja……tot el peix està venut.
Si es fa un estornut a Catalunya, ha de ser amb permís de Madrid.
O sigui,j que…….a mi personalment, m’és igual vota el 14, com el 24…..jo sé a quin tinc que votar, i quan ja perdi l’esperança, com diu en Vicenç…….AL CARRER¡¡¡¡

Agustí Delgado
20.01.2021 | 07:14
D’acord amb en Daniel Farré, que escriu a les 23:22, però amb una esmena: El preu d’obeir “tot allò en què no creus” és que passes a ser no res.
I a en Miquel Amorós, 23:26: Posar l’altra galta en el sentit cristià profund és tota una altra cosa, i de fet és per guanyar. D’entrada no es fa aparentant el que no és.

Lluis Molist
20.01.2021 | 07:14
” Ells ” son tots els que diu el senyor J.Miquel Garrido, pero us deixeu el principal ER (C) ara es ” C ” de covards

LLUÍS CASTILLO
20.01.2021 | 07:25
Efectivament Sr. Partal, vos ho heu definit perfectament, estem pagant el preu de la nostra indecisió de l’0ctubre del 2017 i ells fan molt bé de prémer la bota sobre el nostre clatell, perquè saben que funciona. Quin sentit tindria un govern central amable i dialogant?, això faria pensar al indecisos i als porucs que la independència fora possible de forma pacífica i dialogant. Mentre tant nosaltres els “hiperventilats” continuem la nostra teràpia de grup. Crec que avui m’he avançat al nostre Miquel Gilibert “sorry pal”. Salut.

Bonaventura Casanova
20.01.2021 | 07:34
No és tan difícil d’entendre, a Espanya manen els espanyols, i Catalunya no existeix com a subjecte polític, per la qual cosa els catalans no tenen cap dret fora de la legalitat espanyola. En conseqüència els espanyols actuen lícitament segons els seus interessos en cada moment. La independència va exactament d’això, construir una altra legalitat, i aquesta nova legalitat no es pot fer col·laborant amb els que detecten l’autoritat, es fa contra ells.

Llorenç Marquès
20.01.2021 | 07:45
Quin dia entendran els nostres polítics i una part del poble, que amb els carcellers que tenim, la nostra llibertat com a poble passa si o si, per una segona part del 1714, no hi ha altre sortida, tinguem el valor com a mínim d’una vegada per admetre la realitat, i aquesta vegada si volem ho podem fer be i guanyar,….ells no son tants com per no poder ser simètrics, cal deixar las pors, els complexes els síndromes d’Estocolm, per que voler es poder, però no hi busqueu més altre sortida, per que no hi es…….Recordeu Finlàndia???…doncs això.

Joan Iglesias
20.01.2021 | 07:49
Un afegitó a Jaume Vall
Catalans/afrancesats?
Doncs no ho vull ni ho volem els de la Part Escapçada de Catalunya…dita “del Nord”:
Ens hem de salvar tots del naufragi tant d’Espanya com d’Europa on els Ells hi són ben malament empoltrnats.
Sem catalans i prou, tot i les tempestes que ens sacsegen !
Bon Any Nou!

Josep Salart
20.01.2021 | 08:07
… i amb tu, Oriol Junqueras, va començar tot.
No deixàves ni un dia de traïr el MHP de la Generalitat quan n’eres el Vicepresident. Viatges d’amagat a Madrid, a València, filtrant els plans, culpant-ne als altres. Un desastre, lo que ets, vaja. No tenies rès des d’Economia preparat, fins i tot en Mas Collell es pixava de riure, i ja veus on hem arribat per culpa teva i d’ERC. Castella i españa sempre han trobat al llarg de la història un traïdor. Aquesta vegada que anem tots a una, has estat tu el culpable. No t’ho perdonaré mai, ni a tu,ni als teus. Però el, poble de Catalunya i fins i tot jo, som indomables, no pararem.
Espero no trobar-te ni a tu ni als teus pel carrer, doncs saps que tens assegurat un bon cop de puny.

Albert Miret
20.01.2021 | 08:33
A Espanya, gràcies a un polític madrileny discapacitat i covard, van ser mesells amb la “justícia” i els van regalar tot el poder. Avui, tant Espanya com Catalunya són governades pel poder “judicial” i no pels governs que elegim, i no els apartarem des de la generalitat si no ens rebel·lem tots plegats. Cap polític podrà fer política ni que vulgui. Els Jutges manen i fan cas o no de les lleis, n’hi ha tantíssimes per blindar-se, que cap polític s’hi pot enfrontar legalment. El Pedro Sánchez i l’escolanet Iglesias no són prou potents ni prou valents per acabar amb aquesta aberració de la democràcia, i els “polítics” catalans encara menys, perquè ja fa temps van optar per desfer l’independentisme venent-se el país a Madrid a canvi de res, o, perdó, d’una taula buida, pel que o es belluga la societat, o haurem de seguir sotmesos per sempre a l’humor o la ràbia amb què es llevi un jutge o un altre. Volem política, no Injustícia!!! hauria de ser el crit general.

Josep Ramon Noy
20.01.2021 | 08:34
Exacte, Partal. Clavat. És el que passa quan s’obeeix tot, com molt bé dius. La confrontació comença amb la desobediència, única manera de ser algú. Els que encara creuen en el diàleg no vuen, o no volen veure, que la independència va de revolta democràtica i que l’estat espanyol de democràcia no en vol sentir a parlar, perquè és el seu pitjor enemic, i com a tal la veu. I Catalunya poer a ells és una colònia pura i dura, res més.

ramon Feixas
20.01.2021 | 08:45
Assolir la pràctica democràtica i constructiva vol dir aconseguir que no hi hagi victòries o derrotes sinó que s’apliqui el més adequat en bé de tots. El pas de determinar qui és l’imperialista perseguidor injust i torero i qui és la víctima ja fa temps que s’ha fet i que és té una postura grotesca aquell que ho nega (per exemple un periodista demanava que si el tribunal determinava que era il·legal, si el govern català n’assumiria les conseqüències. prou que les assumeix ja per defensar la legitimitat de les pràctiques democràtiques. és allò que en diuen banyut i pagar el beure. I el periodista ho deia al més pur estil tauri provocador i burlesc. Hem arribat a uns nivells de caricatura impressionants). Estem en la fase de qui pot materialment i qui no pot. En aquest aspecte totes les derrotes efectives son pels catalans defensors del pacifisme i les pràctiques democràtiques. A aquests efectes, de moment, ni els pronunciaments de la justícia Europea, més neta, serveixen per moure materialment la situació. Al contrari. Els franquistes mostren més esperit de revenja.
Emprant el pervers llenguatge futboler i en la situació actual en la que s’imposen les victòries i derrotes que determinen la força de la violència, repressió i us capacitat usurpació, la pilota és a sobre el teulat de TSJC. No es pot desconfiar de tots els jutges que actuen als dominis de l’estat, encara que sa l’admissió les cautelars és indubtable que forma part de la lluita contra les pràctiques democràtiques a Catalunya.
No és galdosa la situació com no ho és resistir un setge. Si es va cedint sempre, la situació de Catalunya esdevindrà cavernosa. Si es vol plantar cara d’acord amb els seus paràmetres de vencedors i vençuts, és estellar-se al dessota dels tancs o tussar la capa que amaga l’espasa. Molt encertadament als moments d’encaixar la violència i repressió del 2017, els presos i exiliats van demostrar la grandesa de la seva generositat social i la societat saber buscar la manera de riure d’allò que indignava o feia plorar. Ara estem en una altra etapa on la indignació per l’acarnissament ja no cal que es faci en e forma d’acudit per bé que passi de llarg de la ficció.
La capacitat d’enginy dels catalans és generosa. Recordem la itinerància de les urnes per ser puntuals als seu lloc de treball, com a exemple. Si la voluntat persisteix, quan hi ha molts més motius comprovats perquè hi sigui, d’idees segur que no en faltaran, però cal entendre que els dirigents polítics, com s’ha demostrat son designat ésser caps de turc (n de fet parla de descabezar) i necessiten el suport popular en els seus encerts i els possibles lògics errors d’algú que és perseguit per quelcom que el perseguidor tem que cometi Recordem la podridura de les cloaques de l’estat AIxí, dons en termes de les normes del joc de la ballaruga fa molt bé el govern català de preparar-se per tots els escenaris i estar a l’aguait de si algun xut per part dels punxeguts perseguidors rebenta la pilota.
Valors indispensables son que els puguem creure. No els podrem creure si parlen en funció de l’interès partidista. No fer jugades sinó ajudar a que la funció pública, enlloc de ser un joc sigui inclusió de les diferents capacitat. Ésser conscient dels tics dels perseguidors no vol dir entrar en el seu pervers llenguatge i la seva perversa aplicació.
Cada pas és cada pas. No té perquè ser igual, però el mateix grau de consciència social que ens va fer independentistes, esperem que torni, per reprendre.

josep soler
20.01.2021 | 08:55
Després de més de 30 anys votant a ERC, ara ERC també és dreta en tant és col·laborador necessari del Règim conjuntament amb els Comuns. Votaria a JUNTS perquè són la gent més odiada pel règim franquista i els seus col·laboradors. Però tinc dubtes: què estan fent encara en el Govern Zero Efectiu? com és que no van marxar seguint a en Torra?
Per què no marxen ara que el jutges franquistes ha sodomitzat el govern per enèsima vegada?
Em fa por que el motiu sigui pel mateix que ERC, el sou pel càrrec.
Em fa dubtar i em porta a replantejar-me NO ANAR A VOTAR.

Joan Cuscó
20.01.2021 | 09:03
El MHP Torra ja ho va dir i ho va fer : DESOBEDIÈNCIA. CAP PARTIT LI VA FER CAS.

Carles Farre
20.01.2021 | 09:25
Humano.: Animal bípedo que puede llegar a medir mas de 2m de altura i mas de un centenar de Kg de peso, se adapta casi a cualquier entorno, puede llegar a ser muy prolifico, i a la vez destructivo, se nutre de cualquier cosa que encuentre en su entorno, lo que le convierte en el depredador mas grande de la historia conocido, siendo el mismo i por su naturaleza, una amenaza no solo para el resto de la fauna i flora, si no también para su misma espécie, dotado de una particularidad que a priori le confiere una gran ventaja sobre el resto de las espécies, esta particularidad se le denomina inteligéncia, que entre otros aspectos incluye el razonamiento, però no obstante esto no impide que sea el único animal que tropieza varias veces con la misma piedra…
Libro Gordo de Petete..

Francesc Xavier Moncho
20.01.2021 | 09:29
Tot porta a que el teu famós tren s’estavelli, però el més patètic de tot és que el nostre Govern s’hi ha pujat i intenta frenar-lo. Encara serà més patètic si els espectadors indepentistes ens hi pugem i votem en unes eleccions semi-intervingudes. La via correcta ja la vam escollir. Què fem, doncs, insistint en participar de la impossada?

Joan March
20.01.2021 | 09:35
Les eleccions no canviaran res. Prepareu-vos per quatre anys del mateix. És patètic, però el que hi ha.

Pere Grau
20.01.2021 | 09:38
No es pot dir on som més clarament, més lúcidament que en aquestes 52 línies de l’article (sí, he tingut la humorada de comptar-les) on no hi sobra ni una sola lletra, ni una sola coma. I he de dir també que em permeto dissentir dels companys comentaristes que ho posen tot a un sol pot i no volen votar cap dels partits que es presentin. Jo vull votar Puigdemont. I això vol dir votar la seva llista de JxCat, formada per gent que és darrere seu, que vol ajudar-lo en el curs que ha elegit, i que no té res a veure amb l’anterior JxCat amb majolria dels PdCATistes. És clar que amb això no n’hi haurà prou, però és el començament. Malgrat la pandèmia caldran altres esforços. El Sr. Partal ens vol donar demà pistes. Puigdemont ja les ha insinuat. Aviat vindrà el moment de les concrecions. I aquí hi destorbaran tots els somiatruites d’un diàleg inexistent.

MONTSERRAT VILA
20.01.2021 | 09:44
Tinc ganes de llegir-te demà Partal. Sempre ens mostres el camí… Tant de bo més gent et fes cas

carme escudero
20.01.2021 | 10:00
Van a rebentar tot el què es decideixi a Catalunya i això a alguns ja els va bé. I seguirà així fins que no quedi rastre d’independentisme. Està a les nostres mans que no ho aconsegueixin. I té un perill, l’afartament de la gent i més si veuen que els partits de sempre no donen expectatives. Potser cal fer foc nou. Hi ha partits nous que encara no s’han cremat.

Rafael Benavent
20.01.2021 | 10:05
Partits espanyols i partits espanyollitzats; ciutadans espanyols i ciutadans espanyoliste, a l’hora de defensar la seua sagrada unitat pàtria i fòbia contra nosaltres tanquen files, són un omologat. Partits que us proclameu independentistes, què feu? Quina patria partidista defenseu?

David Badia
20.01.2021 | 10:06
El “ells” cal afegir els mitjans de comunicació editats a Catalunya com La Vanguardia, El Periodico, Rac1 (Baste,Clapes etc.).

David Mascarella
20.01.2021 | 10:23
Una bona desfogada, descobrim? culpabilitzem…

Francesc Gilaberte
20.01.2021 | 10:30
Estic d’acord amb l’editorial d’avui. Suposo que als comentaris que em precedeixen ja s’ha dit tot, però hi voldria afegir una puntualització: potser fora bo refrescar una mica la memòria de les causes i dels responsables de que s’hagi passat de celebrar un 1-O’17 a “obeir-ho tot” per “passar a no ser res”. A part d’això, discrepo totalment dels que criden a no votar, ans el contrari, cal que els independentistes anem a votar en massa (els unionistes segur que ho faran) i aprofito per dir que cal votar a JxCat.
Visca Catalunya Lliure !!*!!

Carles Ortiz
20.01.2021 | 10:31
La sol·lució: FORA L’ESTAT ESPANYOL DE CATALUNYA.

Lluís Paloma
20.01.2021 | 10:54
Bon editorial, i et llegiré demà. El tema és que hi ha independentistes que ja ni volen votar. Només espero que l’efecte Illa consisteixi en un castanyot monumental pel seu partit i pels altres partits unionistes. Tinc clar que anar a votar (sobretot res de votar per correu) és un pas imprescindible si ens en volem sortir, un pas precari però es tracta que el Parlament i la Generalitat, si més no, no posin traves al que fem la gent des del carrer. És molt demanar, cert.

Pep Agulló
20.01.2021 | 10:56
L’INDEPENDENTISME ARROSSEGANT-SE RERE LA REPRESSIÓ
L’última actuació feixista. El TSJC emparant-se amb l’excusa d’un recurs d’un particular (!) i uns partidets que en prou feines es representen a si mateixos, ha humiliat un cop més la sobirania d’un parlament que és os i pell. Els tribunals dicten el quan, el què i s’hi poden el qui guanyarà les eleccions. Això ens assenyala el poc valor emancipador que poden tenir les eleccions.
Atenció pels companys-es que poseu tota esperança en què unes eleccions autonòmiques sota l’estat de setge puguin ser solució de res, perquè som no res ni serem res si no ens traiem de sobre la llosa opressiva i enfoquem les llargues als nostres objectius.
La nostra imaginació sobre aquesta barbàrie sempre queda curta. La queixa, la desesperació, que si la rendició d’aquell octubre, que si la traïció dels nostres polítics, que si el mesellisme dels qui voten als mateixos, etc. És un pessimisme reactiu en què han caigut els partits independentistes i la ciutadania. Hem de tenir serenitat per arribar al poètic: “quan ja no podrem més ho podrem tot”.
L’esperit de combat resta segrestat pel camí de la claudicació, de la submissió, que fa que cada mesura política d’aquest govern –fer la viu-viu diu Vicent– ens vagi desmoralitzant d’allò més. Però cal saber veure també que l’Estat veient que no hi ha manera de guanyar s’enfonsen dia rere dia al pou negre de la repressió.
Voldria gravar en foc aquest missatge: les eleccions no ens portaran a la independència, però una victòria independentista és un contraatac que els fa molt de mal. Molt. Els enfonsa més en haver d’utilitzar la violència. Només per això cal anar a guanyar.-les No per res més. Perquè la independència va per un altre camí, sense dreceres: la lluita al carrer, l’enfrontament amb l’Estat, amb un nou Estat Major per damunt dels partits…
Espero sigui el contingut de la propera editorial.

Annamanu Ràfols
20.01.2021 | 10:56
Tot el que estem vivint es efectivament obra d’algu. Te noms i cognoms.
El Sr. Josep Salart ha asenyalat un d’ells. I en aquest cas es el del col.laborador necessàri .
El que està per fer-se el 14-F o el dia que sigui no son el.leccions. Es més claudicació i obediència dintre d’un cercle viciós que hauría de trencar-se.

Jaume Riu
20.01.2021 | 11:05
Jo sí que votaré, i tant que anirem a votar, però només per anar omplint el temps fins que Catalunya marxi de regne d’Espanya per esdevenir un estat independent en forma de república socialment justa, econòmicament equilibrada i políticament democràtica.
Mentrestant, a aquests que no són justos, ni demòcrates, ni defugen el desequilibri social, NO els posarem fàcil la feina destructiva, i anirem a votar quan sigui, el 14-F o l’any que ve.

Anton Alabau
20.01.2021 | 11:13
D’acord, “Ells” en són culpables però, i els “nostres Ells”? Els “nostres Ells” van decidir que el MHP Puigdemont no pogués exercir de president prostituint la voluntat del pobre expressada a les urnes. Els “nostres Ells” van decidir què es publicava i què no al DOGC. Els “nostres Ells” van suspendre l’acta de diputat del MHP Torra per fer-lo fora. Els “nostres Ells” tenien pressa per convocar eleccions i donar per acabada la legislatura, el “nostres Ells” tenen pressa per ocupar el poder, tot el poder. Els “nostres Ells” han intervingut la parcialitat dels mitjans informatius públics de Catalunya, amb connivència amb d’altres de privats. També els “nostres Ells” han faltat al seu deure de prevenir com haurien d’haver-se celebrat unes eleccions en temps de pandèmia i actuar en conseqüència per evitar que la in-justícia pogués ficar-hi mà.
I no oblidem que tot el que han fet “Ells” no hagués estat possible sense el suport incondicional dels “nostres Ells”, ajudant a mantenir un Gobierno opressor amb els seus vots “independentistes” a Madrid, i aprovant uns pressupostos humiliants a canvi de res. O potser pitjor, a canvi d’un infame pacte ocult d’indult que permeti Oriol el Magnànim ser cap de llista. Les seves monedes de plata.

Maria Villarroya
20.01.2021 | 11:24
Jo confio plenament en MHP Puigdemont.
Sr. Partal jo confio plenament en vostè
Sr. Partal el President està molt sol
Sr. Partal ajudi al President
Sr. Partal CAL mullar-se amb totes les conseqüències
Sr. Partal, no pateixi, serem molts els que el protegirem
És ara o mai

Maria Luïsa Garriga
20.01.2021 | 11:27
Això ho vaig publicar a Facebook ahir al migdia. Veig que coincidim moltes persones en el mateix. També penso que a les urnes hem de votar contra els que consideren que aquesta “normalitat” no ho és.
Os explico que es suspender la democracia?
Es anular artículos de un estatut, que estan contemplados idénticos en otros (valenciano y andaluz) e imponerlo fraudulentamente, ya que no está refrendado por un referendum ( según contempla la sacrosanta constitución que se pasan por el forro)
Es pactar modificar el artículo 135 de la constitución sin consulta previa (recuerdo que lo que se modificó es que se anteponía el pago de la deuda del Estado a todo lo demás)
Es no respetar el derecho de un pueblo a elegir su destino.
Es boicotear los resultados de unas elecciones ( convocadas por ellos mismos) para que no gobiernen los elegidos.
Es encarcelar al candidato a President en medio de su proceso de votación.
Es no ( otra vez) volver a respetar la elección del pueblo en las generales e impedir el acceso a los cargos de diputados
Es intentar impedir que se presentasen a las Europeas, e intentar que no accedan a su cargo de eurodiputados.
Es impedir que un eurodiputado electo no pueda salir de prisión para tomar posesión de su cargo
Es ignorar las resoluciones del comité para detenciones arbitrarias de la Onu, Human Right Watch y Amnistía Internacional ( esas que tanto gustan cuando se habla de Turquía )
El año pasado no hubo oposición a aplazar las elecciones de Euskadi y Galicia con una incidencia del covid mucho menor.
La decisión de aplazarlas se tomó por una amplia mayoría de los partidos políticos ( no sólo independentistas)
Pero claro, la salud ahora no importa. Es la de los catalanes, no?
Intentad hacer un ejercicio de reflexión e imaginad que esto no ocurre aquí sino en una autonomía de un pais de la órbita soviética.
A que cambia la cosa?
Y perdonad la longitud, pero es que si no me desahogo, sólo escribiría unas pocas palabras que probablemente , por su contundencia, provocarían mi expulsión de Facebook, o igual un procesamiento.

Salvador Aregall
20.01.2021 | 11:39
L’estat espanyol està disposat ha resoldre el problema català, a la seva manera, com ho ha fet sempre. Ara no pot bombardejar el país, però té totes les regnes del poder i també les clavegueres per fer-nos passar pel tub. No ens enganyem, tot el què fa l’estat té sentit. Des de l’espoli, passant per la no construcció del corredor mediterrani, mirar d’anorrear la llengua, esborrar la memòria històrica (espoli del museu de Lleida i el què vindrà), no invertir en la reparació del delta de l’Ebre, ensorrar el teixit industrial amb mesures fiscals, etc. Els nostres polítics s’han acomodat aquesta situació i no són capaços, no ja de mantenir les promeses electorals, sinó de posar-se al davant de la resistència més elemental que necessita la nostra nació. Si, no pararan fins a tenir la presidència de la Generalitat, com sigui, amb coalició amb els altres partits monàrquics-espanyolistes. Jo ho van intentar el 21 de desembre del 17 i no se’n van sortir per la via més estètica, se’n van sortir per la via claveguera. La mateixa que ara els serveix per manipular la data de les eleccions i … continuaran, imputant a qui sigui per treure’l de la cursa electoral, manipularan enquestes, debats i tertúlies. Crec que molts estareu d’acord si dic que els independentistes -que som molts, la majoria- no tenim polítics que ens representin i, com va passar al 2010, ara s’imposa novament la veu del carrer. La pandèmia ho impedeix. Estic frisant per veure que ens dirà demà en Partal.

Aleix Gaus
20.01.2021 | 11:41
Portem temps paran la galta, ara ja toca dir prou. Ens volen ofegar en tots els sentits, ja per principis hem de votar i dona una lliço de democrácia i per dir que no volem claudicar que és lo que volen ells. Som vius o morts

Dolors Botet
20.01.2021 | 11:45
Estic d’acord amb el Sr. Anton Alabau,el president Puigdemont no va ser investit perquè el “nostre ‘president del Parlament Sr. Torrent va suspendre la sessió mitja hora abans . No “ells”.El president Torra va perdre l’acta de diputat per no saber defensar-lo en el parlament ,no”ells”.Sempre primer la obediencia als lletrats del Parlament que per cert en forma part el Sr. Joan RIdao de Esquera R.. No “ells”.Els mitjans públics estant dirigits per Esquerra no “ells” amb molts professionals venguts al pragmatisme de Esquerra.Una pregunta un vicepresident ,en aquest cas el Sr. Pere Aragonés, pot aplaçar la data de unes eleccions o només o pot fer el president de la Generalitat. Falta valentía i dirigents a la alçada i Esquerra no els té

Núria Cabré
20.01.2021 | 12:13
Estic d’acord amb l’editorial d’avui. Des de l’octubre de 2017 ja no tenim govern. El descrèdit dels actuals polítics és total, la inoperància i ineptitud supines. Contrasten terriblement amb l’actitud de la societat: infermeres jubilades que s’autorganitzen per vacunar companys, veïns que vetllen per la seva gent gran, les cambres ajudant en tot allò que poden a pimes i autònoms, ja no parlem de sanitàries, mestres, personal de neteja,… Jo també vull votar però, si no ens deixen ens haurem d’autorganitzar i potser, tornar a sortir els carrers,… de forma indefinida? Ja ho veurem, jo ja en tinc prou.

Mònica Vidal
20.01.2021 | 12:15
Malauradament, la Covid no ens permet sortit en tromba al carrer. Però la ingerència és tan brutal que sembla mentida q algú amb un minim sentit democràtic pugui creure q hi ha cap possibilitat de restar en aquest estat. Com ha escrit algú, avui tocada i enfonsada. I sí, ningú negociarà amb nosaltres perquè no cal negociar amb qui tens escanyat i atemorit.

Lluïsa Miret
20.01.2021 | 12:20
En Mariano Rajoy va fer el cop d’estat i va fer una altra cosa important, va judicialitzar la política, cosa que s’ha estès com la pólvora, tot s’arregla amb recursos, imputacions, prohibicions etc. Així no pot funcionar res. I si a més els polítics no son valents i s’arronsen, ho tenim malament. Anirem a votar si podem!

Carme Vinaixa
20.01.2021 | 12:29
quanta raó Sr Partal, trobem a faltar el M H President Torra, desobeint podem caminar , necessitem el M H President Puigdemont
però el nsotre Parlament li va girar l´esquena , é s molt trist però és aixís , molt decebuda de la nostra classe política actual , .
Espero l’ article de demà Sr PartaL per veure una mica de llum.
Carme Vinaixa Caldentey

Maria Angels Fita
20.01.2021 | 13:18
Jo continuo pensant que fins que no es digui clar i català qui son “ells” i qui son “nosaltres” no farem res. Un altre editorial on es parla eufemisticament de la “major part de l’independentisme”. Això porta a que cadascù segons el propi pensament politic, pensi en JxCat i ERC, o en ERC i la CUP, o en CUP i JxCat, o en tots plegats o en cap d’ells.
Els lectors de VilaWeb estem polititzats i llegim i ja tenim les idees ben formades, però la “gent del carrer” o la “gent de TV3” s’ha de convèncer. Perqué votarás ERC? Doncs, mira no. Perqué votarás la CUP, doncs mira no. Explicant qui i què va fer el Sr. Torrent, qui i qué está fent ERC i la CUP i JxCat. Amb noms i cognoms i dates i fets concrets.
Explicar CLARAMENT perqué el pacte de la DIBA va acabar com va acabar. No sou honestos si no expliqueu el qué va passar aleshores entre els Comuns i ERC.
Fins que no serem tots valents de dir noms i cognoms sobre les traicions i el mal govern (nostres) això no s’acabarà. Molta gent tornara a votar com sempre perque ningú haurà dit clarament on están els mesells. I la “major part de l’independentisme” pensarà que els traidors es troben en una altra banda.
Sigueu, siguem tots valents.

Trisha Dominguez
20.01.2021 | 13:22
Hi ha una solució:
Invocar la clàusula “omnis conventio intelligitur rebus sic stantibus”, que ve a dir que tot acord té sentit mentre les circumstàncies originals es mantinguin i no sofreixin modificacions fonamentals. S’ha incomplert l’acord constitucional del 1978, declarem la vigència de les Constitucions catalanes i fem camí cap a l’estat propi. Som territori ocupat mentre no ho fem.

Gaspar Coll
20.01.2021 | 13:40
Vicent, tens raó i parles clar. Som un país ocupat i la Generalitat de Catalunya ja no té cap poder real, en prou feines fa de gestoria d’uns recursos cada com més limitats. L’unic sentit d’anar a votar és per demostrar que l’independentisme és viu i majoritari. Què en faran els partits del nostre vot? Espero que alguna cosa més que submissió.

Jaume Ortí
20.01.2021 | 14:39
Tinc la impressió que ens juguem el país en els propers deu anys. Aquestes eleccions potser són importants, si hi ha alguna sorpresa, o potser són un tràmit per a que la situació d’impasse s’esllangueixi un temps més, fins que aguanti. Puntada de peu endavant i a veure que passa. Per'”ellos” i també pels “nostres”.
Però on ens ho juguem tot és a la societat. En els propers deu anys potser es compleix la predicció de Deulofeu però en un país que parla castellà i que a petita escala funciona com ha funcionat Espanya.
La generació X i Baby boom (que a diferència de la notació americana que usualment es fa servir, a casa nostra coincideixen en bona part) es començarà a jubilar o estarà a prop de fer-ho. És la generació que va veure en la seva adolescència la recuperació de les institucions, el projecte (no assolit i no només per ingerències espanyoles) de la Normalització del català, els últims que han nascut en un entorn català en la major part de país, no només per la llengua sinó en la manera de fer, treballar i pensar.
Les generacions més joves ja han vist com a normal el castellà a Catalunya i no només com a llengua de gent amb orígens espanyols. Hi ha un sottogoverno, com va explicar el Partal un dia, que ja li va bé la situació actual (quanta més gent visqui d’una situació més dificil serà canviar-la), el vell lema de la “feina ben feta”cada cop s’aplica menys a l’àmbit públic i al privat, I també un altre que sentia sovint al barri on em vaig criar “Espavila, noi que ara ets a Catalunya” dit entre gent vinguda de fora (i sí, ho deien en català, cosa que vol dir unes quantes coses). La mediocritat avença.
Cal un canvi total i urgent dins l’independentisme, però no només per a la política sinó en tota la societat. Al capdavall, poc o molt els parlaments i governs són un reflex de la societat.
Espero amb impaciència llegir l’editorial de demà.

Josep Albà
20.01.2021 | 14:53
Gran frase, la del titular de l’editorial.
No cal pas donar-hi gaires voltes. Els polítics autoanomenats independentistes van començar a practicar la obediència cega el dia 10 d’aquell Octubre malaguanyat. I des de llavors no han fet res més, absolutament res més que obeir. No obeir al poble que deien representar, sinó obeir a España, a totes les seves autoritats, a totes les seves lleis, a totes les seves institucions. Sempre i a tot arreu. Obediència absoluta, submisa i callada. Això ha fet la majoria absoluta falsament independentista dels Parlaments elegits el 27 de setembre del 2015 i el 21 de desembre del 2017.
I quan, empesos per la pressió popular han hagut de fer veure que avançaven cap a la sobirania, cap a la llibertat, cap a la independència, després, a l’hora de la veritat, s’han fet enrere. Sempre enrere. Vergonyosa i intolerablement enrere.
Per això, efectivament, el resultat d’aquesta obediència és exactament el que dieu: Ara aquestes forces polítiques ja no són res de res, ni representen res, ni poden oferir res, ni tenen cap mena de futur, excepte el de continuar legitimant el poder del Virrei.

Joan F Ruiz
20.01.2021 | 15:06
Tota la raó Sr·Partal, lrs continuades renúncies ens han dut cada cop més avall en el pou.
El que trobo a faltar en tota aquesta llista de “Ells” són noms i cognoms dels artífexs de la renúncia en cadena, com el pendent ferroviari que tsn esmenta vostè, però ara aplicat a Catalunya.
Jo mateix i molts altres subscriptors hem comentat que la línia hauria d’haver estat la de la valenta actitud de Rosa Park.
Tot admetent que va ser un error no mantenir la independència a l’octubre de 2017, es va subestimar la violència del regne d’espanya, ja no havia excusa, després de la excitosa convocatòria electoral del 21-D, feta pels del 155 pensant que acabarien amb el independentisme i els va sortir molt malament. El poble català va respondre massivament i va votar restablir el President legítim foragitat pel cop d’estat del naZionalisme espanyol.
A partir d’aquell moment va fallar ERC, ara ERConvergent, quan el President del nou Parlament, Roger Torrent, contravenint el pacte de partits del dia anterior, es va negar a restablir en el càrrec al MHP Carles Puigdemont. Si, el mateix Roger Torrent que un any abans (maldita hemeroteca deu dir ara), deia que wui tingués por fes en aquella moment un pas al costat. Mentider 100%.
ERConvergent (dirigida per Oriol Junqueras) va incomplir les promeses electorals el 30-G, doblegant-se a la judicatura de la IN-justicia espanyola. Després d’això tot un seguit d’humiliacions, els fatxendes espanyols s’havien refet i estaven crescuts davant la feblesa del president del Parlament, i va seguir decidir qui podia ser o no diputat, anul·lar lleis, no publicar res al DOGC si un funcionari petava, etc, etc. Fins arribar a destituir novament un President de la Generalitat per penjar unes pancartes.
Lo dit, vàrem entrar en un pendent ferroviari, gràcies, amb noms i cognoms Sr. Partal, a les continues maniobres botifleres d’ERConvergent.

Montserrat P.
20.01.2021 | 15:27
Aquest “Ells” de què parla l’editorial i que és qui realment decideix les coses a casa nostra , algú ha preguntat “qui són ells”? L’Ibex 35?, el Govern espanyol, el Poder judicial?, el Deep state?, el Mitjans de comunicació?, la Corona? , Tots plegats?
Doncs sí, són tots plegats. Però n’hi falta un. Un de molt important per la capacitat de fer mal que té.
És ER: és qui s’ha encarregat de fer tot el que els altres han volgut des de dins, de rebentant-ho tot des de dins.
ER és també “Ells”.
Si el President Puigdemont és l’enemic nº 1 d’España, en Junqueras és l’enemic nº 1 de Catalunya. Va ser ell qui va començar la gran traïció. I té un equip al darrera.
D’altra banda, i com que veig que hi ha gent que es planteja no votar, jo crec que ara no és moment de no votar. I jo votaré la Llista del President Puigdemont amb Laura Borràs al capdavant. Malgrat que JuntsXcat facin algunes coses amb les que no hi estic d’acord, són els únics dels que hi ha ara que poden plantar cara a “Ells”. I espero que ho facin.

Joan Gratacós
20.01.2021 | 15:45
La Generalitat està morta i enterrada com a institució que pugui tenir poder polític i decisió, entre uns i altres se l’han carregada. Cal saba nova i compromesa en tots els sentits. També penso que les eleccions no serviran per canviar res perquè el resultat està dat i beneït per Madrid amb la col·laboració dels panxacontentes d’aquí (ERC+Podemos i PSC). Tampoc crec què els resultats de les eleccions siguin fiables perquè estan controlats des del poder de la capital i sospito que estan adulterats en un percentatge just per decantar les majories segons els pactes a què hagin arribat. Tot és una comèdia que té difícil solució. Potser la unitat ens podria salvar, però a Catalunya, terra d’individualistes, és gairebé impossible (només cal mirar la història). Diria també que quan un es deixa comprar per quatre rals, perd tota credibilitat.

Roser Caminals
20.01.2021 | 16:30
La Generalitat és inoperant i els partits catalans ja sabem com estan, però els independentistes que no votin compliran el desig més fervent de l’estat espanyol.
Magnífic article, Vicent, espero el de demà.

Arnau Boronat
20.01.2021 | 17:10
Celebro que comencem a treure’ns la bena dels ulls i posem els punts sobre les is. Fa 3 anys que vivim en l’anormalitat absoluta i amb la complicitat dels “nostres” polítics. Hem de tornar a aixecar-nos com a poble i lluitar per acabar de fer el país que vam començar plegats el 1o. Empoderem-nos o resignem-nos a l’ocupació. Fins a la independència

Joan Royo
20.01.2021 | 18:10
Totalment d’acord. Quan comences a obeir és molt difícil alçar-te i plantar cara. Però cal recordar que en aquesta pobra legislatura algú començà a obeir i tot ha anat en orris des d’aquella obediència. El president del parlament senyor Torrent es negà a investir president qui havia guanyat les eleccions, el president Puigdemont, i en un senyal de covardia miserable digué que no volia més gent a la presó.

david graupere
20.01.2021 | 20:05
Del tot d’acord senyor Partal.
Som una regió franco-espanyola aquesta realitat és la que ens sotmet i els dirigents polítics independentistes han comès frau, s’han passat pel clatell el programa electoral per les menjadores i per la por a esser empresonats. En Roger Torrent va deicidir que Puigdemont no seria president, per posar el primer gran error de l’enfilall de reculades que han anat fent, els partits seran capaços de fer perdre la confiança de la societat que vol la independència? Ells s’han carregat el full de ruta, no l’estat espanyol, el gran papus, no ells van decidir no fer president Puigdemont, ells han dit que no es pot fer la independència amb la meitat en contra, ells no l’estat espanyol, ells, els dirigents independentistes, no s’han limitat a obeir.

JORDI SEDÓ
20.01.2021 | 20:47
Quin desastre de partits independentistes. Només fan que “tragar” i una altra ocasió perduda per a rebel·lar-se. Quants banys de realitat necessiten per a decidir-se a plantar cara??? On és “la confrontació intel·ligent”, la desobediència com sigui i els hereus d’en Macià???

Jordi Nogués
20.01.2021 | 21:33
Si “ells” s’imposen es perque ens deixem. Ras i curt. De tots es ben conegut el servilisme i el llepaculisme amb que varen rebre els “nostres” polítics els enviats de Rajoy quan el del 155. Ni un bri de revolta o mala llet.Cada dia n ‘espero menys dels “nostres” polítics, i del poble, la gent? Tenen a Netflix i al Barça per anar-se consolant de tanta miseria moral i politica. Em quede un bri d’esperanç, que espero no perdre: l’exili, especialment els exiliats a Belgica. Com ja ha quedat sobradament demostrat és l’únic espai on es fa quelcom -el que espot, que no és molt-per a aconseguir la República. A “dintre” només veig que servilisme i acatament. Es que no ens queden politics valents, agosarats i amb saviesa per conduir-nos on volem anar?? Sembla que no.

Rosa Gispert
20.01.2021 | 23:18
Només de pensar que l’única alternativa independentista (?) serà un nou govern de JxCat amb els inútils d’ER, que han acotat el cap a tot el que els han manat de Madrid i que ja han demostrat abastament la seva incapacitat de governar, se m’en fot que les eleccions siguin el 14F O el 30 M.

Miquel Àngel Sirera
20.01.2021 | 23:46
Subscric totalment el comentari d’en Marc Adell
S'ha afegit la noticia a Favorits