El TSJ valencià sentencia que els alumnes poden fer els exàmens en castellà si ho volen

  • Diu que no es pot considerar que una llengua oficial sigui preferent, i que també s'hauria de poder fer els exàmens en català

VilaWeb
24.01.2025 - 14:47
Actualització: 24.01.2025 - 17:41

El Tribunal Superior de Justícia valencià ha sentenciat que qualsevol alumne pot escollir si s’examina en castellà o en català. És la resposta al recurs d’un estudiant de València d’un mòdul de formació professional de tècnic en emergències sanitària, que havia demanat de poder respondre en castellà tant oralment com per escrit quan fes unes proves d’avaluació previstes en català. D’aquesta manera, el tribunal anul·la la resolució de la Conselleria d’Educació del 25 de maig de 2022, que establia com s’havien de fer les proves.

La resolució judicial pren com a argument la sentència del Tribunal Constitucional espanyol contra la llei de l’occità, que considerava inconstitucional la categoria de l’aranès com a “llengua preferent” per a les comunicacions del Consell General d’Aran, les administracions locals que en depenen, els mitjans de comunicació públics, l’ensenyament i la toponímia, i també de la Generalitat i l’estat espanyol. Arran d’aquella sentència, es va establir la jurisprudència que no es podia considerar que una llengua oficial fos preferent per damunt d’una altra, sinó que la cooficialitat havia “de sostenir-se en un patró d’equilibri o igualtat entre llengües, de manera que en cap cas s’ha de donar prevalença o preponderància d’una llengua sobre una altra”.

Traslladat en l’àmbit educatiu, diuen, el Tribunal Constitucional espanyol ja ho va tenir en compte en una altra sentència per un conflicte de competències entre el govern espanyol i la Generalitat de Catalunya sobre les proves d’avaluació del final de la primària. En aquella sentència, es deia que s’havia de fer la prova en l’idioma oficial més favorable a l’alumne, sense que cap de les llengües no hagués “de tenir un caràcter preferent o excloent”.

Per tot plegat, el TSJ valencià conclou que l’alumne d’FP que va presentar el recurs tenia tot el dret de fer els exàmens en castellà, “en virtut de la cooficialitat que regeix al nostre estatut”. I afegeix que hauria pres la mateixa decisió si l’avaluació fos en castellà i l’alumne volgués fer l’examen en català: “L’opció com a tal continuaria essent lliure, neutra i bidireccional.” Finalment, reiteren que els exàmens s’han de poder fer en l’idioma amb què l’alumne pugui expressar millor els seus coneixements.

La sentència encara no és ferma i la Generalitat Valenciana encara pot presentar-hi un recurs en contra al Tribunal Suprem espanyol. Ara bé, si el Consell ho veu bé, passarà a ser ferma i deixarà sense efecte la resolució de la Conselleria d’Educació.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor