BARCELONA, 14 (EUROPA PRESS)

El Festival Internacional de Música Avançada i Art Multimèdia Sónar inaugurarà oficialment la XXIII edició aquest dijous amb una “gran onada” musical contra el canvi climàtic amb partitura del compositor John Luther Adams interpretada per l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC).

Així ho han explicat aquest dimarts en roda de premsa el codirector del festival Enric Palau, el cap de Programació de l’Auditori, Robert Brufau, i l’encarregat de dirigir la peça ‘Become Ocean’, Brad Lubman.

La interpretació de ‘Become ocean’, que va guanyar el premi Pulitzer de Música del 2014 i el Grammy el 2015 a la millor composició contemporània, suposarà l’estrena a Espanya d’aquesta obra, i la segona ocasió que s’interpreta a Europa, després d’Irlanda.

L’obra del compositor, conegut pel seu activisme social i que va viure a Alaska, vol ser una experiència immersiva de 42 minuts de música inspirada en la massa oceànica del Pacífic que vol donar un toc d’atenció sobre la destrucció progressiva dels espais naturals i la importància de l’oceà com a principi de la vida.

En un missatge especial del compositor, ara establert a Nova York i que no ha pogut desplaçar-se a Barcelona per motius d’agenda, ha invitat l’audiència a “perdre’s entre les onades”.

“No és una pintura musical de l’oceà, sinó un mar expansiu del so”, ha dit en la gravació, que rememora l’origen de la peça que agafa prestat el títol de la frase d’un poema de John Cage en al·lusió a Lou Harrisson.

“Escoltant-lo ens posem en una meditació sobre les marees profundes i misterioses de l’existència humana”, que té l’origen en el mar, ha subratllat Adams, feliç que l’OBC porti a escena aquesta partitura acompanyat per un ‘show’ de llums dissenyat específicament pel compositor per acompanyar l’obra.

ONADES DE L’OCEÀ

Com ha explicat Brufau a Europa Press, l’espectacle proposa una recreació musical a partir de tres grups orquestrals que fluctuen com si fossin tres onades oceàniques, evolucionen de manera independent i es retroben per formar una onada imponent en tres moments de l’obra.

En dos dels moments, es produeix una trobada gairebé total dels instruments, i en un la unió dels tres grups és “total”, ja que es produeix un punt àlgid fruit d’un viatge de 42 minuts que comença suau en les seves dinàmiques i volums i va pujant temps després.

CONCERT HIPNÒTIC

La composició és “tonal” i buida de dissonàncies, si bé els tres ensembles van per separat per crear una sonoritat hipnòtica, de la qual gaudirà un públic diferent al que generalment visita l’Auditori, que emmarca aquest concert en el Sampler Sèries.

Palau ha dit que es tracta de la novena col·laboració amb l’Auditori, que ha definit com “la casa dels concerts especials” dins del festival, que ja prepara una altra col·laboració per a l’any que ve.

“És un espai natural, i tenim el luxe de treballar amb una orquestra simfònica i el plaer d’acostar el so a un públic que no està tan acostumat a un instrument tan potent com pot ser l’OBC”, ha subratllat, content de la col·laboració.

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb