El PSPV i el País Valencià, en una cruïlla determinant

  • «El maltractament econòmic i de les infrastructures, un poc com a tot arreu, ha estat el desencadenant d’aquest canvi de mentalitat inesperat al País Valencià»

Vicent Partal
16.07.2017 - 22:00
Actualització: 17.07.2017 - 10:02
VilaWeb

L’elecció del líder del PSPV i el pròxim congrés d’aquest partit posen el País Valencià en una cruïlla determinant. No hi ha mai dos processos idèntics, però el que passa a València comença a tenir coincidències serioses amb el que va passar i passa a Barcelona.

En el cas concret del PSPV, l’enfrontament entre Ximo Puig i la direcció espanyola del PSOE és un afer important. Puig, per raons de química personal i per a saldar comptes pendents, es va posicionar al costat de Susana Díaz en les passades primàries socialistes. La reacció de Sánchez, que ja no s’entenia gens amb el president de la Generalitat Valenciana, va ser muntar una candidatura per a disputar-li el lideratge del partit i, amb això, ha obligat Puig a fer moviments per a allunyar-se’n més encara. Moviments que només pot fer en la línia del pacte del Botànic i refermant la seua posició valencianista. En aquest sentit, el suport explícit que li han donat aquesta setmana tot de personalitats nacionalistes, moltes de les quals gens pròximes al PSPV, és una declaració d’intencions. El PSPV, per això, es troba en una cruïlla determinant, que pot ser-ho també per al conjunt del país. Anecdòticament, però significativa, la victòria de Ximo Puig va ser rebuda a la seu socialista de València amb crits de ‘País Valencià! País Valencià!’

La victòria de les forces progressistes en les eleccions va tenir molt a veure amb la resistència que va fer el nacionalisme valencià durant els anys durs del PP. Compromís hi té un paper clau i tot indica que n’hi tindrà més. Podem va optar per un perfil baix, sense entrar al govern, i pateix cada dia més, corcat per divisions internes i pel desconcert general que envolta el projecte sempre erràtic de Pablo Iglesias. I, per primera vegada, els valencians ens trobem amb un Partit Socialista que no és pura sucursal sinó que sembla que comença a entendre que hi ha una oposició inevitable entre el projecte nacional espanyol i la realitat valenciana. Si això es consolida, les males relacions entre el PSPV i el PSOE poden ser un dels detonants d’un canvi de rumb del País Valencià, del qual ja hi ha molts indicis.

El maltractament econòmic i de les infrastructures, un poc com a tot arreu, ha estat el desencadenant d’aquest canvi de mentalitat inesperat al País Valencià. Avui, tothom ja és conscient que ser espanyol és car. Molt car. I, en aquesta conscienciació, l’actual govern valencià hi ha tingut un paper determinant. D’una altra banda, la pressió espanyolista causa continus incidents lingüístics que comencen a irritar cercles que es troben més enllà dels habituals. I la normalitat amb què es viu un sistema de partits diferent del sistema espanyol per la presència poderosa de Compromís a Madrid ja canvia la manera d’entendre la relació amb l’estat espanyol. La normalització de les relacions amb el Principat i les Illes també és un canvi d’unes dimensions considerables, malgrat la seua lentitud i malgrat la timidesa amb què s’enfoca, per exemple, la reciprocitat televisiva.

Quan, en resposta al suport del valencianisme, Ximo Puig diu que cal que el projecte polític del PSPV vaja més enllà del partit, en realitat fa una proposta que només pot tenir com a base l’extensió i l’ampliació del valencianisme polític. I si aquesta ampliació s’ha de fer amb l’oposició del PSOE i contra l’aparell central del PSOE, inevitablement, es reforçaran el reconeixement nacional del País Valencià i les conseqüències polítiques que això puga comportar.

Aquest editorial no és el d’avui i per això ja té tancada l’opció d’afegir un comentari.
Josep Usó
Josep Usó
16.07.2017  ·  22:25

Ja fa molt temps que el maltractament als valencians és molt fort. I en tots els sentits: econòmic, llengua i, de tant en tant, recordar-nos que la nostra obligació és només seguir el seu abanderat, per grossa que la diga. I aquest maltractament l’hem anat entomant al llarg de molts i molts anys. I semblava que no anàvem a canviar mai. Fins que, fa poc més de dos anys, ho vam fer. I des de l’Altiplà es va començar a afirmar que el pacte del Botànic només duraria quatre dies i que tot seria un desastre. I en poc més de dos anys, hem recuperat fins i tot la dignitat i l’orgull de ser valencians, que estaven molt malmesos. I ara, el canvi de rumb del PSPV farà descobrir als seus responsables que ni ha forat per on prosperar; però més enllà de sucursal d’una Espanya que s’enfonsa sense remei i sense escoltat-nos. De manera que els valencians sembla que també ens hem posat a accelerar el nostre propi camí. D’altra banda, mentre continua el desconcert unionista, per a la la fi de setembre, només resten 75 dies.

jaume vall
jaume vall
16.07.2017  ·  23:57

Des de la distància personal pel que passa al País Valencià, tots els ànims pels ciutadans lliures que volen treure’s de sobre el jou espanyol. I que vagint decidint per ells mateixos quina mena de relació, des de la llibertat, el respecte, i els interessos comuns , volen tenir amb el Principat. Aquesta podria ser la raó d’avui per votar sí en el referèndum. Obrir camí perquè les comunitats amb sentiment nacional puguin expressar-se, en un sentit o un altre, però mai més amb la repressió, la por, el desencant.

Lluís Paloma
Lluís Paloma
17.07.2017  ·  01:58

Bona sort, País Valencià. Només espero que Barcelona deixi de pensar en si mateixa com la darling i us ajudi.

Josep M. Armengou
Josep M. Armengou
17.07.2017  ·  01:58

Tant de bo tingueu raó, Partal.
Hi ha molts indicadors del ressorgiment del seny real als nosre països i de la desestructuració espanyola.
Tot serà, espero, positiu.

Joan Ortí
Joan Ortí
17.07.2017  ·  01:59

Vull remarcar aquest paràgraf.
“En aquest sentit, el suport explícit que li han donat aquesta setmana tot de personalitats nacionalistes, moltes de les quals gens pròximes al PSPV, és una declaració d’intencions.
El PSPV, per això, es troba en una cruïlla determinant, que pot ser-ho també per al conjunt del país.”

Joan Rubiralta
Joan Rubiralta
17.07.2017  ·  01:59

El País Valencià davant la tessitura de votar la sucursal de PSOE o al candidat que va tenir més vots al país ha decidit perla segona opció malgrat que Ximo Puig va donar suport a Susana Díaz cometen un greu error. Perquè tot i que poden haver divergències personals i polítiques entre Sánchez i Puig, la solució no és anar del foc a les brases. Podia haver recomanant l’abstenció però es veu que les rancúnies encara cremen i per això trobo que Puig hauria de tenir més cintura i pensar més en el país que en les batalles internes del PSOE, perquè al País Valencià li queden molts deures per fer de cara a la gent valenciana.
Tenim l’economia força desballestada pel PP valencià i maltractada pel govern espanyol amb la qual cosa ja es veu que es pot aproximar una tempesta perfecta. A això cal afegir-hi que la RTV continues a baix ritme i que les connexions amb el Principat pel que fa a totes les emissores de la CCMA (TV3-Catalunya Ràdio)i amb l’Institut Ramon Llull encara no s’han fet i ja no hi ha excuses que ho aguantin. Tenim els temes lingüístics empantanegats que també dement a crits una solució valenta perquè hi ha el futur de la llengua perquè entre d’altres aspectes, afecta l’escola.

Podríem posar una llista molt llarga i posar-la en pràctica exigirà astúcia i valentia que massa sovint trobem a faltar en la política del nostres germans del sud. Esperem que el suport molt majoritari que ha rebut Puig li pugui permetre resoldre tots aquests conflictes el millor possible comptant sempre amb el suport imprescindible de la ciutadania. A més, si s’aposta per resoldre aquests conflictes, seran inevitables inevitables el xoc amb l’estat i segurament amb el PSOE que tolera aquesta discriminació i esperem veure’n els resultats.

Roger Civera
Roger Civera
17.07.2017  ·  02:00

Com a valencià voldria creure’t, però fa “segles” que no espere res del PSPV. La mediocritat del seus membres és solament la punta del iceberg, just damunt de la seua total falta de coherència ideològica…
Quan encara vivia a València, preferia cent cops discutir de política amb un pepero, sabia clarament el que ell pensava, que amb un del PSPV, que molts cops no sabia si anava o venia i que sempre tenen aquella actitud envers els nacionalistes: “sou del PSOE però encara sou massa joves i no ho sabeu…”
Com deia al principi, tant de bo tingues raó i la situació estiga canviant.

Francesc
Francesc
17.07.2017  ·  07:48

Tot és anar en la bona direcció però l’estructura política és feble. I comparo amb Catalunya; el PSC fou un partit catalanista i s’ha convertit en sucursal del PSOE, a València cal no refiar-se. Hi ha una altra esquerra, Compromís, que no és independentista com ERC però és millor que res. I hi ha un forat clamorós a la dreta, cal de totes totes un partit de dretes valencià que doni una alternativa nacional a PP i Cs. Sense un partit de dretes propi el nacionalisme valencià el veig coix.

Francesc
Francesc
17.07.2017  ·  07:48

Tot és anar en la bona direcció però l’estructura política és feble. I comparo amb Catalunya; el PSC fou un partit catalanista i s’ha convertit en sucursal del PSOE, a València cal no refiar-se. Hi ha una altra esquerra, Compromís, que no és independentista com ERC però és millor que res. I hi ha un forat clamorós a la dreta, cal de totes totes un partit de dretes valencià que doni una alternativa nacional a PP i Cs. Sense un partit de dretes propi el nacionalisme valencià el veig coix.

Pep Agulló
Pep Agulló
17.07.2017  ·  09:16

Una editorial de desitjos …
La resistència callada del nacionalisme valencià durant els anys de plom és un factor important en el canvi de consciència de molt ciutadans. Ara, hem sembla temerari pensar que el PSPV és el motor del canvi perquè no es sucursalista. Una afirmació que no comparteixo com en Roger Civera. El maltractament econòmic apreta i ara toca reivindicar valencianitat però ja veurem fins on arriba la fermesa del PSPV de Ximo Puig (per cert amb un discurs de la seva victòria tot en castellà) front el PSOE i Madrid. Això acaba de començar.

Pep Agulló
Pep Agulló
17.07.2017  ·  12:02

Perdoneu: “em sembla temerari”…

Antoni Morell
Antoni Morell
18.07.2017  ·  18:52

Fa poc m’he decidit a posar l’atenció en els esdeveniments derivats de la caiguda del PP. Semblava que, malgrat la podridura i la corrupció, una majoria de valencians els volia mantenir en les pròpies institucions. De la lectura de les intervencions dedueixo que la mancança d’un partit de nacionalista de centre dreta civilitzada seria el desllorigador cap a la independència. Però, si seguim amb el símil català, caldria un contrapés per l’esquerra que també fos nacionalista… Existeixen aquests baluards? Caldria que hi comencessin a pensar?

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any