La prova pilot que fins ara la Fundació Mobile World Capital Barcelona (MWCB) havia instal·lat a l’entorn del temple de la Sagrada Família, a través d’una aplicació amb tecnologia ‘IoT & Big Date’ per estudiar els fluxos de trànsit de persones s’estendrà a altres indrets d’interès turístic de la capital catalana, segons ha anunciat Bàrbara Vallespín, directora executiva del ‘d-Lab’ de la Fundació MWCB.

Vallespín ha dit que probablement el pròxim lloc on es desplegarà aquesta aplicació serà a l’entorn del Nou Camp, un dels punts de la ciutat amb més atracció turística. El resultat d’aquesta aplicació a la Sagrada Família, que es va presentar als mitjans de comunicació el 16 de novembre passat i que aquest dimarts s’ha presentat el MWC, ha permès saber que només un 20% dels turistes que circulen per l’entorn de la Sagrada Família acaben entrant dins del temple.

Vallespín ha explicat que amb aquesta tecnologia s’aconsegueix disposar d’un coneixement molt profund del perfil dels visitants d’una zona de trànsit de qualsevol ciutat, les seves preferències, els llocs més habituals on entren i per tant un coneixement que ajuda a desplegar una millor oferta de serveis.

Un altres dels aspectes més rellevants de la informació obtinguda és que amb aquestes dades es pot planificar d’una manera més racional els punts turístics i neutralitzar el seu impacte en el conjunt de la ciutat.

L’estudi indica que el 80% dels turistes que visiten la Sagrada Família no entra a l’interior del temple i d’aquests, la meitat, s’està menys de 40 minuts per fer-ho.

El projecte ha estat impulsat per l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb Eurecat i la Fundació Mobile World Capital. Per poder desenvolupar-lo, es van monitoritzat els desplaçaments de les persones que circulaven al perímetre del temple durant el passat mes de juliol mitjançant sensors wifi, GSM i càmeres 3D instal·lats als principals punts d’entrada i sortida.

En la prova es van comptabilitzar com a turistes les persones que van passar una sola vegada i menys de 10 minuts per l’àrea de control.

Els resultats de l’anàlisi indiquen que el 80% de les persones detectades a l’àrea monitoritzada hi són durant menys de 100 minuts, mentre que la resta hi fan una visita més llarga, presumiblement perquè visiten també l’interior de la basílica. D’entre els qui només visiten l’exterior, el 50% inverteix menys de 40 minuts per fer-ho, i un 20% fa una estada d’entre 10 i 20 minuts.

Les hores de major afluència són entre les 10.00h i les 12.00 hores, amb un patró molt similar per al conjunt de dies entre setmana. Els divendres, en canvi, s’assimilen més al dissabte i diumenge, dies en què creix el nombre de visites durant la tarda.

Pel que fa al perfil del volum total de persones detectades a la zona –sense discriminació entre turistes o residents–, un 24% són de procedència estrangera, essent França, Itàlia i Regne Unit els principals orígens detectats. Pel que fa a les procedències estatals, exclosa la província de Barcelona, Madrid encapçala el nombre de visitants, amb un 36,7%, seguida de Tarragona (10%), Girona (7,7%) i València (5,4%).

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Si podeu llegir VilaWeb és perquè milers de persones en són subscriptors i fan possible que la feina de la redacció arribe a les vostres pantalles.

Vosaltres podeu unir-vos-hi també i fer, amb el vostre compromís, que aquest diari siga més lliure i independent. Perquè és molt difícil de sostenir un esforç editorial del nivell de VilaWeb, únicament amb la publicitat.

Som un mitjà que demostra que el periodisme és un combat diari per millorar la societat i que està disposat sempre a prendre qualsevol risc per a complir aquest objectiu. Amb rigor, amb qualitat i amb passió. Sense reserves.

Per a vosaltres fer-vos subscriptor és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb