El govern reclama a Sánchez el traspàs de Rodalia però no ho presenta com una línia vermella per a la investidura

  • La portaveu Plaja ha avisat el candidat socialista: “Si vol els vots de l’independentisme s’haurà de posar les piles, moure fitxa i ser valent”

VilaWeb
Ot Bou Costa
03.10.2023 - 13:31
Actualització: 03.10.2023 - 14:04

En plena negociació per a la investidura de Pedro Sánchez, el govern de la Generalitat ha convertit el servei de Rodalia en un dels seus cavalls de batalla principals. La portaveu Patrícia Plaja ha denunciat avui “la deixadesa, la falta de responsabilitat i l’abandonament de competències” del govern espanyol amb el servei ferroviari públic a Catalunya, i n’ha tornat a demanar el traspàs integral. La maquinària del govern treballa per difondre aquesta denúncia. Segons un informe que ha presentat avui el Departament de Territori, el sistema de Rodalia –incloent-hi el servei de trens regionals– va registrar l’any passat 831 incidències greus que superaven els 100 minuts de retard acumulat, que van afectar més de 22.500 trens i que són “atribuïbles a la infrastructura o als trens”.

Plaja ha descrit les deficiències de Rodalia com un col·lapse que converteix allò que hauria de ser un servei de referència en un “malson diari”, i s’ha referit a les conseqüències que té sobre l’economia del país la “manca recurrent de puntualitat del servei”. Segons unes dades de la Cambra de Comerç que ha citat la portaveu, l’avaria que hi va haver a Gavà el mes de maig proppassat –i que va durar vint dies– va significar la pèrdua de mig milió d’hores perdudes, cosa que equival a més de 60.000 jornades laborals senceres. “Es va dir que era un llamp i, fins al cap de cinc mesos, per un informe, no hem sabut que això no era així i que allò que va causar la incidència va ser una deficiència a la catenària”, ha afirmat.

L’informe de Territori també explica que d’ençà del 2011 s’han doblat els minuts de retard acumulats durant l’any, de 200.000 a 400.000. Tot i que Adif ha deixat de proveir les dades a la Generalitat, entre el gener i l’agost d’enguany hi ha hagut 199 dies amb incidències, i tan sols 44 amb normalitat al servei. L’estiu ha estat especialment accidentat, amb una incidència cada dos dies, totes atribuïbles a la infrastructura o al material rodant. El document parla concretament de “26 incidències greus relacionades amb el subministrament elèctric, avaries tècniques de trens, descarrilaments o fallades en el sistema de senyalització”.

La portaveu ha remarcat que el traspàs de Rodalia s’haurà d’abordar en la negociació de la investidura, tot i que no ho ha presentat com una línia vermella. “En les converses amb el PSOE –ha dit– caldrà obrir les tres carpetes que sempre ha defensat el president Aragonès: amnistia, autodeterminació i benestar de la ciutadania, on s’inclou tant la qüestió de Rodalia com el dèficit fiscal.” Plaja, que sempre refusa de parlar en nom d’Esquerra Republicana, ha avisat Sánchez així: “Si vol els vots de l’independentisme s’haurà de posar les piles, moure fitxa i ser valent.” I ha afegit: “Avui no hi ha un acord per a la investidura de Pedro Sánchez. La negociació avança massa lentament.”

El govern mira de recuperar la iniciativa després del debat de política general de la setmana passada que va mostrar-ne la solitud. El president Pere Aragonès torna a parlar de la unitat dels partits independentistes –“Cap engruna d’unitat no és mai sobrera”, ha dit Plaja–, amb la mirada posada en l’aprovació del pressupost, del qual encara no se sap el calendari de negociació ni la tramitació amb què treballa el govern. “Hi anem treballant”, s’ha limitat a dir la portaveu. Tampoc no hi ha calendari sobre l’acord de la claredat, la proposta d’Aragonès per a un nou referèndum, però Plaja ha dit que se sabria aviat, que era qüestió de dies que es fessin públiques les conclusions del consell acadèmic que guia el procediment.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any