La gratuïtat del tram de la AP-7 entre Alacant i Tarragona és, des de fa anys, un clam al País Valencià i al Principat, però el govern espanyol encara no sap què farà quan se n’acabi la concessió, el desembre del 2019. Fa cinc anys, el Ministeri de Foment espanyol va anunciar que no es renovaria la concessió adjudicada més de quaranta anys enrere a Aumar (ara Grup Abertis) i que, per tant, la carretera es convertiria en una autovia sense peatges.

Això no obstant, ara hi ha totes les opcions obertes. El 23 de febrer proppassat, l’executiu de Rajoy ja no fou tan contundent i, en una resposta parlamentària, el secretari espanyol d’Infrastructures, Manuel Niño, deia que el govern espanyol ‘no tenia previst’ de prorrogar el contracte i que l’única previsió era que, quan s’acabés, revertís en l’administració espanyola, ‘que decidirà la forma d’explotació de l’autopista’.

Aquesta resposta tan ambigua deixa la porta oberta a un ventall d’opcions: la gratuïtat, l’establiment d’un cànon o fins i tot al pagament avançat amb diverses tarifes. Un mes després, els portaveus del Ministeri de Foment espanyol diuen que encara no descarten cap opció, ni tan sols que, una vegada s’hagi revertit a l’estat espanyol, es torni a licitar la concessió.

Les Corts demanen la gratuïtat de l’autopista a partir de l’any vinent
Les Corts Valencianes van aprovar el 21 de març, només amb l’abstenció del PP, de demanar al govern espanyol que l’autopista fos gratuïta a partir de l’any vinent. Era una proposició no de llei proposada per Compromís que deia que, quan venci la concessió, els residents a les comarques de la Marina Alta, Marina Baixa i Safor hi tinguessin gratuïtat de pas, almenys entre els peatges de Xeresa i Benidorm, per manca d’alternatives econòmiques i ràpides de transport per carretera.

‘Aquí no parlem d’afavorir empreses amigues del PP, sinó d’ajudar les persones que es juguen la pell cada vegada que han d’agafar el cotxe per a transitar entre les Marines i la Safor’, deia el diputat de Compromís Josep Nadal quan es va aprovar la proposició. I és que la gratuïtat de la AP-7 no és només una qüestió de diners, sinó també de seguretat. Plataformes com el Moviment Veïnal Transversal de Terres de l’Ebre i Nord de Castelló diuen que el nombre de morts en accidents de trànsit a la nacional 340 entre Castelló i les Terres de l’Ebre es reduiria si la AP-7 fos gratuïta des de l’Hospitalet fins a Alacant, perquè la N-340 no seria tan transitada.

Un problema que s’arrossega des de l’època d’Aznar
La concessió de la AP-7 entre Tarragona i Alacant expirava el 2006, però l’ex-president del govern espanyol José María Aznar la va prorrogar fins el 2019 en canvi d’una reducció de les tarifes entre el 30% i el 40%. Durant l’última dècada, la intensitat mitjana de l’autopista ha passat de prop de 27.000 vehicles diaris a 17.000.

Vegeu també: 

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb