El concert de Sant Esteve omple el Palau de la Música per reivindicar la tradició de les nadales

  • Tomàs Molina va ser el convidat especial de la vetllada i es va encarregar de fer intervencions de context científic

VilaWeb
ACN
27.12.2023 - 07:13
Actualització: 27.12.2023 - 11:14

El tradicional concert de Sant Esteve, que enguany ha celebrat 110 anys, va omplir ahir al vespre el Palau de la Música per fer un homenatge a les nadales. Presentat per Laura Rosel i concebut en un format televisiu –s’ha emès en directe per TV3–, el concert va tenir una primera part dedicada a les nadales i les efemèrides i una segona en què es va parlar del solstici d’hivern.

El concert va començar a les set del vespre –i va durar dues hores– amb una estrena, un nou arranjament de la cançó “Oh Jesús de ma infantesa” de Josep Ollé. Els cors d’infants i joves de l’Orfeó la van posar en escena sota la direcció de Glòria Fernández. Per la seva banda, Xavier Puig signa un nou arranjament de la “Nova cançó del desembre congelat”, que va interpretar el cor de cambra. De fet, durant el concert es van interpretar set estrenes, com la de la compositora Mariona Vila, que ha arranjat la tradicional cançó “L’anunciació dels pastors”.

El toc de color el van posar els petits i mitjans de l’Orfeó, amb la cançó “Nadal en banyador”, de Francesc d’Assís Pagès, i va continuar amb l’estrena de “La pastora Caterina”, la tradicional nadala que ha estat arranjada per Elisenda Fàbregas, acompanyats pel Quartet Cosmos. El cor jove de l’Orfeó va fer una original posada en escena d’una de les nadales més divertides i alegres del repertori nadalenc, “Allà sota una penya”, i van cantar a cappella l’arranjament de la cançó que ha fet Salvador Mas, ex-director de l’Orfeó Català.

El concert de Sant Esteve també va fer un viatge en el temps, amb clàssics com “El Messies”, de Händel, o l’oratori “Elies”, de Mendelssohn, i també per diferents continents, amb l’obra “The Ground”, d’Ola Gjeilo, un noruec resident als Estats Units i que ha estat el compositor resident al Palau de la Música aquesta temporada. El viatge també va passar per Singapur, i els integrants del cor infantil de l’Orfeó es van convertir en titelles per interpretar “A puppet’s dream”, del compositor Darius Lim. També hi va haver una peça dedicada a la memòria de Marta Juanola, cantaire de l’Orfeó que va morir al novembre.

Homenatge a Pau Casals i Lluís Domènech i Montaner

El concert va dedicar una part a les efemèrides i va retre homenatge a Pau Casals, de qui enguany es commemora el cinquantenari de la mort, i a Lluís Domènech i Montaner, l’arquitecte del Palau de la Música mort ara fa cent anys. En aquest sentit, es van interpretar tres fragments de l’oratori “El Pessebre”, de Pau Casals. Finalment, es va interpretar “Glòria a Déu”, en què les veus de tots els cantaires de l’Orfeó i el cor de cambra del Palau s’uniren per cantar a favor de la pau al món.

El compositor noruec Ola Gjeilo va obrir la segona part del concert amb una versió minimalista de “La nit de Nadal”, interpretada pel cor de cambra.  En aquesta segona part es van poder sentir dues estrenes: “Tempest”, d’Ekrem Eli Phoenix, per part del cor de noies de l’Orfeó, i “Les quatre estacions”, de Jordi Cornudella, interpretada pel cor de noies i el cor jove de l’Orfeó, l’Orfeó Català i el cor de cambra del Palau.

El meteoròleg Tomàs Molina va ser el convidat especial del concert i es va encarregar de fer petites intervencions de context científic sobre la nit de Nadal, l’estel que guiava els Reis cap a ponent o la importància de la llum de la lluna. Per exemple, Molina va explicar que la primera ciutat de Catalunya que va tenir llum va ser Girona, fa 137 anys.

El concert va acabar, com és tradició, amb “El cant de la senyera”, l’himne de l’Orfeó Català, amb tots els cors reunits a l’escenari i amb la participació del públic, que es va posar dempeus. Es van desplegar estelades i es van sentir crits de “independència”. Abans, però, es va estrenar “Un ram de nadales”, de Joan Vives. Com a bis, es va fer “El noi de la mare”, amb un arranjament d’Albert Guinovart, amb ell mateix al piano.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any