L’informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha criticat en el seu informe sobre la cobertura de la campanya de les eleccions del passat 26-J que les dues grans televisions privades espanyoles, Antena 3 i Telecinco, només se centressin en els quatre grans partits espanyols –PP, PSOE, Ciutadans i Podem- i obviessin les altres cinc formacions que van obtenir representació en les eleccions anteriors. Per exemple, no van informar sobre ERC i CDC i només Telecinco va dedicar 21 segons al PNB. Sobre la cobertura des mitjans de la CCMA, la primera sense blocs electorals, el CAC ha constatat que es va aplicar el principi de pluralitat i d’equitat —i no estrictament de proporcionalitat—, i es va tendir a igualar el temps dedicat a cada partit. Sobre la desconnexió de TVE a Catalunya, el CAC ha conclòs que es va aplicar la proporcionalitat directa.

En l’informe s’ha analitzat la informació sobre les eleccions en els informatius del ‘TN Migdia’ i el ‘TN Vespre’ de TV3, la roda informatiu de 09.30h a 10.00h del 3/24, el ‘Catalunya migdia’, de Catalunya Ràdio; ‘8 al dia’ de 8tv; el ‘14/15’ de RAC1; ‘l’Informatiu migdia’ de TVE de Catalunya; el TD1 i TD2 de La 1; i els informatius del migdia i de la nit de Telecinco i Antena 3.

A TV3, ha estat la primera vegada que no es va regir pels blocs electorals des de la dècada dels 80 i, segons el CAC, es va respectar el pluralisme ja que es va donar veu als sis partits que van obtenir representació parlamentària en les anteriors eleccions. En aquest sentit, ha afegit que es va mantenir l’ordre del més votat al menys votat però ha tendit a igualar el temps i minimitzar les diferències entre els extrems.

Pel que fa a Catalunya Ràdio, que tampoc va aplicar els blocs, es va regir pel criteri de representativitat estricte i va igualar al màxim els temps de les sis formacions, ja que entre el primer partit (En Comú Podem) i l’últim (Ciutadans) hi ha només 2,7 punts de diferència.

En el cas dels mitjans de Grup Godó –RAC1 i 8tv- el CAC determina que també es va seguir el criteri de pluralisme i que es va donar veu a les sis formacions amb representació. En el cas de la televisió, però, afegeix el CAC, no hi va haver una correspondència entre el temps de notícia dedicat a les diferents candidatures i als resultats obtinguts, mentre que a RAC1 va haver-hi un equilibri entre el temps dedicat a les campanyes i els resultats dels comicis anteriors, amb excepció d’ERC, que amb 9 escons el 20-D, va obtenir menys temps que el PSC, amb 8.

Quant al grup de RTVE, es va aplicar el criteri de proporcionalitat directe. Així, en la desconnexió de TVE a Catalunya va donar veu en el mateix ordre i proporció que els resultats del 20-D a les sis formacions catalanes, i LA1 va fer el mateix amb els nou partits que van obtenir representació a l’àmbit de l’estat espanyol.

El Ple del Consell de l’Audiovisual de Catalunya va aprovar l’informe aquest dijous i també va donar el vistiplau per enviar-lo a la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència i a la Junta Electoral Central. L’acord s’ha aprovat amb tres vots a favor, tres en contra i un vot de qualitat del president.

VilaWeb necessita el vostre suport

El dret d'informació és indiscutible i, en dies com aquests que vivim, que tothom hi pugui tenir accés és més necessari que mai. A VilaWeb treballem de sempre per donar la millor informació possible amb accés lliure, sense barreres de pagament. Simplement demanem als qui pugueu i vulgueu pagar que ens ajudeu fent-vos-en subscriptors, per poder garantir la continuïtat i la independència del diari.

Trobareu més informació sobre les subscripcions en aquesta pàgina.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb