Duchamp, Man Ray i Dalí destapen les seves complicitats al Museu de Cadaqués

  • Una mostra amb 40 peces de París, Viena, Nova York i Barcelona explica el vincle entre els artistes contemporanis

VilaWeb
Redacció
26.06.2016 - 02:00

Duchamp i Man Ray seran al Museu de Cadaqués fins al 17 d’octubre. L’exposició temporal Dalí, Duchamp, Man Ray. Una partida d’escacs  ressegueix la relació entre els tres artistes i el vincle Cadaqués, on acostumaven a estiuejar junts. A través de 140 peces procedents de col·leccions i galeries privades l’exposició documenta l’amistat dels autors.

Fotografies, pintures, escultures, dibuixos, gravats i manuscrits s’organitzen en vuit espais temàtics que tenen com a fil conductor els escacs. El joc es va estendre al món de l’art a principis del segle XX pel seu doble sentit: lúdic i bèl·lic. Dalí, Duchamp, Man Ray. Una partida d’escacs  és una partida a tres bandes, dos jugadors i un espectador, el fotògraf Man Ray.

La mostra té com a eix central la relació entre Marcel Duchamp i Salvador Dalí i la seva vinculació amb Man Ray, que els retratava durant les vacances que passaven plegats a Cadaqués. Els dos grans artistes es van fer amics a finals dels anys vint.  Duchamp va visitar Cadaqués per primer cop el 1933 i el va convertir en la seva residència d’estiu i durant deu anys (1958 a 1968).

Entre els objectes exposats destaca el Bouche-évier, que Duchamp va construir-se el 1964 com a tap de dutxa  per l’apartament i va oferir a la International Numismatic Agency com si fos una medalla. També hi ha el joc d’escacs que va dissenyar Dalí  per encàrrec de Duchamp. Les peces del tauler es basen en els dits de la Gala i els de Dalí, les corones de les figures dels reis es van crear a partir dels motllos de les dents de la parella i  les torres estan influenciades pels salers que Dalí va veure en un hotel de Nova York.

A més es poden veure les últimes peces que va fer Duchamp, un any abans de morir, com l’escultura on es pot veure la cara de l’artista recolzada sobre part d’un tauler d’escacs, una metàfora de la  màscara mortuòria.

Les peces exposades estan lligades al maquinisme artístic o a l’il·lusionisme òptic per explicar l’estètica comuna que hi va haver entre els tres artistes. Fins ara Dalí, Duchamp, Man Ray. Una partida d’escacs ha passat per Xile i Múrcia. L’any que ve la Royal Academy de Londres també dedicarà una exposició a la relació entre Duchamp i Dalí.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any