La ‘drag queen’ Jèssica Pulla, premi Martí Gasull i Roig a la innovació

  • El jurat vol visibilitzar la feina d'una artista que obre camí en la creació 'drag' en català

VilaWeb
10.02.2025 - 15:53
Actualització: 10.02.2025 - 17:40

La drag queen Jèssica Pulla ha rebut el premi Martí Gasull i Roig a la innovació, un guardó que rebrà el 25 de febrer al Teatre Poliorama de Barcelona, en una gala que durà per lema ‘Teixim una terra de mots infinits’. La Plataforma per la Llengua ha explicat que el premi a la innovació tenia una dotació econòmica de dos mil euros i que volia reconèixer la tasca d’aquesta transformista, que contribueix a normalitzar el català a les xarxes socials i en els referents del col·lectiu LGBT.

Nascuda a Valls l’any 1998, Jèssica Pulla és interpretada per l’actor Joan Gabàs, que es va formar a l’Aula Municipal de Teatre de Lleida. Amb les actuacions en directe i  les publicacions a les xarxes socials, la drag queen ofereix un imaginari cultural en català a partir d’icones musicals i televisives, entre les quals, les cantants Núria FeliuGuillermina Motta, les Teresines, la periodista Helena Garcia Melero, el musical Mar i cel, de Dagoll Dagom, o el Tomàtic del Club Súper 3.

Amb gairebé cinc mil seguidors a Instagram i més de mil tres-cents a TikTok, Pulla és una transformista pionera en el drag en català que anima les transformistes catalanoparlants a fer els espectacles en la seva llengua. Tot i l’excepcionalitat dels espectacles drag en català, Pulla reivindica algunes precedents: sobretot les drags valencianes, especialment Choriza May, Ferrxn i Pam Demia. Al seu torn, Pulla també comença a generar tendència i ja té drags que s’hi inspiren com per exemple, la urgellenca Ofèlia Drags. Per al jurat del premi a la innovació, cal enfortir la presència del català a les diverses realitats de la societat catalana i és especialment important fer-lo créixer en els espais de lleure. En aquest sentit, el premi a Jèssica Pulla “ha de servir per visibilitzar artistes com ella i per reivindicar que el català es pot fer servir en tots els àmbits”.

Enguany, el jurat ha estat format per la dirigent del Consell Nacional de la Joventut de Catalunya Carla Andreu, la periodista Mariola Dinarès, la cantant Natàlia Pons, la periodista Laia Servera, l’humorista Fran Tudela, Cabrafotuda, i el president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor