El periodisme que l'actualitat necessita

Aquest 2020 és un any de canvis arreu del món, i nosaltres us volem ajudar a entendre'ls. En temps de crisi, el periodisme compromès és més important que mai i el vostre suport és l'únic que pot assegurar la continuïtat de VilaWeb.
Si ho vols i ho pots fer, col·labora amb VilaWeb.

‘El fet cert és que la primera setmana d’obertura amb cita prèvia ha anat millor que no es preveia, amb un nivell de vendes mitjà del 50%-60% sobre la xifra que podríem considerar normal, i això ha animat molta gent que esperava a aixecar la persiana fins que no arribés la fase 1 –sense cita prèvia– a fer-ho avui mateix’, m’explica Joan Carles Calbet, president de RetailCAT. Dins el drama del comerç aquests darrers dos mesos, aquest comportament s’ha de qualificar positivament. Em diu que, malgrat que poques botigues van obrir dilluns passat –al voltant del 10%–, han vist que la gent té ganes de comprar. Deixant a banda l’alimentació bàsica, em comenta que les botigues que avui han obert representen entre un 25% i un 30% de la resta. Un bon salt.

Evidentment, les xifres de facturació –malgrat les que acabo de comentar– són molt minses. En la nota que han passat aquesta tarda, Comertia diu que les empreses associades van reforçar els canals de venda en línia aquest mes d’abril, de manera que van obtenir creixements de vendes importants respecte del mateix mes de l’any passat, especialment els sectors d’alimentació, llar i moda. Amb tot, l’abril ha estat i es preveu que sigui el mes negre de la crisi per a les empreses associades, amb una baixada de l’indicador mensual del 68,4% respecte del mateix mes de l’any anterior. Sense tenir en compte el sector d’alimentació bàsica, la baixada de vendes ha estat del 81,7%. Per al mes de maig, els empresaris continuen pronosticant un gran descens de vendes: preveuen que la caiguda vorejarà el 40%.

La situació és molt complicada, però, dins la gravetat, sembla que el malalt no empitjora. Aquesta és la conclusió de la vuitena onada setmanal (4-10 de maig) de ‘l’anàlisi de l’evolució del comerç a Catalunya arran de la crisi Covid-19‘ que elabora la consultora J3B3 Economics.  Dins l’informe –certament interessant– hi ha un apartat que em sembla molt important: el baròmetre de l’estat anímic dels comerciants. ‘La fase 0 –diu l’estudi– ha comportat una millora de l’estat anímic en general i es torna a l’estat en què es trobava la setmana del 23 al 29 de març. En aquell moment, la proporció d’empreses que es decantaven per un estat d’ànim neutre era del 22%. Ara, la balança s’ha decantat i, si bé els preocupats són més, cal destacar que han disminuït els pessimistes en benefici dels confiats.’ Per l’autor de l’estudi, l’economista Jordi Bacaria, això és important, després de la sotragada que hi havia hagut les setmanes anteriors, en què el desànim era molt més fort. De fet, la tendència negativa de vendes que s’arrossegava d’ençà de la segona setmana de març ha notat un cert repunt arran del començament de la fase 0. De segur que hi ha tingut una influència positiva.

L’estudi és fet partint d’una base ampla de comerç petit, de proximitat, de tot Catalunya, és a dir, petits empresaris, i em destaca la importància que té per a aquesta gent l’estat d’ànim. ‘Hem fet correlacions entre la situació que viuen i diverses variables, i deixant al marge la facturació, aquest estat anímic és la variable més significativa. La setmana passada va animar molta gent. Només el fet de poder aixecar la persiana i veure que la botiga estava bé. Havien passat molta angoixa aquestes setmanes. Per ells és una bona dosi de moral tornar a la rutina –no pas a la normalitat– i sentir que pots lluitar pel negoci.’

Em diu que un dels factors que més negativament els han influït ha estat la incertesa. Ara en bona part ja l’han superada, després de comprovar que els dubtes que tenien sobre la recepció d’ajuts ja han desaparegut i ja saben que no n’hi haurà, i també de veure que ja hi ha fases definides de retorn a una certa normalitat. De fet, m’assegura que molts desitgen entrar a la fase 1 per pencar de valent. I la restauració vol entrar a la fase 2. Aquest sector és el que ho passa pitjor i té unes expectatives més complicades. Les restriccions explícites en totes les fases de desconfinament fan que no s’albiri un horitzó clar abans d’un mes i mig. Cal tenir en compte que els establiments de restauració són el darrer esglaó de tota una cadena de valor immensa. L’afectació que té aquest sector incideix directament en tota una indústria de què se’n desplega un teixit productiu, una cadena logística i de distribució i un mercat laboral de magnituds molt potents.

De l’enquesta, se’n desprèn una flaire no tan negativa com la que se sol trobar aquests dies. A la pregunta corresponent a la primera setmana d’abril sobre si pensaven deixar el negoci, perquè no veien manera de superar la situació, un 14% hi van respondre que tancarien; en canvi, a l’última d’abril, aquest percentatge baixava a un 3%. ‘Crec que albiren un panorama no tan desolador i es pot dir que han aguantat prou bé aquest primer embat de la crisi’, diu Bacaria. Ara ve el segon, afegeix, i tampoc no depèn d’ells. És la demanda, és a dir, com estaran d’ànims els clients. Com els afectaran els ERTO, la desocupació, el fet de cobrar menys… En definitiva, quina actitud tindran envers el consum. La primera impressió, com s’ha comentat, de la setmana passada va ser moderadament positiva. I cal esmentar un fet addicional que hi apareix. El comerç urbà que ha obert té la sensació que la clientela es troba més sensibilitzada en la compra local i de proximitat i que, fins i tot, alguns han tingut nous clients. Que continuï…

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.