Junts podem anar molt més lluny

Fa vint-i-cinc anys que VilaWeb va començar a caminar. Ara, amb tota l'experiència acumulada, sabem que si aconseguim prou suport podem elevar la potència a 25 i fer el millor diari del món. Digital, català i en català. Ens ajudeu a fer-ho possible?

Doneu suport a VilaWeb

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

La secretària de Salut Pública i Sistema Sanitari Públic del País Valencià, Dolores Salas, ha presentat aquest dilluns la seva dimissió davant de la ‘pressió’ a la qual assegura haver-se vist sotmesa per la polèmica generada amb el contracte de la seva filla en la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica del País Valencià (Fisabio), tot i que ha incidit que la seva renúncia ‘no significa reconèixer cap irregularitat’.

En el document de renúncia, Salas indica que el seu lloc ‘exigeix una dedicació total i un estat d’ànim que permeti afrontar totes les complicacions pròpies del repte plantejat i ara mateix això no es dóna’.

Després de recalcar que des del primer moment ha estat a disposició de qui la va nomenar, ha afegit: ‘La pressió a la qual se m’ha sotmès en aquestes últimes setmanes, en un context de contesa electoral, posant en dubte la meva honestedat i perjudicant la meva imatge i la de la meva família, m’obliguen a renunciar a la tasca per a la qual vaig ser nomenada, ja que l’eficiència en aquesta comesa es veu compromesa’.

Assegura que les explicacions donades ‘des del primer moment aclareixen que el contracte sobre el qual es basen les acusacions s’ha realitzat d’acord a les condicions de legalitat’ i insisteix que la convocatòria pública de la plaça, els criteris de baremació i la constitució de la comissió de baremació i adjudicació es va realitzar, com en altres projectes, sense que ella participés en el procés.

Ha incidit que la convocatòria va ser pública, publicitada i va existir un procés amb concurrència d’aspirants amb mèrits que no han estat qüestionats ni abans ni després i la comissió de selecció va adjudicar, conforme a la legalitat, la plaça al candidat que va considerar més idoni.

‘Durant tot el procés, primer en el període en el qual era coordinadora del grup d’investigació, em vaig abstenir de participar en les comissions de valoració, tal com estableix la norma quan existeix “conflicte d’interessos”. Durant el període de secretària, quan ja no realitzava les funcions de coordinació del grup investigador, no hi va haver cap relació amb el procés, la selecció i contractació’, ha afegit Salas.

Així, recalca que la seva renúncia ‘no significa reconèixer cap irregularitat’, sinó la constatació que ‘sotmesa a aquesta pressió no puc seguir treballant com les necessitats del càrrec requereixen’.

Conclusió de l’informe

La Inspecció General de Serveis, adscrita a la Conselleria de Transparència, ha conclòs la investigació sobre les presumptes irregularitats en determinades convocatòries de selecció de personal temporal en la Fundació Fisabio i entre les seves conclusions observa defectes en el sistema de selecció de personal de l’entitat, especialment en els contractes de la filla de Salas i un altre contracte investigat, aliè a la responsable.

L’informe detalla que s’ha constatat que existeixen defectes en el sistema de selecció, que ‘fonamentalment deriven de la utilització indeguda de l’experiència prèvia com a criteri/requisit de selecció, en lloc de ponderar-la a l’apartat de mèrits’, el que genera una excessiva limitació i una consegüent situació de risc en relació amb la possible existència de situacions de preconfiguració dels candidats a seleccionar’.

A més, adverteix que una de les conseqüències d’aquesta predeterminació mitjançant el recurs a l’experiència prèvia ‘consisteix al risc de l’existència de concatenacions de contractes temporals i que puguin haver-se produït situacions en les quals concorren els pressupostos necessaris per a poder considerar l’existència de situacions en fixesa en determinats treballadors temporals’.

‘Aquestes deficiències del sistema de selecció observat en la Fundació estan patents de manera significativa en les tres convocatòries especialment analitzades, les quals van donar lloc a les contractacions de Julia M.S. i Aníbal G.S’, apunta el document.

Altres ‘debilitats’ detectades consisteixen en ‘l’escassa possibilitat de visualitzar el procés seguit per a la determinació de la necessitada de personal temporal vinculat als projectes d’investigació’ i que ‘no es disposa d’informació clara sobre la correlació entre les característiques qualitatives o temporals de les necessitats concretes de personal que van ser ateses dins del marc dels concrets projectes’.

Alhora, ‘s’ha constat una falta de rigor pel que fa als requisits de titulació mínima a utilitzar en els llocs de tècnic de suport, falta de rigor present de manera significativa en les contractacions de Julia M.S’.

També s’ha detectat l’existència de diferents situacions concretes de conflictes d’interessos que han sorgit en l’aplicació dels procediments de selecció de personal en Fisabio.

Recomenacions

Entre les recomanacions, apunta a l’aprovació en la fundació d’unes instruccions o orientacions generals per a la definició de necessitats de contractació de personal temporal vinculat a projectes i un document sobre les condicions tècniques generals per a confeccionar els barems de selecció de l’esmentat personal.

A més, advoca per mecanismes efectius per a evitar l’existència de conflictes d’interessos en la selecció del seu personal i que les esmentades mesures siguin adequades per a garantir materialment els principis d’igualtat, independència i imparcialitat, així com que es modifiquen els requisits aplicats a la selecció del seu personal temporal evitant la utilització de l’experiència prèvia com a requisit mínim per a la cobertura dels llocs convocats.

També demana que es revisi la situació en relació amb la cobertura del lloc ocupat actualment per Aníbal G. S. des del punt de vista que el mateix s’estaria ocupant mancant del requisit de titulació que es va definir inicialment en la convocatòria de l’esmentat lloc (Llicenciatura en Ciències de la Salut).

Alhora, proposa que ‘tenint en compte les dades i situacions descrites en aquest informe es valori la possibilitat per part dels òrgans competents per incoar, els oportuns procediments de responsabilitat disciplinària que pogueren resultar procedents en relació amb les actuacions de les persones intervinents en aquests processos com a conseqüència de no abstenir’s d’intervenir o de participar en tràmits en els quals s’ha pogut lesionar presumptament el principi d’imparcialitat’.

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.