De proves presencials per a saber si tenim la Covid-19 se’n fan poquíssimes i fa dies que als pacients amb símptomes lleus els fan la diagnosi i el seguiment per via telefònica. Tot ho gestionen els centres d’assistència primària (CAP). VilaWeb s’ha posat en contacte amb una persona de seixanta-set anys amb símptomes lleus, que s’estima més restar en l’anonimat, i que ens ajuda a recrear com li van fer la diagnosi i el seguiment i quines indicacions ha rebut.

Com comença el vostre cas?
—Dissabte sé que una persona que he vist fa poc té la Covid-19. En noto símptomes, jo també. Diumenge no faig res. I dilluns truco al 061. Saturat.

061, saturat. Què feu?
—Trucar al 010. Que em desvien al meu CAP.

Qui us até al CAP?
—Primer una telefonista. Explico el meu cas. Al cap d’una hora, em truca una doctora.

Què us demana, la doctora?
—Quins símptomes tinc (febrícula, tos, i molt mal d’ossos), qui era la persona ja infectada que havia vist, quin dia l’havia vista, quin dia havia començat a estar malalta jo. Amb això em diu que tinc la Covid-19.

Com ho sap la doctora que el vostre cas és lleu i no greu?
—Per l’ofec. Em va fer caminar pel pis. Per veure si sentia pressió al pit només de caminar. No en tenia.

Us fa medicar?
—No per força. Em va recomanar paracetamol. Però m’estimo més no amagar la febre. No en prenc.

Què us recomana de fer?
—Lògicament, confinament. Vol saber si vivia amb algú. Hi visc. I si fèiem vida a part. Sí. Obsessió a no compartir lavabos.

El seguiment, quin és?
—Els dos primers dies m’han trucat matí i tarda. Dos cops el dia. Ara si tot va bé, em trucaran dia sí, dia no.

Us truca sempre la mateixa persona?
—No. Dues doctores diferents.

El CAP és tancat a la nit. Com podríeu parlar amb ells, si us fes falta?
—Quan el CAP és tancat, he de trucar al meu CUAP [Centre d’Urgències d’Atenció Primària].

Com sabeu que el vostre cas encara és lleu i no passa a greu?
—L’ofec. Si augmenta l’ofec, malament.

Què heu de fer, aleshores?
—Trucar al CUAP. Si no l’agafen, presentar-t’hi. I si cal, agafar un taxi i cap a l’hospital directament.

Com us trobeu?
—No he passat a greu. I rebre atenció telefònica m’ha calmat.

VilaWeb necessita el vostre suport

El dret d'informació és indiscutible i, en dies com aquests que vivim, que tothom hi pugui tenir accés és més necessari que mai. A VilaWeb treballem de sempre per donar la millor informació possible amb accés lliure, sense barreres de pagament. Simplement demanem als qui pugueu i vulgueu pagar que ens ajudeu fent-vos-en subscriptors, per poder garantir la continuïtat i la independència del diari.

Trobareu més informació sobre les subscripcions en aquesta pàgina.

 

Vicent Partal
Director de VilaWeb