16.06.2026 - 15:47
Un equip de l’Institut de Biologia Evolutiva (IBE, CSIC-UPF) ha descobert a la mar de Blanes una ameba d’un llinatge desconegut fins ara i que presenta comportaments que no s’havien observat en cap altre grup conegut d’amebes. El microorganisme ha estat batejat amb el nom d’Apostamoeba explorator.
Segons ha informat l’IBE, la nova espècie no pertany a cap ordre d’amebes conegut i presenta un comportament singular de “doble ameba”: pot mobilitzar dos pols independents sense arribar mai a dividir-se. La recerca aporta la genòmica de l’A. explorator i analitza l’evolució de la funció de les proteïnes dels amebozous, els animals i els fongs. Els resultats ofereixen informació sobre l’evolució d’aquests tres grups i podrien tenir implicacions en l’àmbit de la salut i l’ecologia.
El primer autor de l’estudi, Àlex Gàlvez-Morante, explica que la bipolarització solament s’observa durant la divisió en cèl·lules eucariotes. Segons diu, aquest comportament té semblances amb els ponts citoplasmàtics entre cèl·lules dels animals i podria servir de comparació per a estudiar-los. Els investigadors també han observat que l’Apostamoeba explorator és capaç de comunicar-se amb altres cèl·lules mitjançant l’extensió de subpseudòpodes. A més, pot formar “fronts d’alimentació”, un fenomen en què algunes amebes, disposades en forma d’anell, avancen conjuntament sobre una biopel·lícula bacteriana.
El cap de l’estudi, Daniel Richter, destaca que aquest nou llinatge és tan allunyat de la resta d’amebozous coneguts que fa pensar en l’existència de moltes altres espècies d’amebes que encara no s’han identificat. L’Apostamoeba explorator es desplaça mitjançant pseudòpodes, unes prolongacions temporals de la cèl·lula que li permeten moure’s i interactuar amb l’entorn. El descobriment amplia el coneixement sobre la diversitat microscòpica del litoral i sobre l’evolució d’organismes unicel·lulars encara poc coneguts.