31.08.2021 - 21:50
Menys de cinc minuts i telemàticament. Així es veuran les cares a la Comissió de Peticions del Parlament Europeu la consellera d’Emergència Climàtica, Mireia Mollà, i el president de l’Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez. Amb tot, encara que siga tan poca estona, serà la primera volta que Mollà i Martínez compartiran espai per a exposar i confrontar les seues posicions sobre l’ampliació nord del port de València. Serà, per tant, un debat inèdit.
La Comissió de Peticions del Parlament Europeu debat sobre aquest projecte d’ampliació perquè va admetre a tràmit la petició d’un particular. Estudia un possible incompliment del dret ambiental europeu.
Martínez i Mollà, enfrontats per l’ampliació
Aurelio Martínez i Mireia Mollà sostenen un enfrontament sord i a distància sobre la pertinència d’escometre unes obres considerades necessàries per Martínez i faraòniques i desastroses per Mollà.
A banda els aspectes legals, aquesta intervenció sobre el territori té una forta contestació social, amb plataformes ecologistes i veïnals reunides en el col·lectiu Ciutat-Port. Així mateix, reben el suport de científics i experts prestigiosos de diversos àmbits, com ara l’ecologia, la geografia i la sociologia.
Defensen que les obres d’ampliació del port, amb la construcció de dics i l’excavació d’algun canal, perjudicaran les platges del parc natural de l’Albufera i el llac i tot, que podria rebre una salinització que seria letal. Hi ha l’experiència de l’ampliació sud, que ha malmès i pràcticament ha fet desaparèixer les platges de la Punta i Natzaret.
Divisió dins el consell
El projecte d’ampliació del port és, també, un dels principals maldecaps que tenallen tant l’ajuntament de la ciutat com el govern de la Generalitat. Entre els partits del Botànic, sols els socialistes s’han pronunciat obertament a favor l’ampliació, amb les salvaguardes que calguen. En canvi, la vice-presidenta, Mònica Oltra, ha arribat a dir que anar a favor de l’ampliació del port equival al negacionisme climàtic.
Mireia Mollà també ha fet costat al col·lectiu Ciutat-Port i els moviments veïnals que fa anys que lluiten contra aquesta operació. Addueix que l’ampliació del port afectarà el llac de l’Albufera i les platges que conformen el parc natural. Per a argumentar contra el projecte, posarà damunt la taula les salvaguardes de protecció ambiental i la lluita contra el canvi climàtic.
Martínez ha negat sempre aquests possibles perjudicis sobre el medi natural i, segons que ha informat el seu gabinet, en la seua intervenció el president de l’AVT mantindrà que tots els passos que ha fet fins ara compleixen la legalitat ambiental europea i espanyola. Argumentarà també que l’ampliació del port de València és un gran projecte que compta amb el suport de la Unió Europea.
Per una altra banda, Mollà defensarà que s’ha de revisar molt profundament l’avaluació ambiental del projecte perquè el vigent és del 2007.
Les successives ampliacions del port
El port de València s’ha anat ampliant aquests darrers anys. Primer cap al sud i ara cap al nord. Aquest darrer projecte fa vint anys que és damunt la taula i ha anat tenint modificacions i aturades.
Amb la represa, els gestors del port han defensat sempre que no cal demanar una nova avaluació d’impacte ambiental, feta amb els criteris actuals molt més conservacionistes i relacionats amb el paraigua de la declaració d’emergència climàtica. De primer, l’organisme de ports de l’estat va donar carta blanca a l’Autoritat Portuària de València, però després se’n va desdir i va matisar que podia fer l’ampliació amb la declaració existent, però que hauria d’assumir responsabilitats si se’n derivaven danys ecològics i ambientals.
El president de l’APV, Aurelio Martínez, insisteix que fer nous dics no afectarà ni les platges ni l’Albufera. Desenes d’experts en geografia, geologia i ciències del mar afirmen que l’equilibri hi és molt precari i que qualsevol obra que altere la morfologia de les onades i els corrents perjudicarà les platges del sud.
A banda els aspectes purament ambientals, els col·lectius que s’hi oposen posen en dubte que actualment, tant per l’evolució del comerç internacional com per la situació econòmica, siguen rendibles i recomanables unes obres irreversibles i amb tant d’impacte sobre la façana marítima de València.
L’enfrontament entre la consellera Mollà i Martínez ha tingut episodis durs, però sempre en fòrums o mitjans de comunicació. Ara tots dos defensaran la seua posició al Parlament Europeu.