El Consell per la República respon a ERC que la veritable tutela l’exerceix l’estat espanyol

• El govern del Consell publica un comunicat en què afirma que "mai no s'erigirà en escull per a evitar cap pacte de govern"

10.05.2021 - 11:24
Actualització: 10.05.2021 - 16:53

El govern del Consell per la República ha emès un comunicat arran del trencament de la negociació entre ERC i Junts per a la formació d’un nou govern. El vice-president de la Generalitat en funcions, Pere Aragonès, ha explicat que el principal escull per a l’acord continuava essent el paper que ha de tenir el Consell per la República com a òrgan de coordinació estratègica de l’independentisme, perquè diu el dirigent d’ERC que la pretensió de Junts és que estigui per damunt del govern de la Generalitat, i que això significa una tutela inacceptable. Els membres del govern del Consell responen que “la funció del Consell no és ni pot pretendre ser de tutelar la presidència ni els governs autonòmics”.

Avui Aragonès havia dit a TV3: “No pot ser que jo esperi que em diguin com afrontar una negociació tan important amb l’estat. Amb Junts sempre hem topat amb el mateix escull: qui decideix l’estratègia independentista.” El Consell per la República, en el comunicat d’avui, afirma: “El Consell va néixer com a institució republicana per tal que partits i entitats independentistes debatin i elaborin de manera conjunta l’estratègia unitària i la confrontació a què ens aboca l’estat espanyol […]. Volem reiterar que el Consell per la República no és ni serà mai l’enemic de cap actor independentista, ni s’erigirà en escull per a evitar cap pacte de govern i sempre ha pretès formar part de la solució que resolgui l’evident manca d’estratègia unitària que, considerem, dificulta fer front a la repressió i a la veritable tutela sobre les institucions autonòmiques, que exerceix l’estat.”

El Consell afegeix que el seu desig era un acord de govern que integrés tots els partits independentistes i que refermés el compromís en la defensa de l’1-O i la legitimitat del Consell per la República com a institució constituïda a partir d’un acord d’aquestes forces. Recorda que ha expressat la disponibilitat a fer els canvis pertinents en l’òrgan de govern de la institució “per a garantir el màxim nivell d’inclusió i transversalitat i emparar un diàleg entre les forces independentistes.” I que en aquest sentit el Consell va obrir converses bilaterals amb els diferents actors, i que es va reiterar aquesta disposició en una reunió conjunta de partits i entitats el 4 de maig.

Finalment, demana: “Responsabilitat a tots els lideratges per tal d’estar a l’altura dels temps que vivim o evitar divisions i guerres internes del tot improductives.” I s’ofereix a incloure “tots els actors que comparteixin aquests valors”.

Declaracions de Lluís Llach

En una conferència de premsa, Lluís Llach, com a membre del govern de la institució, ha declarat: “M’escandalitza que diguin que volem tutelar, em sembla espantós. Imagina que la presidència de la Generalitat ha de ser tutelada, no ho puc admetre. I parlo com a delegat del Consell. No admetem que se’ns digui que volem tutelar la política de la Generalitat. I crec que queda clar en totes les reunions que hem tingut, i ho repetirem tant com calgui.”

També ha insistit: “La reformulació del Consell sempre ha estat oberta, i és obligat pels estatuts. Al Consell, hi pot haver molta gent que ara és absent, perquè exiliats i presos en poden ser membres nats. No hi ha cap oposició a reformular-lo. Però tenim 97.000 adherits, i els hem de ser fidels, i hem de ser fidels al ‘Preparem-nos’.”

Vegeu el comunicat sencer: