El comerç s’ofega entre el cost energètic i la por detectada en els clients

  • Els consumidors diuen que estan preocupats per l’entorn econòmic, la caiguda de poder adquisitiu i la possible pèrdua de la feina · La tendència apunta a una reducció en la despesa, menys accentuada en el sector del lleure

Jordi Goula
17.10.2022 - 19:50
Actualització: 17.10.2022 - 20:13
VilaWeb

Des que va començar la pandèmia, el comerç viu en una muntanya russa, amb moments millors i pitjors, però, malauradament, aquests últims han abundat molt més. Ara la inflació, propiciada pel preu desmesurat de l’energia, torna a ser un problema gros per a molts comerciants, que encara no s’havien recuperat del sotrac de la covid-19. Per això cal prendre el pols de la situació del sector periòdicament. Divendres, PIMEC Comerç va presentar la consulta que va fer als seus socis, associacions i gremis per valorar la campanya d’estiu d’enguany i va constatar que un 27% d’establiments tenia dificultats de liquiditat derivades de la situació econòmica actual, un 45% no en tenia però preveia de tenir-ne i, en canvi, un 28% no ho preveia.

En aquests moments, allò que més angoixa el sector és l’augment brutal de la despesa energètica. La sectorial adverteix que, si els preus de l’energia continuen pujant, el 5% dels establiments hauran de tancar. L’augment és tan fort que trenca totes les previsions. Un 57% d’establiments consultats calculen que el creixement que han tingut en el cost energètic supera el 50%. L’enquesta també posa de manifest que una conseqüència de l’augment de la despesa energètica és que un 54,8% dels establiments s’han trobat obligats a apujar els preus dels productes o serveis; un 33,1%, a disminuir despeses; i un 7,3%, a reduir la plantilla.

La directora general de la sectorial, Pilar Quílez, diu que les dues preocupacions més fortes que ara tenen els comerciants són la manca de liquiditat –“que ha anat empitjorant amb els mesos”– i l’augment brutal del cost energètic. I afegeix: “No passem per alt la percepció que hi ha entre els comerciants sobre una clientela poc engrescada a l’hora de comprar i el moment de fer el pagament dels crèdits ICO. Són moltes peces juntes sobre el tauler.” I plou sobre mullat.

Tanmateix, malgrat tots els indicadors negatius, el 78,3% dels comerciants consultats diuen que aquests darrers mesos no han hagut de reduir el nombre de treballadors (un 21,8%, sí). El president de PIMEC Comerç, Àlex Goñi, valora el compromís dels empresaris, de qui diu: “Tot i portar aquest pes sobre l’esquena, la majoria resisteix i, de moment, no ha reduït llocs de treball.”

Amb tots aquests factors negatius al damunt, la previsió dels mesos vinents no pot ser pas gaire galdosa. L’enquesta constata que els sis mesos vinents un 47,5% creu que la seva situació econòmica continuarà igual que ara i un 37,9% creu que empitjorarà. Un 8,3% assegura que no pot garantir la continuïtat de l’establiment i només un 6,4% creu que millorarà i augmentarà el volum del negoci.

Aquest pessimisme lliga força amb l’índex de confiança empresarial harmonitzat de Catalunya per al quart trimestre, presentat aquest matí, que mostra una baixada del 3,5% respecte del tercer trimestre. Segons l’Idescat, tots els sectors mostren un empitjorament de la confiança. L’hoteleria i el transport i la indústria són els sectors que mostren el decrement més fort (-6,5% i -5,4%, respectivament), seguits de la resta de serveis (-2,6%), del comerç (-2,2%), i la construcció (-1,4%).

Dins l’enquesta de PIMEC Comerç, finalment, hi ha una pregunta que m’ha semblat clau, perquè va directa al moll de l’os. Es tracta d’esbrinar la percepció sobre l’estat d’ànim dels clients que han detectat últimament els comerciants. La resposta és contundent: un 95% respon que ha vist els clients o bé amb preocupació, o bé amb incertesa o bé amb por. Només un 5% sembla continuar com si l’entorn no l’afectés. Aquest ha de ser, sens dubte, un factor decisiu en el seu pessimisme.

I no van errats. La setmana passada, la consultora internacional Kantar va presentar l’informe “Perspectives del consumidor” del tercer trimestre. Hi destacava que aquest trimestre el gran canvi és la previsió que la situació actual es traduirà en un augment de la desocupació, un augment molt alt, com s’ha vist poques vegades –i sempre com a preludi de recessions. Potser aquest índex reflecteix millor que cap altre que l’opinió pública percep que aquesta crisi va de debò.

L’altre indicador que reflecteix la profunditat que intueix el ciutadà sobre aquesta crisi és que, en línia amb el període anterior, gairebé la meitat dels entrevistats pensen que cal reduir els nivells de consum, reacció típica d’una crisi inflacionària. La tendència d’aquestes dades ens indica que som en un clima de contracció, molt semblant al que hi havia el 2012. Tot i que l’opinió dominant és que els ingressos es mantindran, sota aquesta dada hi ha la certesa que, amb els mateixos ingressos, cada vegada es poden adquirir menys productes i serveis.

Més enllà del canvi esmentat, els analistes de Kantar consideren que és més important l’enorme davallada en la valoració del moment per a comprar, en tots els productes i serveis consultats l’últim any. Sembla que el mercat afronta l’últim període del 2022 (en què Nadal i dates com el Black Friday haurien de fer créixer la demanda) amb una valoració del moment de compra negativa en tots els productes analitzats per la consultora, llevat de dos casos: educació i drogueria. I afegeix: “La valoració del moment per a fer grans despeses és unànimement negativa: crèdits o hipoteques, habitatge, cotxe, vacances llargues, productes financers, reformes de casa… Com s’ha observat en períodes anteriors, els descensos són una mica més moderats en les despeses de lleure.”

Ara, més enllà del comerç, moltes pimes estan amb l’aigua al coll. Per això, la setmana passada PIMEC deia en una altra nota que calia continuar prenent mesures per preservar la viabilitat empresarial arran de la situació de tensió inflacionària. La patronal insisteix en la importància d’intervenir urgentment en els mercats elèctrics i del gas europeus amb l’objectiu d’aturar el fort creixement de preus i evitar el col·lapse de l’economia europea i l’especulació en els preus de l’energia. També reiterava la importància de fixar temporalment i excepcionalment un preu per al subministrament d’electricitat a les microempreses, les petites i les mitjanes, tal com ha recomanat la UE. No són pas els únics que pensen que tot això és necessari.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor