La informació publicada avui pel diari Público sobre els contactes que va tenir el CNI amb el cap del grup gihadista que va cometre els atemptats de la Rambla de Barcelona i CambrilsAbdelbaki es-Satti, fins poc abans del 17-A, ha tingut impacte. Hi ha hagut reaccions de dirigents polítics catalans, i ha tingut un ampli ressò (amb algunes excepcions) a la premsa catalana. Però hi ha un gran silenci a la premsa espanyola. Pràcticament cap mitjà de Madrid no se n’ha fet ressò. Ni El País, ni El Mundo, ni l’ABC, ni La Sexta, ni El Confidencial, ni El Español no tenen ni una sola línia en les seves edicions d’avui dedicada a aquesta informació.

Tampoc ElDiario.es. El seu director, Ignacio Escolar, ha parlat de la informació de Público en una tertúlia aquest matí a RAC1. ‘La informació que publica Público és molt interessant perquè s’hi veu el mètode, però es veu també que el CNI intentava connectar amb aquest senyor i l’imam no li responia. No és igual que aquest imam fos un confident actiu del CNI que el fet que el CNI li llancés l’ham i l’imam no respongués. I la dada que el registre de l’imam al CNI es va esborrar encara s’ha de demostrar. Segur que en Carlos Enrique Bayo ho té molt lligat, però ara dóna un titular que no està confirmat, amb la informació que presenta. Público diu que donarà més informació demà i demà passat, quan ho vegi, ho valoraré, i si és com diu Bayo, i entenc que serà així, em semblarà gravíssim. Però de moment tenim la prova que el CNI va intentar contactar-hi mitjançant el protocol de la bústia morta, i això és la confirmació d’una cosa que ja sabíem.’

La revelació de Público és que l’imam de Ripoll era confident del CNI fins al mateix moment de la seva mort, hores abans dels atemptats. Segons la informació de Público, el CNI estava al corrent que el grup de joves de Ripoll preparava un atemptat. Público presenta documentació escrita que diu que demostra la relació entra el CNI i Es-Satti fins al darrer moment i anuncia que aquests dies vinents en publicarà més proves.

Tan sols hi ha hagut referències molt secundàries a la notícia, a la premsa espanyola, perquè algunes agències de notícies, com Europa Press o l’edició en català d’EFE, han recollit les reaccions de dirigents polítics com els presidents Quim Torra i Carles Puigdemont, la batllessa de l’Hospitalet de Llobregat i presidenta de la Diputació de Barcelona, Núria Marín, i el regidor de JxCat a Barcelona i ex-conseller d’Interior Joaquim Forn. Així ho han recollit els informatius de Telecinco i Antena 3. També ho ha fet La Vanguardia, un dels diaris del Principat que més ha amagat la notícia. El Periódico sí que n’ha fet notícia a la web, recollint el text elaborat per l’Agència Catalana de Notícies. En la portada en català d’El Periódico, la notícia és una de les més destacades; en l’edició en castellà, queda amagada.

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.