350.000 avisos d’incidències de l’espai públic a Barcelona el 2023

  • L’any 2023, cent cinquanta-mil barcelonins van transmetre incidències, queixes o suggeriments al consistori · Els avisos de sorolls i neteja van baixar respecte de l’any anterior, però els de manteniment de l’espai urbà van pujar

VilaWeb
Carme Escales
16.03.2024 - 21:40

L’enllumenat dels carrers encès a ple dia, una rajola que sobresurt en una vorera, carrers bruts o un semàfor sense llum, o que triga moltíssim a canviar de color, són situacions anòmales que qualsevol ciutadà pot detectar a la via pública. I ho pot comunicar directament a l’Ajuntament de Barcelona, per diverses vies, com ara el telèfon del civisme, el 900226226, el 010 i l’aplicació Barcelona a la Butxaca, amb la qual pot fotografiar i geolocalitzar les incidències. Al web municipal també es poden canalitzar notificacions, de mil dues-centes temàtiques diferents.

Són vies que formen part del sistema IRIS (acrònim d’incidències, reclamacions i suggeriments), amb què l’ajuntament rep les comunicacions dels ciutadans que informen sobre desperfectes o irregularitats en un element urbà o un servei municipal localitzat en un espai i temps concret. També es poden fer arribar queixes, comunicacions d’insatisfacció general, suggeriments i idees de millora d’algun aspecte de la ciutat o dels serveis municipals. El sistema també recull peticions de serveis establerts per l’ajuntament, a través d’una sol·licitud. Tanmateix, es poden fer consultes a la web de l’ajuntament, com ara demandes d’informació canalitzades per atenció en línia i per mitjà dels diferents webs municipals que es vinculen al sistema IRIS.

Aquests són tots els canals pels quals, l’any passat, el consistori va rebre 350.573 avisos, fets per 150.000 ciutadans diferents. “Són els inspectors voluntaris, al carrer, que fan que la ciutat millori, a banda dels nostres inspectors, la Guàrdia Urbana i més agents”, explica Xavier Socastro, cap del Departament d’Incidències i Qualitat de l’Ajuntament de Barcelona. El nombre d’avisos rebuts sobre el manteniment de l’espai urbà, com ara la situació de les papereres, les zones de gossos, els semàfors, les pilones, les voreres, l’enllumenat i els bancs, van pujar d’un 7%.

Respecte de la recollida de la matèria orgànica i del rebuig, hi va haver un 40% menys d’avisos que l’any anterior. En la neteja de carrers i places, n’hi va haver un 16% menys, i un 39% menys sobre recollida dels contenidors de reciclatge. A més, el nombre de queixes presentades per soroll a la via pública també s’ha reduït d’un 6% aquest darrer any.

L’any passat 149.931 persones diferents van registrar una incidència a l’IRIS, això demostra que és un sistema força conegut per la ciutadania, que el fa servir habitualment. D’ençà que es va crear l’any 2005, 869.038 ciutadans han fet servir aquest sistema almenys una vegada. Del total d’IRIS presentats, 32.517 es van traslladar per via interna mitjançant l’avís d’algun servei municipal (menys del 10% del total), una xifra molt semblant als 32.260 IRIS de l’any 2022.

Respecte del canal d’entrada, els avisos rebuts als telèfons 010 i el Telèfon del Civisme (900.226.226) es van reduir lleugerament del 38% de les entrades l’any 2019 al 35% l’any 2023, una tendència semblant a les comunicacions via la bústia ciutadana d’internet, que va passar del 35% al 32%. L’aplicació Barcelona a la Butxaca, que l’any 2019 no existia, l’any passat ja va recollir el 19% dels avisos al consistori.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any