Catalunya se situa a la cua d’Europa en comprensió lectora, només per davant de Turquia

  • L'estudi PIRLS li atorga una puntuació de 507,14 punts · La mitjana europea és de 528
  • El 2016, quan es va fer el darrer PIRLS, Catalunya va obtenir 522 punts

VilaWeb
Redacció / ACN
29.05.2023 - 16:41
Actualització: 29.05.2023 - 17:54

Catalunya se situa a la cua d’Europa de la comprensió lectora a quart de primària, només per davant de Turquia i dels alumnes francòfons de Bèlgica. Així ho mostren les dades publicades aquest dilluns pel darrer estudi PIRLS 2021, que atorga al Principat una puntuació de 507, 14 punts per sota de la mitjana europea que se situa en 528. Els alumnes de Catalunya que viuen en municipis petits han demostrat més rendiment que als municipis grans. L’estudi mostra que només un de cada deu estudiants de quart curs de primària a Catalunya (12%) afirma que “no li agrada llegir”, per sota de la mitjana europea que se situa en un 21%. El 44% dels estudiants catalans diuen que “els agrada molt llegir”. El País Valencià i les Illes Balears no tenen dades per a aquest estudi, atès que no hi han participat mai

Les dades del PIRLS també mostren que a l’estat espanyol, el 12,7 % de la variabilitat en els resultats dels estudiants en comprensió lectora es pot atribuir a l’estatus social, econòmic i cultural, un percentatge més baix que no pas aquell que es localitza entre la resta de països. Pel que fa als percentatges de nois i noies que han assolit almenys el nivell alt de comprensió lectora, també a l’estat espanyol, són pràcticament iguals (36% noies, 35% nois), encara que aquestes xifres són significativament inferiors a la mitjana europea.

Balanç global

L’Estudi Internacional de Progrés en Comprensió Lectora (PIRLS) avalua la comprensió lectora de l’alumnat en el seu quart curs de primària i es considera un important punt de transició en el desenvolupament dels infants, que en aquell moment de la seva educació ja han après a llegir, i quan ho fan és per aprendre.

En termes generals, i comparant la situació catalana amb la de la resta de països europeus que consten a l’estudi, es denota una baixada generalitzada del rendiment de l’alumnat pel que fa a la comprensió lectora. Segons l’estudi, aquesta baixada podria ser conseqüència de l’impacte de la pandèmia de la covid, que va impactar en el funcionament dels centres escolars i l’aprenentatge dels infants.

En aquest sentit, les xifres mostren una baixada de la puntuació mitjana a Catalunya, però també de la mitjana europea, que “trenca amb el comportament ascendent” que s’havia registrat en les darreres edicions de 2011 i 2016.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any