Twitter és la més política de les xarxes socials. Gairebé tots els candidats en fan servir, i la proporció política del contingut total és molt més alta que no pas en altres xarxes. Twitter reflecteix la realitat política (de manera imperfecta i sovint esbiaixada) i també hi influeix (per això les campanyes polítiques intenten, de maneres lícites i a vegades qüestionables, aprofitar-se’n per fer virals els seus missatges).

Hi ha una línia d’anàlisi de dades de Twitter per a fer prediccions polítiques. És una ciència jove, les dades de Twitter són molt heterogènies en el curs del temps, i hi ha dubtes sobre la generalització dels mètodes (anàlisi de sentiments, proporcions de retweets vs. piulets originals, etc.) en diferents geografies. És a dir, que no es poden fer prediccions sòlides; per això no m’hi atreveixo.

Però respecte de les eleccions europees i municipals de diumenge, és interessant d’examinar, visualment, les tendències i els patrons dels piulets relacionats amb els principals candidats. No suggereixo que aquestes tendències prediguin res. Però sí que poden reflectir coses que van més enllà de les enquestes: l’entusiasme, el pes de donar forma al debat polític, la rellevància, etc. Anem a les dades.

Mètodes

Fent servir l’API de Twitter, vaig descarregar tots els piulets on s’esmentava (a) el nom sencer del candidat, això és, nom i cognom; o (b) el nom d’usuari del candidat.

Resultats

Eleccions municipals a Barcelona

El gràfic següent mostra la xifra total de piulets esmentant cada candidat principal a la batllia de Barcelona del 4 de maig al 22 de maig.

El següent gràfic és el mateix, però incloent-hi retweets.

No sorprèn que Ada Colau sigui la candidata més esmentada, atès que és la batllessa actual. La cosa que sorprèn és que Manuel Valls, que les enquestes situen en quart lloc o cinquè, arribi al segon lloc en esments a Twitter, i que Jaume Collboni (tercer a les enquestes) rebi tan poca atenció a la xarxa.

Si mirem les mateixes dades en el curs del temps, és difícil de treure cap patró general. L’únic destacable és la pica d’atenció a Josep Bou el dia 17, quan Jordi Borràs va publicar un document evidenciant que Bou havia militat al partit ultra Fuerza Nueva.

Examinant les mateixes dades amb retweets, no se n’observa cap de destacable, més enllà de la tendència general (de tots els candidats) de rebre més esments com més s’acosta el dia de les eleccions.

Pocs piulets fan servir la funcionalitat de geocoding de Twitter, però és interessant de veure qui la fa servir i qui no. El gràfic següent mostra el percentatge de tots els piulets d’aquests darrers deu dies esmentant els candidats que són geolocalitzats a Barcelona.

I el següent gràfic mostra el percentatge de piulets esmentant els candidats que són geolocalitzats a Madrid.

Eleccions europees

El gràfic següent mostra la xifra total de piulets esmentant cada candidat principal a les eleccions europees del 14 de maig al 22 de maig.

El següent gràfic és el mateix, però incloent-hi retweets.

En els dos gràfics anteriors, es nota que els principals candidats sobiranistes (Oriol Junqueras i Carles Puigdemont) són molt més esmentats que els seus rivals polítics. Notablement, Junqueras, que havia tingut un impacte a les xarxes força reduït des de la detenció, sembla que ha recuperat el protagonisme.

Mirem els esments en el curs del temps:

És destacable que Junqueras hagi rebut tantes mencions aquests darrers dies. Una de les raons, molt probablement, és la seva presència al congrés espanyol. A diferència de fa uns mesos (quan vaig escriure sobre l’efecte ‘invisibilitzador’ de la presó), la presència i visibilitat de Junqueras (al judici i al congrés) sembla que ha afectat l’atenció que rep a les xarxes. Però l’alta freqüència d’esments de Junqueras no coincideix només amb els dies que va anar al congrés espanyol, sinó també amb els dies anteriors.

El següent gràfic és el mateix, però amb retweets.

Conclusió

Cap. Aneu a votar. I com va dir el gran Nelson Mandela, ‘may your choices reflect your hopes, not your fears’ (que les vostres decisions reflecteixin les vostres esperances, no pas les vostres pors).

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb