25.05.2026 - 14:23
|
Actualització: 25.05.2026 - 14:29
La batllessa de Torrent, Amparo Folgado, ha declarat avui com a testimoni davant la jutgessa que investiga la gestió de la gota freda del 29 d’octubre de 2024 i ha aportat un element clau que contradiu la versió oferida fins ara pel president de la Diputació de València, Vicent Mompó, sobre el coneixement de la situació dels barrancs durant aquella vesprada al Cecopi.
Segons que ha explicat, a les 18.00 va telefonar directament a Mompó per advertir-lo que el barranc de l’Horteta, afluent del barranc de Torrent, es trobava en una situació “extraordinària” i completament desbordat. La declaració pren rellevància perquè Mompó havia sostingut anteriorment que durant la reunió del Cecopi no es va parlar específicament del barranc de Torrent.
Folgado ha relatat que, quan es van desplaçar fins a la zona del barranc de l’Horteta cap a les sis de la vesprada, van trobar-se’l “completament desbocat”, sense passarel·la i amb una forta onada d’aigua. Davant la situació, van ordenar acordonar la zona i van començar a organitzar desallotjaments preventius.
Una hora més tard, cap a les 19.00, la batllessa també va contactar amb l’ex-secretari autonòmic d’Emergències, Emilio Argüeso, per advertir-li que la seua zona ja estava inundada i que sospitaven que hi podia haver una víctima en una urbanització. Segons ha declarat, fins aquell moment no havia tingut contacte ni amb Argüeso ni amb l’ex-consellera de Justícia i Interior, Salomé Pradas.
La dirigent popular ha remarcat també que desconeixia que el CECOPI estava reunit en aquells moments i que va decidir telefonar a Mompó perquè, com a president de la Diputació, pensava que podia disposar de més informació sobre l’origen de l’aigua i l’evolució de la situació.
La declaració de Folgado adquireix una dimensió política significativa perquè es tracta d’una batllessa del PP que, malgrat formar part del mateix espai polític que els responsables autonòmics investigats, ha deixat clar davant la jutgessa que l’Ajuntament de Torrent va trobar a faltar més informació i coordinació per part del Centre de Coordinació d’Emergències.
En aquest sentit, ha explicat que, després de rebre l’alerta roja d’AEMET cap a les deu del matí —una alerta que ha remarcat que va arribar “igual per a tothom”—, el consistori va decidir suspendre activitats lectives i esportives i avisar directament la població a través de xarxes socials i missatges municipals.
També ha detallat que durant tota la jornada van buscar informació meteorològica i hidrològica per diferents canals i plataformes, però que no van rebre comunicacions específiques del Centre de Coordinació d’Emergències.
Mentre controlaven tant el barranc de l’Horteta com el de Torrent, els serveis municipals van començar a evacuar veïns de zones inundables i a traslladar-los al poliesportiu municipal amb el suport de la Creu Roja i associacions veïnals.