La preocupació pel turisme obliguen a Barcelona avançar en el pla estratègic 2016-2020

El pla estratègic vol garantir el dret a l'habitatge, al descans i a la mobilització sostenible

VilaWeb
Europa Press
09.07.2016 - 13:25
Actualització: 09.07.2016 - 15:25

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

BARCELONA, 9 (EUROPA PRESS)

L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat la diagnosi preliminar del Pla Estratègic de Turisme 2016-2020, que presentarà la setmana que ve en la primera sessió plenària del Consell Turisme i Ciutat i que té com a objectiu garantir un sector sostenible i de futur. El consell, format per 60 membres que són representants d’institucions i entitats diverses, treballarà per tenir un document definitiu a començament de 2017, i per a això tindrà en compte els criteris de responsabilitat, sostenibilitat, cohesió, redistribució i innovació.

La diagnosi preliminar del Pla Estratègic de Turisme ha constatat que el turisme urbà és el que més creix i els residents cada vegada estan més preocupats per la massificació i la concentració de turistes; i davant de tal situació, el pla estratègic vol garantir el dret a l’habitatge, al descans i a la mobilització sostenible.

Es calcula que el 2030 hi haurà 1.800 milions de turistes al món, segons ha informat aquest dissabte en un comunicat l’Ajuntament, i ha augmentat el percentatge de turistes que viatgen per raons de vacances en comptes de professionals.

Les dades analitzades també demostren que en el sector professional són presents l’intrusisme, la desprofessionalització, la precarietat laboral i l’augment de l’economia submergida, i que la població empadronada ha disminuït i els preus de l’habitatge de les zones més turístiques (sobre tot el districte de Ciutat Vella) han quedat afectats.

Durant la sessió plenària del Consell Turisme i Ciutat, es lliurarà l’informe sobre activitat turística de Barcelona, que constata un augment del 5,4% de turistes allotjats en hotels i de la despesa mitjana total per persona, que ha passat de 330,6 euros a 375,2 euros, així com mostra un 3,3% més de pernoctacions respecte a l’any passat.

Pel que fa a l’impacte al mercat laboral del sector, a Barcelona ha crescut l’ocupació i, en el primer semestre de 2016, la contractació s’ha situat al voltant de 39.000 persones, que representa un 17% de l’ocupació creada a la ciutat, i el turisme de congressos també ha crescut, tenint en compte que el 2015 es van registrar 2.268 congressos, convencions i jornades a Barcelona, mentre que eln 2014 van ser 1.969.

La Sagrada Família, que té més de 3,7 milions de visites, el Parc Güell, amb prop de 2,76 milions de visites, i el museu del Futbol Club Barcelona continuen sent els principals punts d’interès turístic a Barcelona.

El perfil del turista

El perfil del turista de Barcelona és d’un home (60,4%), de procedència internacional, d’uns 38 anys, que visita la capital catalana per vacances i que acostuma a viatjar en parella.

Segons consta a l’informe sobre activitat turística, el 52,5% dels visitants no ho fan per primera vegada, de manera que repeteixen la seva estada a la ciutat, i el 80% arriben en avió.

Reptes per complir

Davant dels efectes del turisme, el pla estratègic proposa 20 reptes, agrupats en 5 àmbits, entre els quals són fonamentals l’aprofundiment en la governança del turisme i la gestió dels efectes negatius del turisme.

Altres dels reptes proposats són la promoció d’una gestió turística que se centri en l’efecte multiplicador del turisme, per fomentar la relació amb altres àmbits econòmics i amb els agents socials i culturals del territori, així com el control de les activitats il·legals que atemptin contra els drets fonamentals dels ciutadans.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes