26.05.2026 - 18:07
|
Actualització: 26.05.2026 - 18:28
L’ex-president del govern espanyol José María Aznar ha reivindicat la seva crida a “qui pugui fer, que faci” arran de la investigació al seu successor a l’executiu, José Luíz Rodríguez Zapatero. Ha publicat un vídeo breu en el seu perfil d’Instagram en que diu que la seva cèlebre frase, que es va identificar com la crida a impedir des de qualsevol front que es pogués aplicar la llei d’amnistia i la persecució judicial contra els impulsors, i ha dit que “pren més sentit que mai”.
View this post on Instagram
Tot ve del novembre del 2023, quan es negociava la llei d’amnistia. En una xerrada de l’Institut Atlàntic de Govern, un lobby presidit per Aznar, va parlar d’una crisi constitucional i de l’actual president del govern espanyol, Pedro Sánchez, com algú “convertit en un perill per a la democràcia constitucional espanyola” i va fer una crida “a actuar”: “Allò que calgui fer, se’n podran fer moltes coses i se’n podrà tenir diferents opinions. Se’n poden fer moltes coses menys una: inhibir-se’n. En aquesta situació que descrivim, la inhibició no té espai.”
Un cop establert per Aznar aquest mandat, va fer una crida a moure’s des de tots els fronts possibles: “Aquell que pugui parlar, que parli. El que pugui fer, que faci. El que pugui aportar, que aporti. El que es pugui moure, que es mogui. El que pugui intentar… cadascú en la seva responsabilitat ha de ser conscient de la situació de crisi en què som.” Després d’això, va començar el degoteig de casos judicials entorn de Sánchez i les altes esferes del PSOE, que ha comportat investigacions a la seva esposa, Begoña Gómez; el seu germà, David Sánchez; els anteriors secretaris d’Organització del PSOE, José Luís Ábalos i Santos Cerdán i, ara, Rodríguez Zapatero. De fet, després que es fes públic que l’Audiència espanyola investiga l’ex-president del govern espanyol, diferents càrrecs del PSOE li van fer costat i van recordar aquesta crida d’Aznar a “qui pugui fer, que faci”.
“El que pueda hacer, que haga” llevado a su máxima expresión.
El presidente Zapatero tiene todo mi apoyo. Respeto absoluto a la presunción de inocencia y a la Justicia.
— Rebeca Torró/❤️ (@Rebeca_Torro) May 19, 2026
Aznar ha recollit el guant, i ha reivindicat la frase en una situació política que veu “insostenible”, en la qual diu que “qui pugui fer, que faci” pren “més sentit que mai.”. “Més que mai necessitem ciutadans responsables, compromesos amb el nostre país i disposats a fer, actuar i servir el nostre país per sortir d’aquesta situació” diu en el vídeo, de només 25 segons.