Amazon vol convertir-se en el nostre metge

  • A començament de juliol va comprar One Medical, una empresa d'atenció mèdica presencial i en línia, i va refermar l’opció pel sector sanitari

VilaWeb
Arnau Lleonart
04.08.2022 - 21:40
Actualització: 09.08.2022 - 18:31

Amazon està decidit a fer com més va més negoci d’aspectes de la vida. Domina el comerç en línia; allotja gran part de les pàgines web existents a Amazon Web Services; és un dels principals actors de la indústria audiovisual amb Prime Video i del vídeo en directe amb Twitch; té Alexa, una de les intel·ligències artificials més puixants; és el terror de les llibreries per culpa de Kindle; i ara s’ha posat entre cella i cella explotar econòmicament la salut dels ciutadans. A final de juliol va fer pública la compra de One Medical, una empresa d’atenció mèdica presencial i en línia, per 3.900 milions de dòlars. És la tercera inversió d’Amazon més alta de la història, només per darrere dels 13.700 milions de dòlars que va pagar per la cadena de supermercats Whole Foods Market i els 8.500 milions del gegant cinematogràfic Metro-Goldwyn-Mayer, cosa que deixa clara la magnitud de l’opció pel sector sanitari.

One Medical opera als Estats Units, on no hi ha pas un sistema públic de salut universal. Per una quota de 199 dòlars l’any, els vora 800.000 clients de One Medical reben atenció sanitària primària en centres presencials i telemàticament per mitjà de l’aplicació pròpia i gràcies a diferents estris tecnològics que monitoren indicadors com ara la pressió i l’activitat cardíaca.

Aquest no és el primer moviment d’Amazon en el sector. L’any 2018 ja va comprar PillPack, una farmàcia en línia que li va servir per posar en marxa el seu propi servei, Amazon Pharmacy, si bé manté les dues marques per separat. I a final del 2019 va començar a funcionar Amazon Care, un servei que, com One Medical, ofereix atenció sanitària virtual i, en alguns centres, presencials. Ara, amb la compra de One Medical –fins ara un important competidor–, Amazon no tan sols expandeix la xarxa de clíniques presencials i la plantilla de sanitaris, sinó que es fa seva la tecnologia que fa servir. I, no menys important, també les dades dels pacients.

Amazon no ha amagat mai que la clau del seu negoci és l’explotació de l’ús de les dades personals dels clients. La seva gestió de dades en massa va revolucionar el comerç en línia i va marcar el camí a centenars d’empreses. Observa allò que comprem o els productes que cerquem, sap al detall els llibres que llegim amb Kindle o els films que mirem a Prime Video i quanta estona ens hi estem, amb cada sessió, i aprèn de nosaltres quan ens escolta amb Alexa.

Tot plegat li serveix per a mostrar-nos publicitat personalitzada al detall sobre allò que pot interessar-nos i saber cap a on ha de dirigir les seves inversions. Al final, en síntesi, Amazon és una intel·ligència artificial gegant obsessionada a saber fins al darrer detall dels clients –actuals o potencials– per bombardar-los amb els seus serveis. I poques dades diuen tantes coses de nosaltres com les de salut.

Un portaveu de l’empresa va garantir a la CNBC que, tal com marca la llei, no farien servir les dades dels clients de One Medical per a altres serveis d’Amazon “sense un permís clar del client“, unes explicacions que no acaben de tranquil·litzar els usuaris, tenint en compte que no és gens estrany que els gegants tecnològics facin servir estratègies de tota mena perquè els ciutadans acceptin condicions sense ni tan sols ser-ne conscients. N’és bona prova com cada dia acceptem sense pensar l’ús de totes les galetes que ens demanen les pàgines web, fins i tot aquelles que no són necessàries per al bon funcionament de la pàgina i l’únic objectiu de les quals és fer un perfil comercial de l’usuari.

A més, apareixen nous dubtes relacionats amb la decisió del Tribunal Suprem dels EUA d’eliminar la protecció constitucional de l’avortament. Ara que en alguns estats avortar és considerat il·legal, les dades sanitàries que mostrin que algú ha contravingut la llei i ha avortat queden en una situació complicada.

El negoci de la sanitat

Amazon ha posat l’ull en un sector econòmic que ocupa una gran centralitat en les nostres vides. I ha començat pels Estats Units, on la manca d’una seguretat social universal i de qualitat deixa camp lliure per a l’explotació econòmica de la sanitat. Amb Amazon Pharmacy, la companyia aplica a la venda de medicaments els mateixos principis que utilitza en la venda d’altres productes: preus baixos i amb lliurament immediat a costa de reduir el marge de benefici a un nivell que els competidors no poden assumir, destrucció de la competència i consolidació monopolística.

Ara que entra amb força al negoci de la sanitat primària, Amazon diu que vol fer-se un lloc al mercat oferint una atenció personalitzada, de qualitat, ràpida, a qualsevol hora del dia i econòmica. “Creiem que l’atenció mèdica és ben amunt en la llista d’experiències que han de ser reinventades. Demanar hora, haver d’esperar setmanes o fins i tot mesos per a ser atès, perdre temps de la feina, haver de conduir fins a la clínica, trobar aparcament, esperar a la sala d’espera, sovint per a tan sols uns pocs minuts amb el doctor, després fer un altre viatge a la farmàcia… Veiem moltes possibilitats de millorar la qualitat de l’experiència i tornar a la gent el seu temps valuós”, deia Neil Lindsay, vice-president d’Amazon Health Services.

El dubte és com ho farà, i si aplicarà els mateixos principis de reducció de costs dels altres serveis. I, també, si en un futur es llançarà al negoci de les assegurances mèdiques, on hi ha gran part del pastís.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any