L’Ajuntament de Barcelona vol mesures urgents per a limitar el nombre de creueristes a la ciutat

  • El consistori ha elaborat un primer informe d’externalitats del trànsit de vaixells que alerta de la contaminació i la massificació turística

VilaWeb
Redacció / ACN
14.07.2022 - 18:11
Actualització: 14.07.2022 - 23:25

El govern municipal de Barcelona aposta per prendre mesures urgents per limitar l’arribada de creuers a la ciutat, ja que considera que el creixement previst és insostenible des del punt de vista ambiental i turístic. Basant-se en un informe d’externalitats, la tinenta de batlle Janet Sanz ha explicat que tal com s’ha regulat el nombre d’hotels o apartaments turístics, també s’ha de poder fer amb els creueristes, que el 2019 van superar els tres milions. En aquest sentit, ha posat com a referent el govern de les Illes, que ha limitat a tres el nombre màxim de creuers diaris a Palma.

“El port emet tanta pol·lució com la resta de la ciutat”

El consistori ha elaborat un primer Informe d’Externalitats del trànsit de vaixells al Port de Barcelona, que ja ha fet arribar a la resta d’administracions. L’informe avalua les externalitats d’aquesta activitat en l’àmbit econòmic, social, cultural i ambiental. En el text alerta que els creueristes contaminen de mitjana el doble que els ciutadans de Barcelona i el port emet tanta pol·lució com la resta de la ciutat sencera.

El de Barcelona és el primer port de creuers del mediterrani: disposa de noranta-una línies regulars que connecten de manera directa la ciutat de Barcelona amb cent noranta-vuit ports de tot el món. L’activitat de creuers al Port de Barcelona segueix un patró de creixement continuat en el nombre de passatgers, iniciat el 1992, estabilitzat del 2010 al 2017 i creixent fins al 2019. Des del 2015, el nombre de passatgers ha anat augmentant al ritme d’un 7% anual de mitjana, fins que al 2019 es va arribar a un màxim històric de 3,1 milions de creueristes.

“400.000 creueristes mensuals”

L’activitat de creuers es concentra sobretot d’abril a octubre, uns mesos on es poden arribar a concentrar uns 400.000 creueristes mensuals. En la considerada temporada alta es concentren el 80% dels passatgers. A partir de la crisi sanitària, la modalitat de trànsit, és a dir, creuers que fan una estada de poques hores a la ciutat, és la predominant, amb un 62,8% del total el 2021. El 2019 els passatgers en trànsit eren el 44%. El nombre de creuers és similar els últims anys, però el nombre de creueristes creix perquè cada cop els vaixells són més grans.

Sense una regulació i limitació, les dades d’evolució indiquen un creixement estimat pels anys vinents que podria arribar a 3,5 milions de passatgers i gairebé 900 creuers anuals cap a l’any 2030. Cal tenir present que ja actualment, més de 50 cops l’any, poden arribar en un sol dia més de 15.000 creueristes, una xifra que el  port marca com a “dia vermell”, amb pics que poden arribar a més de 25.000 passatgers en un sol dia.

Un informe de la Universitat de Barcelona (UB) del 2016 constatava que l’activitat dels creuers generava 790 milions d’euros anuals d’impacte. L’impacte ambiental està basat en un estudi del 2017, però el consistori reclama al port un exercici de transparència i que comparteixi les dades ambientals. Així, s’ha de calcular més acuradament la producció d’aigües negres, grises i olioses, els residus sòlids i perillosos, els gasos d’efecte hivernacle, els contaminants atmosfèrics i els impactes derivats de l’ampliació o saturació de les infraestructures portuàries i els generats per accidents.

L’impacte sociocultural detallen que s’evidencia amb la massificació de l’espai públic i els llocs més simbòlics amb un volum molt alt de turistes amb poc temps per visitar la ciutat, l’homogeneïtzació dels espais comercials, la poca vinculació amb la cultura local i el patiment de la població local per les aglomeracions excessives, la congestió del trànsit, l’augment de preus a les zones turístiques i la contaminació acústica.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any