L’escola pública catalana, a la cua dels països de l’OCDE

  • Ho diu un estudi presentat per la Fundació Jaume Bofill

VilaWeb

Redacció

17.09.2008 - 18:00

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

La Fundació Jaume Bofill ha presentat un estudi que situa l’escola pública catalana en el penúltim lloc d’una llista integrada pels països de l’OCDE, pel que fa a matemàtiques, ciències i comprensió lectora. El director de la Fundació, Jordi Sànchez, que ha presentat l’estudi amb el catedràtic de la UAB, Ferran Ferrer, ha aclarit que seria un error pensar que només hi ha problemes als centres públics perquè el mal funcionament és de ‘tot el sistema educatiu català’.L’estudi, fet a partir de l’últim informe PISA que recull dades de l’any 2006, també mostra dades preocupants pel que fa a l’excel·lència dels alumnes catalans: els estudiants de quinze anys amb nivells alts de competència científica no arriben al 5%. Això situa el Principat cinc punts per sota de la mitjana europea (9%) i més de setze punts per sota de Finlàndia, l’estat amb més alumnes amb bones aptituds per a la ciència. La comprensió lectora encara es troba en pitjor situació, ja que només un 3,1% de l’alumnat ha demostrat tenir un alt nivell en aquest camp. Aquesta xifra també situa el sistema educatiu català a la cua, tan sols per damunt d’Espanya.

Diferències segons el nivell socioeconòmic i cultural

Segons Jordi Sànchez, la diferència entre l’escola pública i la privada es troba en el nivell socioeconòmic i cultural: les dades de l’estudi demostren que l’alumnat amb un nivell més elevat té una mitjana de 534 punts en ciències, mentre que el que prové d’un nivell baix n’obté 450. La diferència, doncs, és de 84 punts. Una xifra molt significativa si es té en compte que una diferència de 38 punts equival a un curs escolar sencer i, per tant, en matèria de ciències hi hauria una diferència de dos cursos entre els alumnes de quinze anys provinents d’un nivell socioeconòmic i cultural o un altre. Els impulsors de l’estudi han destacat la rellevància d’aquest resultat i també han negat que la immigració serveixi per explicar la diferència registrada entre l’escola pública i la privada.

Les desigualtats existents en aquesta comparativa internacional són preocupants, segons Ferrer i Sánchez, sobretot, diuen, perquè en alguns punts no es millora i en d’altres s’empitjora. És per això que Ferrer ha insistit que caldria invertir més en tots els centres que així ho requereixin.

Recomanem