Unitat política pel traspàs de rodalies: ‘Hem de dir prou, i passar a l’acció’

  • En un acte al Palau de la Generalitat amb batlles, empresaris i govern, que denunciarà Adif a l’Audiència espanyola

VilaWeb
Redacció
26.10.2016 - 13:03
Actualització: 26.10.2016 - 14:29

Poques vegades s’ha vist tanta unitat política com avui a migdia al Palau de la Generalitat, on el govern, partits polítics, empresaris i ajuntaments, encapçalats pel de Barcelona i la seva batllessa, Ada Colau, han exigit el traspàs total de la gestió del servei de rodalies. Pel cansament i la indignació per la manca d’inversions en aquesta infrastructura, i els perjudicis que té per milers d’usuaris. ‘No és una qüestió de puntualitat, és una qüestió de dignitat’, deia el president, Carles Puigdemont, que avisava: ‘ja no serem més pacients ni comprensius amb els incompliments’. I feia una crida a dir prou ‘hem passat a l’acció, com a país, junts, transversalment. I els nostres ciutadans exigeixen que ho fem.’

Ada Colau destacava també el caràcter unitari de l’acte. ‘Avui més que mai aquest saló no només és ple de centenars de pesones en un acte unitari, sinó que representem la pràctica totalitat del país. Són milions els representats aquí en un dels actes més unitaris que pot viure aquest país.’ Colau denunciava: ‘La situació és intolerable i indignant. La manca d’inversions costa i segueix costant vides humanes, a conqüències de no tenir les obres que calen.’ I avisava que ‘no volem més retards ni més excuses’.

Puigdemont s’ha demanat per què Catalunya no pot gestionar les seves infraestructures i ha lamentat que la negativa de l’estat espanyol no es basa en una qüestió econòmica ni tecnològica, sinó que es tracta d’un ‘problema polític i institucional’. Ha fet un paral·lelisme amb l’acte de l’IESE per reclamar una millora de la gestió de l’aeroport de Barcelona-El Prat que va tenir lloc una dècada enrere i va aplegar un gran part de la societat civil catalana. ‘Deu anys després, ja veiem que no n’hi ha prou amb presumir la bondat de l’altra part. No ens podem només queixar, cal actuar en defensa del nostres drets i reclamar a la Justícia que actuï amb celeritat, independència i defensa del bé comú’.

‘Cal unitat fins aconseguir els objectius finals. Una de les coses que temen més és l’acte d’avui, que mostra la unitat de diferents sensibilitats per exhibir fortalesa, per treballar junts’, ha sentenciat Puigdemont en referència a la posició de l’estat espanyol davant de les reivindicacions catalanes sobre el servei de Rodalies i Regionals. El president ha assenyalat que també ‘cal donar explicar als ciutadans que no serem passius amb els incompliments. Donarem respostes judicials, polítiques i socials. Cal preparar-nos per controlar els serveis bàsics ferroviaris, perquè estem capacitats per fer-ho i és de justícia’.

El president de la Generalitat ha conclòs que la gestió integral del servei de Rodalies i Regionals ‘no és qüestió de puntualitat, és qüestió de dignitat’. Davant de més de 300 representants del món local català, Puigdemont ha afirmat que ‘l’autogovern existeix si es pot practicar i és mesura practicant-lo. Doncs, en cas de servei de Rodalies i Regionals no tenim auto, ni tenim govern. Es tracta de queixar-se, però també de passar a l’acció’.

Colau i la unitat

Per la seva banda, Colau ha recordat que l’acte d’aquest dimecres representa ‘milions de catalans’ i que la societat i la política del país porten anys reclamant aquest traspàs complet de Rodalies. ‘Sense fissures i sense partidismes, estem més units que mai, perquè la situació és més insostenible que mai. Parlem d’un greuge humà: la manca d’inversions ha deixat un territori trinxat i fracturat. Però hi ha una cosa encara més important: la manca d’inversions segueix costant vies humanes’, ha sentenciat l’alcaldessa, que ha posat d’exemple el cas de Montcada i Reixac.

Colau ha afirmat que el tren ‘ha de ser un mitjà per apropar persones, que porti vida als municipis. La manca d’inversió afecta econòmicament els municipis, però també la qualitat de l’aire de l’àrea metropolitana i de la resta del país, ja que molta gent accedeix amb vehicle privat a Barcelona perquè no existeix una alternativa decent de transport públic en Rodalies. El sistema actual és un fre al progrés i al dinamisme econòmic del país’. L’alcaldessa ha lamentat que mentre Espanya lidera a nivell mundial la construcció de línies ferroviàries d’alta velocitat, ‘es deixa de banda el sistema de Rodalies, que és el que utilitza més gent’.

Divendres, denúncia contra Adif

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha afirmat que ‘aquest país diu prou, perquè té dret a uns serveis ferroviaris dignes. Però no es quedarem amb la denúncia, sinó que obrim un horitzó constructiu. Volem gestionar nosaltres el servei de Rodalies i Regionals, volem el traspàs del conjunt del sistema ferroviari’. El conseller ha apuntat que ‘no només hi ha una percepció dels usuaris que el servei no funciona, sinó que hi ha dades’ i ha recordat que en quatre anys s’han produït més de 1.500 incidències en 45.000 trens i que tot això ha afectat 5,6 milions de persones. Afectades. ‘És un problema de la gent i per això som aquí’, ha conclòs.

Rull també ha apuntat que la demanda del servei de Rodalies ha caigut un 12% en la darrera dècada, mentre que la demanda de transport públic ha pujat en el seu conjunt, i ha recordat que els índex de puntualitat del servei estan per sota del que marca el contracte amb la Generalitat. El conseller ha concretat que el Govern presentarà aquest divendres el contenciós administratiu contra Adif davant de la Justícia per reclamar que faci les inversions pertinents a la xarxa de Rodalies i Regionals de Catalunya.

A l’acte hi han participat gairebé 300 alcaldes d’arreu del país, a més dels presidents de les dues entitats municipalistes de Catalunya (Associació Catalana de Municipis i Federació de Municipis de Catalunya), els presidents d’Òmnium Cultural i de l’Assemblea Nacional Catalana, diputats de la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya, i representants de sindicats, de les diputacions, de les cambres de comerç, i de les plataformes i entitats vinculades amb la reivindicació d’un millor transport públic (com l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, la Plataforma Trens Dignes Ebre-Priorat o la Plataforma d’Usuaris Portbou-Barcelona) entre d’altres.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any