El World Press Photo exhibeix a Barcelona les millors fotografies de l’any

L'exposició es pot visitar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, d'avui al 12 de desembre

VilaWeb
Redacció
10.11.2021 - 20:51

La premsa lliure no la paga el govern, la paguen els lectors


Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures

Rosa Luzia Lunardi té vuitanta-cinc anys i viu en una residència a São Paulo (Brasil). És 5 d’agost de 2020 i fa cinc mesos que no abraça ningú. Durant un dels moments més durs de la pandèmia al país, una simple cortina de plàstic va permetre que abracés la seva infermera, Adriana Silva da Costa. El fotògraf danès Mads Nissen hi era i va capturar l’escena, una instantània entendridora que va obtenir el premi World Press Photo de l’any 2021.

El World Press Photo és el concurs anual de fotografia que organitza Photographic Social Vision, una entitat sense ànim de lucre que es dedica a divulgar el valor social del fotoperiodisme. La imatge de Nissen, juntament amb la resta de guanyadores d’enguany, es poden veure al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), d’avui fins al 12 de desembre.

L’obra dels quaranta-cinc guanyadors, procedents de vint-i-vuit països diferents, conforma l’exposició. En total, hi competien 4.315 professionals, que presentaren 74.470 fotografies. Un resum estàtic d’un any excepcional, caracteritzat per la pandèmia de la covid-19, però que inclou també més temàtiques, com ara l’emergència climàtica, els conflictes bèl·lics i les qüestions de gènere. S’hi destaquen, a més, els temes locals i les històries de prop, una tendència afavorida per les restriccions de mobilitat i els confinaments.

Diverses històries d’amor durant el conflicte entre Israel i Palestina són l’eix central de Habibi, de l’italià Antonio Faccilongo, guardonat amb el premi al millor reportatge gràfic de l’any. El certamen concedeix premis en vuit categories més: temes contemporanis, medi, fets d’actualitat, projectes a llarg termini, natura, retrats, esports i notícies d’actualitat.

El primer premi en la categoria de temes contemporanis ha estat per a Pablo Tosco, argentí establert a Barcelona. La seva fotografia, titulada Iemen: fam, una altra ferida de guerra, mostra la Fàtima i el seu fill en una barca de pesca mentre preparen la xarxa. El seu poble, a la badia de Khor Omeire, havia estat devastat, però han de reprendre la feina.

‘Iemen: fam, una altra ferida de guerra’ (Pablo Tosco). Primer premi a la categoria de temes contemporanis.

La valenciana Clàudia Reig ha rebut una menció destacada pel documentari interactiu Parir al segle XXI. Dirigit per ella mateixa i Àlex Badia, i produït per Barret Cooperativa, À Punt Mèdia i el Lab d’RTVE, parla dels models d’atenció al part respectuosos amb les dones. També fou nominada a projecte interactiu de l’any en el Concurs de Narrativa Digital de World Press Photo.

Aquest guardó se l’endugué finalment la producció nord-americana Reconstrucció de set dies de protestes a Minneapolis després de la mort de George Floyd. A la secció de narrativa digital, també es lliurà el premi al millor vídeo en línia, que enguany va rebre Calling Back from Wuhan. A còpia de converses telefòniques, conta la història d’una família al primer epicentre de la covid el febrer del 2020.

Com endinsar-se en l’exposició?

La World Press Photo torna al CCCB per dissetè any consecutiu. De dimarts a diumenge, d’onze del matí a vuit del vespre, estarà oberta al públic. S’hi faran, així mateix, visites comentades, tant per a la població general com per a centres escolars i empreses, que s’han de reservar prèviament.

També manté les visites en línia inaugurades el 2020. En la plataforma Filmin, a partir de dilluns es podrà veure l’exposició a casa, amb una explicació de quaranta minuts.

El calendari de visites es complementa amb un programa d’activitats i debats. Avui mateix, la comissària en cap de l’exposició, Sanne Schim van der Loeff, oferirà una conferència sobre la nova estratègia del concurs per a professionals del sector.

El diumenge 21 es projectarà Stop Filming Us, de Joris Postema, un documentari sobre la imatge unilateral i estereotipada de la ciutat de Goma, a la República Dominicana del Congo, després d’anys de dominació occidental. En acabant, es farà una taula rodona en què participaran François Dumont (director de comunicació de Metges Sense Fronteres), Bernadette Vivuya (directora i protagonista del documentari) i Silvia Omedes (directora de la Fundació Photographic Social Vision). És una activitat promoguda per l’ONG Metges Sense Fronteres i que forma part de l’Alternativa, el festival de cinema independent de Barcelona.

Hi haurà una altra taula rodona el dia 29, amb els guardonats Pablo Tosco i Samuel Aranda. Tots dos fotoperiodistes debatran sobre l’estat i el paper de la professió en les crisis humanitàries i sobre els desafiaments a què s’encara en la tasca de conscienciació.

Més notícies

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 60€ l'any / 5€ el mes