18.04.2026 - 21:45
Queden pocs dies per a Sant Jordi, i som molts que voltem totes les llistes de llibres que s’han publicat per trobar el millor llibre per a regalar aquesta data tan especial. A VilaWeb, aquests dies us n’hem ofert uns quants llistats, de les millors novel·les d’autors catalans als millors llibres per a regalar als infants. A continuació, us oferim vint-i-cinc llibres per a entendre millor el nostre país en els quals podeu trobar cròniques d’algun fet històric, assaigs més filosòfics, biografies i texts més polítics.

Raimon: Aquest jo que soc jo
Miquel Alberola
Ara Llibres
El país el construeixen les persones que el formen. I hi ha persones que han estat clau per a entendre el nostre país, una d’elles, Raimon, que amb les seves cançons ha dibuixat paisatges i pensaments fent-los eterns. Ara, gràcies a la biografia que ha fet el periodista Miquel Alberola, podem saber molt més del cantautor de Xàtiva. De fet, el mateix Raimon va dir durant la presentació: “Si algú vol saber, més o menys, qui he estat fins ara, ací té aquest llibre.” Si abans de comprar el llibre voleu saber-ne una mica més, us deixo l’entrevista que va fer Esperança Camps a Miquel Alberola, en què trobareu molts més detalls sobre el llibre.

Manual de defensa del català
Òscar Andreu
Univers
La llengua és clau per a entendre el país. L’humorista Òscar Andreu, copresentador del programa La competència de RAC1, ha publicat aquest llibre en què posa el termòmetre a la situació de la llengua, planteja les principals qüestions que n’amenacen l’existència i proposa una mesura radical per assegurar-ne la pervivència: parlar-la. És un llibre molt breu, i es llegeix d’una tirada. Al llibre, actualitza el text d’un monòleg que aquests últims anys l’ha dut pels escenaris del país, titulat Crida als ocells de colors llampants. El text d’Andreu trena una contraargumentació que fa befa dels prejudicis de l’espanyolisme amb una barreja d’anècdotes personals. Si voleu saber-ne més, us recomano aquesta entrevista que li va fer Ot Bou a VilaWeb.

Arrels rebels
Agnès Batlle
Ara Llibres
Aquests últims anys, els pagesos han protagonitzat una de les revolucions més importants que hem viscut al país, i per a entendre el país és important també d’entendre el sector. Aquest llibre de la periodista Agnès Batlle vol ser un tribut a deu adolescents que surten de la norma, volen quedar-se al camp i mantenir el teixit agrícola i ramader. Perquè malgrat la crisi de relleu generacional que té la pagesia i les dificultats per a sobreviure’n, encara hi ha joves que la volen salvar.

La llengua dels amics
Joan-Daniel Bezsonoff
Empúries
Bezsonoff ens regala un altre llibre sobre la nostra llengua en aquesta autobiografia lingüística. L’escriptor nord-català, d’avantpassats russos i catalans i de formació francesa, ha fet seva la llengua dels avis materns i de tants amics de l’una banda i l’altra de la frontera: el català. L’autor fa una declaració d’amor a la llengua catalana, tan fràgil a Catalunya Nord.

Aquest llibre posa llum a la foscor d’una de les entitats que més poder té en aquest país. És la primera història crítica sobre la Caixa, ara CaixaBank, des que va començar fins ara. Un tema que durant molts anys ha estat un tabú. Burgos ha trobat molts testimonis –molts dels quals s’han estimat més l’anonimat– que han explicat històries que no sabíem, i també ha trobat documents que fins ara no havien vist la llum. El llibre és de Rafa Burgos, però compte amb la col·laboració de Roger Vinton i Jesús Rodríguez. Per saber sobre el llibre podeu recuperar La tertúlia proscrita que vam dedicar-hi, amb la col·laboració de Rafa Burgos.

La Catalunya discoteca
Francesc Canosa
Comanegra
Enguany, se celebren cinquanta anys del Big Ben, la discoteca que va ser considerada la més gran d’Europa, situada entre Mollerussa i Golmés, al Pla d’Urgell. Una discoteca convertida en fenomen cultural, que va marcar generacions senceres i la cultura de la nit. El periodista Francesc Canosa ha escrit aquest llibre en què dissecciona, amb un ritme trepidant, les xifres impressionants del local, la magnitud del fenomen, la seva evolució i la influència dels cotxes, les drogues i la música electrònica. En el llibre trobarem la història del país mitjançant una discoteca. Si voleu saber més sobre el llibre podeu recuperar l’entrevista que va fer Andreu Barnils a Francesc Canosa a VilaWeb.

L’extrema dreta s’ha convertit en un gran actor del panorama polític, i el nostre país no és una excepció. Els filòsofs Jordi Corominas i Joan Albert Vicens n’han estudiat tots els detalls i la radiografien en aquest llibre que vol escampar el dubte entre els simpatitzants de l’extrema dreta i carregar-ne de raons els detractors. Trobaràs més informació del llibre en aquesta entrevista que va fer Oriol Bäbler als seus autors.

La història del país ens ha fet ser qui som, però per desgràcia encara no sabem la part de la nostra història que han volgut silenciar. La nit del 20 de novembre de 1980, Juana Caso, de vint-i-cinc anys, i José Muñoz, de setze, van morir cosits a trets en una cruïlla de camins enmig del bosc a Cabrera de Mar, el Maresme. Una tercera víctima, Antonio Camacho, de quinze anys, va tenir ferides de bala, però va aconseguir de fugir-ne i sobreviure, i va assenyalar els autors de la matança: Salvador Durán, de vint-i-cinc anys, que és qui va prémer el gallet, i Cristóbal García, menor d’edat, que el va ajudar en el pla macabre. Tots dos van ser condemnats a presó per aquest crim, que va acabar tapat per la pols i el silenci del pas dels anys. Ara els autors del llibre en recuperen la memòria: reconstrueixen els fets, bo i superant tota mena d’obstacles, i apunten, d’una manera prou sòlida, la tesi que l’estat profund va voler amagar: que fou un crim polític comès per l’extrema dreta. Podeu saber més sobre el llibre en aquesta entrevista que va fer Josep Nualart Casulleras a Del Clot i a Calls a VilaWeb.

Les drogues continuen essent un tema tabú en aquest país. Natza Farré fa una proposta molt valenta amb una novel·la autobiogràfica en què explica com és ser germana d’un heroïnòman. És un llibre escrit de manera directa i amb molta ironia, característiques pròpies de l’autora. En dues-centes pàgines, Farré fa una dissecció de les seves experiències com a germana petita d’un drogoaddicte. Si voleu saber més sobre el llibre, podeu recuperar l’entrevista que Emma Granyer va fer a Natza Farré.

El Franquisme
Josep Fontana
Eumo
Fontana és un dels historiadors més importants del país, i per a ell, el franquisme va ser alguna cosa més que un període viscut, perquè ell va ser una peça clau en l’impuls de la recerca i la divulgació sobre aquells anys. Aquell llibre ens ofereix una síntesi excel·lent dels seus escrits, d’apunts de classe, de conferències i intervencions diverses, i ens permet d’entendre més bé la seva mirada sobre el règim més determinant de la nostra història contemporània.

Correspondència 23: Valencianisme de postguerra 2a part
Joan Fuster
3i4
Joan Fuster és un dels intel·lectuals clau en la història dels Països Catalans, per tant, saber què pensava sempre és important. Enguany, l’editorial 3i4 ha publicat un nou volum de les seves correspondències. Aquest llibre, a cura de Faust Ripoll, reuneix les cartes que Fuster intercanvià amb autors com ara Rafael Sifre, Francesc Torrent, Vicent Giménez Borja, Josep Maria Giménez Fayos i, sobretot, dos dels seus grans amics: Francesc de Paula Burguera i Josep Lluís Bausset.

La Catalunya Rebel
Estat català
Símbol Editors
Símbol Editors recupera i tradueix un document històric que representa una peça clau en la descoberta d’una figura molt important de la nostra història: Francesc Macià. Els primers dies del novembre del 1926, més d’un centenar de catalans foren detinguts per la gendarmeria francesa acusats de preparar un complot per provocar un aixecament popular a Catalunya i proclamar la independència. Aquesta temptativa, coneguda per “els fets de Prats de Molló”, i el consegüent procés que es va viure a París tingueren un gran ressò internacional i contribuïren, de manera decisiva, a la internacionalització del cas de Catalunya i a fer que la figura de Francesc Macià adquirís la dimensió èpica que encara avui l’acompanya.

Una i eterna. Sobre el nacionalisme espanyol
Ferran Garcia-Oliver
Afers
El nou llibre de Ferran Garcia-Oliver ens proporciona un relat molt interessant de com ha estat de delirant la construcció del nacionalisme espanyol i de la frustració permanent en què s’ha mogut i es mou, conscient de les seves febleses. Aquest assaig indaga interioritats del nacionalisme espanyol des d’una mirada crítica, amb concessions a la ironia i gotes esparses d’humor. Si en voleu saber més, en aquest editorial Vicent Partal recomanava aquest llibre.

Lawfare: la guerra bruta judicial contra Mónica Oltra
Mari Carmen González Vidal
Editorial Rebel
Mónica Oltra ha tornat a ser actualitat aquestes últimes setmanes després d’anunciar que es vol presentar a la batllia de València. I, casualment, ha sortit a la vegada un llibre que analitza tot el procés judicial que ha viscut Oltra aquests últims anys. El text, publicat per Rebel, neix d’un treball de final de màster que és fruit d’una rigorosa investigació per a destapar els mecanismes que van desembocar en la sega de l’herba sota els peus de Mónica Oltra. La conclusió és que hi ha tots els condicionants per a dir-ne lawfare, d’això que li ha passat. Podeu saber més sobre aquest llibre en l’entrevista que Esperança Camps va fer a Mari Carmen González.

Valencianitat per a curiosos
Cristian H. Llorens
Sembra Llibres
Cristian H. Llorens és un dels influenciadors més famosos del País Valencià. Amb el seu alter ego digital, Curiosaire, divulga contingut cultural i lingüístic. Precisament, els seus vídeos a Instagram han estat l’arrel del primer llibre. En total, hi ha dotze capítols plens de personatges i històries que sorprendran, ben segur, els lectors més inquiets. És pensat per a arribar a tots els públics, amb un contingut accessible i divertit, però també combatiu. Si voleu saber més sobre el llibre, podeu llegir l’entrevista que Laura Escartí va fer a Cristian H. Llorens.

Temps per a l’escola
Montse Jiménez, Carme Ortoll i Coral Regí
Rosa dels Vents
L’escola és un pilar fonamental del nostre país. En aquest llibre, tres mestres amb gran experiència reflexionen sobre els desafiaments de l’escola catalana. Parlen d’inclusió, de pobresa infantil, de burocratització, de l’ús de la tecnologia i de la davallada del català a les aules. I ens ofereixen una mirada col·lectiva, valenta i propositiva sobre el debat educatiu. Si voleu saber més sobre el llibre, podeu llegir l’entrevista que els va fer Anna Zaera a VilaWeb.

El pit adormit
Dolors Miquel
Edicions 62
La poetessa Dolors Miquel ha rebut aquesta setmana el premi Jaume Fuster a la trajectòria literària que atorga l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana (AELC). I justament fa molt poc ha publicat el seu últim llibre, a mig camí de les memòries, la reflexió poètica i filosòfica i l’assaig. A partir d’un càncer de pit que li van diagnosticar fa cinc anys, reflexiona sobre el pit femení en les arts i com a metàfora, sobre la condició i la representació de la dona en la història i la literatura, i també sobre la poesia i més àmbits culturals. En paral·lel a la malaltia, narra històries personals d’infantesa i joventut que tenen un caràcter generacional i grupal, que posen en primer terme el que en una època determinada va ser la poesia més nova i trencadora de casa nostra.

Totes les batalles
Magda Oranich
Columna
Magda Oranich i Solagran és coneguda per haver estat advocada antifranquista de presos polítics ben coneguts com ara Puig Antich i Txiki. Però en les memòries que ha escrit, aquests dos casos, que hi surten, no són el gruix del llibre. El tema del llibre és veure el franquisme mitjançant els casos que tenia com a advocada de família. Són casos que il·luminen poderosament sobre allò que és una dictadura, sobretot per a les dones: l’adulteri era castigat amb sis anys de presó per a ella, no pas per a ell. La subjugació de la dona en època de Franco travessa tot el llibre. En l’entrevista que va fer-li Andreu Barnils, Oranich explicava que el llibre també l’ha escrit pensant en tots els joves d’ara que diuen que voldrien viure en una dictadura: “Ho diuen perquè no la van viure.”

Garlanda
Maria Rovira
Blackie Books
Enguany, l’humorista Maria Rovira, coneguda també pe Oye Sherman, ha publicat el seu primer llibre. Ens ofereix un relat que no segueix un fil lineal, sinó que s’entrellaça com les mateixes garlandes que li donen títol. Entre records d’infantesa, reflexions sobre el llenguatge i escenes quotidianes, el llibre es converteix en un espai on conviuen l’humor i la vulnerabilitat, el joc i el dol. Travessat per la crisi dels trenta i marcat per la mort del seu pare, Garlanda és també un intent d’entendre el canvi, les expectatives i la identitat. Podeu saber més sobre el llibre si llegiu l’entrevista que Emma Granyer va fer a Maria Rovira.

Catalunya feminista
Isabel Segura Soriano
Rosa dels Vents
Ara fa cinquanta anys, més de tres mil dones de diferents sensibilitats polítiques i classes socials es van reunir a la Universitat de Barcelona per parlar obertament sobre l’opressió que havien rebut històricament, intensificada durant la dictadura. Les Primeres Jornades Catalanes de la Dona són considerades com el moment d’eclosió del moviment feminista a Catalunya. Aquest llibre analitza aquest moment històric.

Bruixes, heretges, posseses
Albert Toldrà
Vincle Editorial
En aquest llibre trobareu un assaig sobre bruixeria, dones i inquisició al País Valencià, escrit per l’historiador i premi Joan Fuster d’assaig Albert Toldrà.

Anatomia de l’esperança
Francesc Torralba
Edicions 62
Enguany, el filòsof i professor Francesc Torralba ha guanyat el premi Josep Pla amb aquest assaig. En aquesta obra, Torralba basteix un discurs sobre l’esperança a partir d’autors bàsicament laics, com ara Albert Camus i Ernst Bloch, i no tant d’autors cristians, com ell. Torralba ens parla de la necessitat de l’esperança en un moment com l’actual, ple de cínics i distòpics. Podeu saber més sobre el llibre si recupereu l’entrevista que Andreu Barnils va fer a Francesc Torralba.

Les pintures de Sixena: Un foc que encara crema
Albert Velasco
Pòrtic
Si hi ha algú expert en el litigi al voltant de les pintures de Sixena en aquest país és el doctor en història de l’art Albert Velasco. El llibre és el resultat de tota aquesta feina, de molts anys d’investigació i accés a fonts molt privilegiades sobre aquest conflicte que va més enllà de qüestions museogràfiques i artístiques, i que s’endinsa en la política. Velasco fa un relat documentadíssim de l’arrel i l’evolució del litigi i desmunta les intoxicacions i les mentides que s’han proferit, durant massa temps, impunement. Si voleu saber més sobre el llibre, podeu llegir l’entrevista que Josep Nualart Casulleras va fer a Albert Velasco.

L’assassinat de Guillem
Rafa Xambó
Rebel Editorial
Fa trenta-set anys que Guillem Agulló va ser assassinat per un grup de neonazis. Aquests últims anys, s’ha explicat molt la història de Guillem Agulló i la seva família, però en aquest llibre Xambó se centra a retratar el paper dels mitjans de comunicació, que es van dedicar a estripar la motivació política de l’assassinat. Mitjans escorats a la dreta van narrar aquell crim com el resultat d’una baralla entre bandes i van obviar la càrrega ideològica que atresorava aquella espantosa navallada. El llibre compta amb el pròleg de l’escriptora Núria Cadenes i un epíleg de l’activista David Fernández.

La memòria de la terra
Diversos autors
Avenç
En aquest llibre trobareu onze relats signats per onze escriptors de generacions i procedències diverses. Les històries se centren en les petjades que deixem en el nostre entorn vital. I viceversa. Aquí, la terra no és un simple escenari, sinó un dipòsit de memòria. Un espai on el temps ha deixat traces que només prenen sentit quan algú les mira i les explica. Les pedres i els paisatges conserven rastres del que han estat, però sense relat aquestes marques esdevenen mudes i s’esvaeixen. Els escriptors que hi participen són: Simona Škrabec, Núria Bendicho, Roser Cabré-Verdiell, Alba Dalmau, Youssef El Maimouni, Raül Garrigasait, Teresa Ibars, Majd Kayyal, Miquel Àngel Llauger, Arià Paco i Júlia Viejobueno

