Featured Video Play Icon

Avui s’ha celebrat a Barcelona el VI Congrés de Periodistes de Catalunya. En el mateix professionals de diversos mitjans, entre els quals Dan Gillmor, han reflexionat sobre els reptes del periodisme i la comunicació en el món actual.

La primera taula rodona del dia ha girat a l’entorn del codi deontològic i el respecte a la qualitat professional. La taula ha comptat amb la presència de Salvador Alsius, Pere Rusiñol, Milagros Pérez-Oliva, Laura Fanals i el director de VilaWeb, Vicent Partal.

Partal hi ha denunciat el paper destructiu que Facebook fa, promovent les notícies falses que generen més visites i també el fet que molts mitjans s’aprofiten d’això per a bastir audiències.

El director de VilaWeb ha definit el negoci de Facebook en els següents termes: ‘el negoci de Facebook és fer que el lector llisca notícies com més sensacionalistes millor, falses si cal, que la gent que s’autoafirma en les seues creences a base de creure’s aquestes notícies repartirà després com la pólvora entre els seus amics. Generant així més i més ingressos econòmics per a Facebook, que és l’únic que els importa.’

Partal ha criticat que el periodisme groc s’hagi implantat als Països Catalans gràcies a internet i a les manipulacions que Facebook i OJD, l’organisme encarregat de mesures les audiències, permeten fer. Ha mostrat diversos exemples al respecte, fins i tot una carta on una empresa ofereix un milió d’usuaris únics per mil sis-cents euros. A partir d’això ha explicat que ‘la Generalitat de Catalunya paga 0.10 € per cada visita de la mitjana anual de visites d’un diari i l’oferta aquesta cobra 0,001 cèntim per visita. Comprar tràfic fals acaba, doncs, sent un gran negoci subvencionat pel govern de Catalunya.’

El problema, pel director de VilaWeb, no és tant que existeixin aquestes pràctiques com que la professió i les institucions, sabent-ho, ho deixin fer i no posen límits o denunciïn els mitjans que les fan servir. ‘En aquest context –ha dit– ja podem anar fent codis deontològics, que no serviran per a res’.

El document vegeu el PDF 

Per a VilaWeb el vostre suport ho és tot

Sostenir un esforç editorial del nivell i el compromís de VilaWeb, únicament amb la publicitat, és molt difícil. Per això necessitem encara molts subscriptors nous per a allunyar qualsevol ombra de dificultats per al diari. Per a vosaltres aquest és un esforç petit, però creieu-nos quan us diem que per a nosaltres el vostre suport ho és tot.

Podeu fer-vos subscriptors de VilaWeb en aquesta pàgina.

Vicent Partal
Director de VilaWeb