Junts podem anar molt més lluny

Fa vint-i-cinc anys que VilaWeb va començar a caminar. Ara, amb tota l'experiència acumulada, sabem que si aconseguim prou suport podem elevar la potència a 25 i fer el millor diari del món. Digital, català i en català. Ens ajudeu a fer-ho possible?

Doneu suport a VilaWeb

Avui s’ha fet públic un estudi de la Universitat Ramon Llull sobre el consum de mitjans durant la pandèmia. Destaca que la crisi del coronavirus ha fet que el 78% dels ciutadans s’informin més que no ho feien abans: el 90% s’informa pel cap baix una vegada el dia, i el 52% tres vegades el dia o més; en canvi, abans de la crisi només un 28% s’informava alguna vegada.

Aquestes dades fan part dels resultats de la investigació sobre els canvis en el consum informatiu durant el confinament pel coronavirus, feta pel grup de recerca Digilab, de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna (Universitat Ramon Llull), entre el 3 i el 10 d’abril, amb una mostra de 1.220 persones de tot l’estat espanyol.

Entre les conclusions, es destaca que l’excepcionalitat de la situació actual ha creat la necessitat d’estar informat permanentment, però al 42,7% dels ciutadans això els origina angoixa o estrès. Una altra conclusió és que la ciutadania manté una actitud crítica amb la informació que proporcionen els mitjans. Encara que hi ha gairebé un empat entre els que aproven i desaproven la informació rebuda, el 77,4% creu que els mitjans són condicionats o molt condicionats per la seva línia editorial en el tractament informatiu de la pandèmia; i el 44,6%, que els mitjans tracten aquesta informació de manera sensacionalista i aixecant una alarma social innecessària.

De l’enquesta es desprèn que la gent tendeix a refugiar-se en els mitjans coneguts. Els diaris digitals (38,3%) i els informatius de televisió (33,9%) són la primera opció per a informar-se. Entre aquests darrers, les televisions públiques són les que desperten més confiança. Un 6,1% dels enquestats s’han subscrit a un contingut digital durant el confinament, una dada significativa en un país poc predisposat a pagar per la informació.

També es remarca que el 52% dels ciutadans acudeix directament a la web del mitjà que li interessa, de manera que perd pes l’accés als mitjans mitjançant les xarxes socials i Google (38,1%), una via més freqüent en circumstàncies normals.

Quins mitjans desperten més confiança?

Aquest estudi inclou una classificació, basada en una mostra de 1.220 persones de tot l’estat espanyol, dels mitjans que mereixen més confiança als lectors, a l’hora d’informar-se sobre el coronavirus.

Al Principat TV3 obté un resultat més que dominant, amb el 66,4%, seguida a molta distància per La Vanguardia, que és el primer diari de la llista –amb un 30,4%. Catalunya Ràdio, RAC1 i TVE van a continuació, just abans de VilaWeb, que el segon diari de la classificació i el primer mitjà digital, amb un 16%. Darrere VilaWeb hi ha l’Ara, La Sexta, El País, Eldiario.es –segon digital– i El Periódico, amb un sorprenent 6,8%, tan sols. Els altres tres diaris que apareixen a l’enquesta són El Confidencial (5,2%), El Nacional (4,8%) i Nació Digital (3,6%).

Quant a les dades relatives a l’estat espanyol, el panorama és molt diferent: Eldiario.es és l’únic mitjà digital que entra en els deu primers, en una llista que copen les televisions i els diaris tradicionals. TV3, amb un resultat extraordinari, es dispara a la quarta posició al conjunt de l’estat espanyol i La Vanguardia hi apareix en setena posició.

El CEO situa VilaWeb com el digital capdavanter i l’alternativa als grans diaris de paper

Fes-te'n subscriptor i construeix amb VilaWeb25 el diari nou que els Països Catalans necessiten ara.

60€/any | 18€/trimestre
120€/any | 35€/trimestre

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.