16.06.2016 - 12:53
CASTELLÓ, 16 (EUROPA PRESS)
L’exalumne de la Universitat Internacional de València (VIU) Norberto Domínguez Jurado, Mestre d’Educació Primària i Doctor en Ciències de l’Educació, ha desenvolupat, en el marc del Màster sobre Prevenció i Intervenció Psicològica de Problemes de Conducta a l’Escola, un projecte innovador de ràdio digital destinat a alumnes de primària que aconseguix desenvolupar la comprensió i expressió oral, la investigació educativa i la creativitat a l’aula.
El projecte, batejat com a ‘RadioEscuela: investigar, expresarse y aprender a través de las ondas’, es perfila com un projecte d’innovació educativa orientat a l’ús de la ràdio escolar com a eina vehicular cap al desenvolupament d’aprenentatges significatius. Este projecte naix de la importància “evident i necessària” del foment de l’expressió oral dins i fora de l’aula, segons ha informat la VIU en un comunicat.
Actualment, la iniciativa s’ha implantat en diverses aules andaluses a l’exercici 2014/2015 amb resultats “òptims” en totes les fases educatives i aconseguint millorar “significativament” el raonament i l’expressió.
Segons ha explicat el seu autor, permet treballar de manera transversal els continguts de l’aula i, no sol es millora la comprensió i expressió oral, sinó que fomenta la lectura, la comprensió escrita per a saber el que estan llegint, l’expressió escrita per a redactar amb les seues paraules les notícies que vullguen donar, el coneixement i interacció amb el món físic, la improvisació i resolució de problemes.
EINA SENZILLA
No es tracta, segons ha aclarit, de crear una emissora de ràdio convencional, enfocada a la feina de remasteritzadores, micròfons i múltiples cablejats, sinó “de confeccionar una eina que resulti senzilla, accessible i, sobretot, sostenible en el temps per a qualsevol docent, família i alumnat”.
Sobre esta qüestió, l’autor ha subratllat que els temes transversals són tractats en els centres educatius “de manera diferent i eines com esta permeten a l’alumnat desenvolupar l’esperit crític i de recerca d’informació”. Alhora, promou pautes d’actuació a l’hora de recollir dades, analitzar-los i exposar-los; així com la feina de la llibertat d’expressió dins dels cànons socials que s’utilitzen en una població, “amb l’absència de paraules malsonants i l’ús d’un vocabulari nodrit i bé utilitzat”.
L’eix que vertebra cada programa de ràdio escolar se centra en el tractament dels temes transversals: “fer a l’alumnat més conscient de la realitat en la qual es veu immers és també contribuir al seu desenvolupament personal i integral com a persones que un dia participaran de manera activa i crítica a la societat en la qual viuen”, ha dit.
“En una societat canviant com l’actual, la investigació escolar resulta indispensable per poder accedir a la saturació d’informació que reben els alumnes”, ha indicat Domínguez, qui creu que la metodologia es caracteritza per la seua “simplicitat i operativitat”: “forumcast” és el terme encunyat per a definir la seua forma de fer ràdio a l’escola, on predomina l’absència de guions prefabricats i la presència d’una interacció constant amb les famílies per a recopilar la informació.