S’acaba l’ultimàtum del 25% amb dubtes sobre l’eficàcia de la resposta al TSJC

  • El govern aprova un decret per a protegir les direccions dels centres que eludeix l'aplicació de percentatge en els projectes educatius

VilaWeb
Redacció
30.05.2022 - 21:40

Els centres educatius de Catalunya encaren el final de curs amb un compte enrere sobrevingut i una amenaça que els sotja de prop. El TSJC va ordenar que, a partir de demà, primer de juny, s’apliqués definitivament la sentència del 25% de castellà a les aules. El govern català ha reaccionat tot aprovant un decret en què assumeix la responsabilitat sobre la validació final dels projectes lingüístics dels centres. Amb això vol posar un tallafoc entre les direccions dels centres i la resposta de la justícia, que aquestes darreres setmanes ha estat implacable.

En la sentència de principi de maig el TSJC va exigir al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, que fos ell qui donés instruccions als centres. Previsiblement, ho farà avui, quan desenvoluparà el decret que va aprovar ahir i que ja es va publicar al DOGC. En el text, Cambray hi diu que a ulls de la justícia el departament serà responsable de la legalitat dels projectes lingüístics que s’aprovin a cada centre i que s’hauran de validar en un termini de trenta dies. Aquesta afirmació eximeix de qualsevol responsabilitat els professors que elaborin els projectes lingüístics.

Un altre dels punts clau especifica que aquests projectes, “element nuclear del model lingüístic escolar de Catalunya”, no han de respondre a paràmetres numèrics, proporcions o percentatges, amb la qual cosa es refusa frontalment la sentència del TSJC, que parlava d’un mínim d’un 25% d’espanyol.

L’estratègia del govern contra la sentència del 25% era d’aprovar aquest decret llei acompanyat del projecte de llei que els quatre principals grups del Parlament de Catalunya –PSC, ERC, Junts i els comuns– van pactar dimarts passat. Però el pla ha quedat coix, perquè Vox, Cs i PP van portar el projecte de llei al Consell de Garanties Estatutàries i, per tant, encara no ha pogut passar pel ple.

Tanmateix, el decret parla en una línia similar a la proposició de llei, perquè remarca que les escoles i instituts no poden eludir la diversitat cultural i lingüística dels alumnes de cada centre a l’hora d’elaborar els projectes. “La realitat heterogènia dels diferents centres del sistema educatiu de Catalunya s’ha de tenir en compte a l’hora de fixar els criteris sobre el tractament de les llengües, sense fer abstracció de la diversitat social i cultural de l’entorn de cada centre educatiu i tot tenint en compte que aquests han de disposar d’un cert marge de decisió.”

El TSJC té l’última paraula

Però el decret té algunes debilitats. Per una banda, s’haurà de validar d’aquí a un mes al parlament. El govern no té assegurada la majoria perquè la CUP i el PSC –amb qui sí que ha pactat el projecte de llei– de moment no volen pas votar-hi a favor.

Per una altra banda, el decret deixa clar que no es podrà aplicar fins al curs vinent, de manera que en queden apartats els projectes lingüístics vigents i els que es preparen per al curs 2022-2023. El govern ja havia interposat un recurs de reposició a la sentència del 25% tot demanant-ne una moratòria fins l’any que ve, però el TSJC no hi ha respost.

Experts en dret administratiu, com ara Josep Maria Aguirre, alerten que aquest buit podria ser aprofitat pel TSJC per demanar l’aplicació immediata de la sentència. El tribunal podria fer això a partir de demà, quan expira el termini de compliment. Si fos el cas, segons diu Aguirre, la solució fóra aprovar els projectes lingüístics com més aviat millor. Perquè, essent emparats per un decret llei, el TSJC no els podria anul·lar i hauria de ser el Tribunal Constitucional espanyol que en resolgués la validesa.

Més enllà de l’acció judicial del TSJC, hi ha un front paral·lel que és l’Asamblea por una Escuela Bilingüe (AEB). Ja han avisat que si no s’aplica el 25% de castellà a totes les aules a partir de demà, recorreran a la via penal. En un comunicat, han valorat negativament el decret proposat per la Generalitat, que consideren que vol driblar la sentència del TSJC: “L’única resposta possible a les decisions judicials esmentades és que tots els alumnes catalans rebin una part de la seva docència, no inferior al 25%, en castellà. Si no es dóna aquesta docència efectiva en castellà voldrà dir que es desobeeix la interlocutòria del 4 de maig de 2022 i la sentència de 16 de desembre de 2020.”

Aquesta amenaça no seria intimidatòria si no fos perquè el TSJC va legitimar aquesta entitat quan va intervenir en el procés judicial. Quan el tribunal va ordenar a la Generalitat de Catalunya que executés la sentència del 25% a totes les escoles, ho va fer a instàncies d’aquesta associació. Esperonada per aquest protagonisme en la causa, els portaveus de l’entitat han animat les famílies a informar de quines escoles i instituts incompleixen la sentència del 25%, és a dir, en quines el castellà no va més enllà de l’assignatura de castellà.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any