Threads, la nova xarxa social de Meta, arriba a Europa

  • El fundador, Mark Zuckerberg, ha donat la benvinguda als nous usuaris des del seu compte

VilaWeb
EFE / Redacció
15.12.2023 - 17:54
Actualització: 15.12.2023 - 20:02

El grup Meta –matriu de Facebook, Instagram, WhatsApp i Messenger– ha llançat avui la xarxa social Threads als països de la Unió Europea (UE). El fundador, Mark Zuckerberg, ha donat la benvinguda als nous usuaris des del seu compte: “Avui obrim Threads a més països d’Europa. Benvinguts.” La nova xarxa del fundador de Facebook i president de Meta es va estrenar al juliol com a competidora directa de Twitter, d’Elon Musk, però en aquell moment no va arribar a la Unió Europea, que volia estudiar prèviament les regulacions de privacitat.

Amb més de trenta milions de descàrregues en les primeres hores del seu llançament al juliol, Threads pot convertir-se en l’amenaça més gran de Twitter. Durant aquests mesos, Threads ha anunciat noves funcions, com ara l’opció de veure el contingut dels comptes que els usuaris segueixen en ordre cronològic. A més, a l’agost va incloure la possibilitat de compartir una publicació de Threads als missatges directes d’Instagram, la possibilitat de posar una descripció a les fotos o vídeos que es publiquin i un nou “botó d’esment” que permet de citar més fàcilment altres comptes. No és la primera vegada que Meta s’aprofita de les estratègies reeixides d’altres xarxes socials copiant-ne el contingut: el 2016, Instagram va estrenar les històries per a competir amb Snapchat, i el 2020 va anunciar Reels, una funció de vídeo de format curt que lluita amb TikTok.

A continuació, us expliquem les principals característiques d’aquesta nova xarxa social i quines són les semblances i diferències amb Twitter.

Threads serà la fi de Twitter?

Anomenat “l’assassí de Twitter” pels mitjans nord-americans, Threads dispara a la xarxa de l’ocellet creada el 2006, ja que aquesta paraula en anglès vol dir “fils” i forma part del seu vocabulari propi de Twitter, a més de sonar similar a threats, que vol dir “amenaces”. A més, a diferència d’altres competidors de Twitter, Meta compta amb una bona base d’usuaris. Segons les seves dades del 2022, Instagram disposa de 2.000 milions d’usuaris actius mensuals a tot el món i Facebook amb 2.960. D’altra banda, Instagram, juntament amb TikTok, és una de les xarxes socials preferides entre els més joves.

Tampoc és casualitat que el gegant tecnològic hagi estrenat la nova xarxa social ara, atès que d’ençà de l’adquisició de Musk de Twitter, a final del 2022, ha experimentat nombrosos problemes tècnics, ha suprimit el mètode de verificació anterior, ha acomiadat gran part de la plantilla i ha estat fortament criticada pel tipus de contingut divisori que promociona. “Twitter continua essent el millor lloc per a les actualitzacions en temps real, però les seves esquerdes s’han mostrat d’ençà de la compra de Musk, i aquest podria ser el moment oportú per a Meta”, va dir Daniel Newman, director executiu de Futurum Group, una empresa de recerca i signatura d’assessoria, a The Wall Street Journal. No obstant això, els experts assenyalen que el canvi d’una xarxa a una altra no es farà de la nit al dia, sinó que necessitarà temps.

Quines són les principals diferències i semblances entre Threads i Twitter?

A simple vista, Threads sembla una còpia de Twitter on els usuaris poden publicar fotos, vídeos fins a cinc minuts i texts fins a cinc-cents caràcters. A més, de la mateixa manera que a Twitter, també es pot interactuar entre usuaris de tres maneres: posant “m’agrada”, repiulant o comentant. De fet, Zuckerberg mateix va reconèixer la gran similitud entre les dues aplicacions.

Igual que a Twitter, també es poden activar notificacions per saber quan un usuari publica, però, en canvi, no es poden crear llistes amb usuaris. Tampoc es poden fer servir etiquetes, per la qual cosa no hi ha tendències.

Un dels avantatges de Threads és que no hi haurà límit en la quantitat de publicacions que els usuaris poden veure a Threads. Però, de moment, la diferència més destacada de Threads és que serà “interoperable” amb altres serveis que també fan servir el protocol de xarxa social ActivityPub, com Mastodon i WordPress. Això vol dir que les publicacions dels usuaris de Threads que tinguin perfils públics seran visibles per als usuaris d’altres aplicacions que fan ús d’ActivityPub.

El seu algorisme

L’aplicació forma part de la infrastructura d’Instagram, cosa que obliga a fer servir el mateix nom usuari. Això permet que Threads tingui accés a tot el contingut que Facebook i Instagram ja té recopilat sobre els seus usuaris.

La pàgina principal de Threads –igual que Instagram– és una combinació del contingut que han publicat comptes que l’usuari segueix i suggeriments generats per un algorisme. Això sí: l’aplicació encara no compta amb publicitat i l’empresa ha dit que ara per ara està prioritzant als usuaris.

Entre les celebritats que s’han unit a aquesta xarxa social, hi ha les cantants Jennifer López i Shakira, el xef Gordon Ramsay, l’activista social Malala Yousafzai i marques com Netflix.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any