Aquest divendres Elon Musk celebrava el dia de la intel·ligència artificial de Tesla (Tesla AI Day). L’objectiu de la presentació era explicar els avenços de l’empresa en la tecnologia Autopilot, que ha de permetre que els seus vehicles condueixin de manera autònoma sense cap intervenció humana –objectiu endarrerit moltes vegades perquè és complicat. Tot i les novetats destacables, la jornada serà recordada per un anunci breu fet al final, el Tesla Bot. La companyia automobilística i energètica té la intenció de tenir l’any vinent un prototip de robot humanoide creat per evitar que els humans facin tasques repetitives, avorrides o perilloses. Tanmateix, moltes de les feines que ocupen milions de persones arreu del món compleixen aquesta definició. L’invent de Tesla pot deixar-les sense sou, o amb una pèrdua de poder adquisitiu molt significativa a causa de l’efecte dúmping. Aquests últims anys uns quants científics, enginyers i responsables industrials han advertit a la societat, i en particular als polítics, dels greus impactes que tindrà sobre els treballadors el grau de desenvolupament que han assolit la robòtica i la intel·ligència artificial. Tesla argumenta que s’ha decidit a fer el robot per evitar els perills que representa aquesta tecnologia i fer-ho de manera adequada. Però, com és que Tesla pot encapçalar aquest front tot d’una?

Tesla, la companyia més robotitzada del món

L’objectiu principal del Tesla AI Day no era la presentació d’un futur robot humanoide. De fet, durant més de dues hores els responsables tècnics van intentar d’explicar les tecnologies i tècniques informàtiques complexes que desenvolupen per assolir la conducció autònoma dels seus vehicles elèctrics. Tesla, a diferència de la resta de fabricants automobilístics, confia gairebé de manera exclusiva en Tesla Vision, una tecnologia de càmeres, reconeixement d’imatges i xarxes neuronals, per a assolir-ho. Elon Musk ha defensat moltes vegades que els humans conduïm gràcies a la visió, i que no calen més sensors, com ara els radars Lidar, que han triat la resta de fabricants de cotxes. “Hem construït un animal sintètic”, va dir Andrej Kaparthy, director d’intel·ligència artificial de Tesla, mentre explicava com intentaven emular informàticament el sistema de visió humà, tant en la part dels ulls com en la del cervell.

Una tasca molt més complexa que no pensava Elon Musk i que ha obligat la companyia a desenvolupar xips específics per als seus vehicles, força potents i amb un consum contingut d’energia –per no afectar l’autonomia dels cotxes. Tot plegat perquè els principals fabricants de xips del món, com ara Nvidia, AMD i Intel, no han aconseguit acomplir els seus requeriments.

Tanmateix, això no va ser prou i durant la jornada es van presentar dos nous passos. Per una banda, la nova evolució de la computadora FSD (per Full Self-Driving, conducció autònoma completa) dels vehicles. La versió actual encara no és prou potent per fer anar els models neuronals complexos que han de ser els responsables de processar les imatges de les càmeres i prendre les decisions durant la conducció. Per una altra banda, el seu supercomputador Dojo, que és el més potent del món per a entrenar xarxes neuronals, i que obté els models neuronals que més tard són instal·lats a tots els vehicles. I no es tracta tan sols de la construcció d’un gran ordinador amb els xips dels fabricants tradicionals. Tesla ha hagut de fer igual que amb els xips de les computadores FSD dels vehicles: dissenyar específicament els xips del nou supercomputador. L’empresa, que al començament era una companyia de cotxes elèctrics i prou, ha esdevingut un fabricant de xips i la capdavantera en la creació de computadores per al desenvolupament i implantació d’intel·ligència artificial.

El Tesla Bot té unes mides molt similars a les d’un humà típic (Imatge: Tesla).

Elon Musk ha arribat a defensar que són l’empresa més robotitzada del món. I és que cal entendre que cadascun dels seus vehicles es pot considerar un robot: disposa d’un sistema motor (rodes propulsades per un motor elèctric i bateries) i un cervell (Tesla Vision) que pot reconèixer el món que l’envolta i prendre decisions –ara per ara limitades al món viari. Tot i que els humans associem el terme “robot” a màquines humanoides, la realitat és que avui dia estem envoltats de robots, però amb formes molt diverses i orientades a usos molts específics –com ara les cadenes de muntatge. Tesla, conscient que la tecnologia que desenvolupen es pot aplicar a molts àmbits, ha decidit d’anar un pas més enllà i presentar el Tesla Bot, el robot humanoide que pot canviar el món.

El Tesla Bot es tracta d’un robot amb una alçada de 173 cm i 68 kg de pes, els valors típics d’un humà. Podrà caminar fins a 8 km/h i carregar vora 20 kg, tot i que amb els braços estirats només podrà alçar uns 4 kg. Elon Musk ha dit que s’han decidit a encapçalar el desenvolupament de robots humanoides per fer les coses bé. En aquest sentit, aquestes característiques estan pensades perquè qualsevol humà pugui fugir corrent del robot en cas de necessitat, i superar-lo també en força. La companyia sembla conscient de la reacció adversa del públic general a presentacions de robots similars per part d’unes altres empreses en un passat recent. És per això que insisteix que el robot serà amigable i que ha estat desenvolupat per humans i adreçat a tractar amb humans. El Tesla Bot ha de ser capaç de fer tasques comunes que no vulguem fer els humans. Des d’anar a recollir la compra, fins a feines físiques, repetitives i avorrides o, fins i tot, perilloses. Per una altra banda, disposarà de totes les tecnologies, fins i tot del mateix ordinador FSD, que Tesla desenvolupa i inclou als seus vehicles. De fet i en essència, es pot dir gairebé que tan sols canviarà la carcassa exterior: passarà de tenir forma de cotxe a tenir forma humana. El cervell serà el mateix.

Els precedents dels robots humanoides

Tesla no és la primera empresa que presenta aquesta mena de robot. De fet, una altra empresa automobilística, Honda, va presentar l’Asimo l’any 2000. Pels mateixos motius que ara ho fa Tesla: les empreses que fabriquen cotxes fan servir molts robots a les cadenes de muntatge i estan familiaritzades amb la tecnologia. Amb milers d’enginyers i tots els materials necessaris, són de les empreses més ben situades per a afrontar el repte de fer realitat un robot humanoide. L’Asimo va representar avenços en la principal limitació del moment: el sistema motor bípede. Fins a l’última dècada no s’havia aconseguit de perfeccionar aquest front i fer que els robots caminessin com els humans. Les millores, centrades en la part mecànica i hidràulica, així com en l’electrònica de control, han estat molt importants i amb resultats espectaculars. En aquest front ha destacat l’empresa Boston Dynamics. Google la va comprar poc després de la presentació dels seus robots bípedes. L’opinió pública mundial va reaccionar de manera molt negativa en veure un robot que es movia com un humà, cosa que semblava que podia fer realitat les pitjors situacions descrites per la ciència-ficció.

Boston Dynamics no ha desaparegut i ha continuat evolucionant els seus robots. En una segona generació, aquests ja poden ballar, córrer i saltar, han millorat la coordinació i han obtingut uns moviments més naturals. Precisament tres dies abans de la jornada de Tesla, Boston Dynamics va presentar els últims progressos. Avui dia els seus robots ja poden fer tombarelles que la majoria d’humans són incapaços de fer i són tan sols aptes per a gimnastes (vídeo). Boston Dynamics representa la culminació d’una tecnologia clau per a fer realitat els robots humanoides, el bipedisme. Tot i que n’ha fet progressos, es pot dir que quant a intel·ligència artificial –el cervell del robot– sembla lluny d’aconseguir un robot que prengui decisions per si mateix. Sobretot amb la capacitat d’interaccionar amb humans. Aquí és on entra Tesla i la seva expertesa en el camp de la intel·ligència artificial.

Els interessos de Tesla i Elon Musk per desenvolupar el Tesla Bot

Com hem vist, Tesla presenta tots els ingredients per a reeixir en l’objectiu de crear un robot humanoide completament autònom, tant en moviment, com a l’hora de prendre decisions i relacionar-se amb humans. Per una banda, és una empresa automobilística que treballa amb milers de robots a les seves línies de producció. Les seves fàbriques tenen parts completament automatitzades, sense intervenció humana. Per una altra banda, desenvolupa el Tesla Vision amb el conjunt de tecnologies que permetran que les màquines prenguin decisions autònomes. I finalment, té la capacitat de fabricar i dissenyar tot el maquinari i programari necessaris. Des de l’esquelet mecànic, fins als xips, passant pels models neuronals.

Elon Musk fa anys que ha mostrat preocupació per l’impacte que tindran la intel·ligència artificial i la robotització. De fet, és defensor d’instaurar una renda bàsica universal en el futur –malgrat que ara per ara la descarta. Però més enllà d’encapçalar aquesta revolució per fer les coses bé i establir un seguit de normes que protegeixin els humans, tant ell com Tesla tenen interessos concrets per desenvolupar el Tesla Bot. L’empresa va intentar de fer una planta de fabricació del seu Model 3 que fos completament robòtica, sense treballadors humans. Van haver de tirar enrere i recórrer a treballadors perquè fessin les tasques que els robots industrials no podien assolir. “Hem subestimat la capacitat humana per fer tasques complexes”, va reconèixer el propietari de Tesla. Tanmateix, l’objectiu últim és tenir plantes exclusivament robòtiques. En aquest sentit, el Tesla Bot pot representar la superació del primer intent fallit per a substituir del tot els humans a les plantes de fabricació.

A una altra de les empreses d’Elon Musk, SpaceX, també li aniria bé de disposar de robots humanoides intel·ligents. Amb l’objectiu de colonitzar Mart, les primeres missions seran molt arriscades, pràcticament suïcides. Uns robots humanoides autònoms podrien construir una base –també a la Lluna i a uns altres cossos del sistema solar– on els humans poguessin arribar de manera segura. De fet, com que l’ambient espacial és molt hostil per als humans, podrien passar a dominar l’exploració espacial i ser els robots humanoides qui colonitzessin el Sistema Solar i més enllà, mentre els humans desenvolupessin tasques molt menors o testimonials.

L’impacte sobre l’economia i els treballadors

Tanmateix, no hem d’oblidar l’impacte al planeta Terra. El mateix Elon Musk ha reconegut que el Tesla Bot representa l’oportunitat de tenir mà d’obra il·limitada. Hi ha sectors en què les empreses tenen dificultats per a trobar mà d’obra. Sigui perquè ofereixen sous molt baixos, sigui per la duresa o la perillositat, o perquè les noves generacions no hi mostren interès. Parlem de feines com ara treballar al camp, en què molts països han de recórrer a mà d’obra del tercer món. “Gràcies al Tesla Bot, fer una feina física serà opcional per als humans. Podran triar de fer-les o no”, ha dit el propietari de Tesla. Tanmateix, encara que la majoria dels humans no vulguin fer aquesta mena de feines, la realitat és que la majoria es veuen forçats a fer-les per tal d’obtenir un salari i poder viure. El Tesla Bot, en aquest sentit, pot empobrir a milions de treballadors. També de manera indirecta: amb un excés de mà d’obra barata (en aquest cas, robòtica), l’experiència mostra que els sous baixen a causa de l’efecte dúmping. Molts treballadors es podrien trobar que són substituïts per un Tesla Bot si no accepten unes condicions laborals que poden ser perjudicials.

No és una amenaça específica del Tesla Bot, i tampoc no ha nascut amb ell. De fet, la robotització va començar fa dècades, precisament en sectors com ara l’automobilístic. Però avui ja tenim plantes del tot robotitzades, com ara en la producció de xips. La robotització ha arribat als magatzems logístics d’empreses com ara Amazon. Com veiem, la següent expansió serà la robotització dels vehicles. La tecnologia ha arribat a un grau de maduració que posa en risc molts llocs de treball. Fins i tot dels mateixos programadors, amb intel·ligències artificials que han començat a saber programar. Amb les millores extraordinàries que es produeixen en intel·ligència artificial, cada cop som més a prop de la singularitat: la situació en què una màquina, un robot, sigui més intel·ligent que un humà. I no acabarà aquí. Continuaran progressant i augmentant-ne la diferència, fins a esdevenir més intel·ligents, més ràpids i amb millors capacitats. En qualsevol cas, el Tesla Bot representa la materialització, maduració i cristal·lització d’un seguit de tecnologies que per primera vegada poden ser una amenaça ben real i existencial al conjunt de la societat. La humanitat es troba en una cruïlla important i caldrà que es desenvolupi una legislació específica per a protegir els humans, i sobretot els treballadors, dels impactes negatius d’aquesta nova tecnologia disruptiva. Serem capaços de salvar-nos i poder conviure-hi? O crearem una nova espècie que ens arraconarà?

Combined-Shape Created with Sketch.

Ajuda VilaWeb
Ajuda la premsa lliure

VilaWeb sempre parla clar, i això molesta. Ho fem perquè sempre ho hem fet, d'ençà del 1995, però també gràcies al fet que la nostra feina com a periodistes és protegida pels més de 20.000 lectors que han decidit d'ajudar-nos voluntàriament.

Gràcies a ells podem oferir els nostres continguts en obert per a tothom. Ens ajudes tu també a ser més forts i arribar a més gent?
En aquesta pàgina trobaràs tots els avantatges d'ésser subscriptor de VilaWeb, a què tindràs accés a partir d'avui.