10.12.2024 - 18:11
|
Actualització: 10.12.2024 - 19:41
La Plataforma per la Llengua denuncia que l’empresa Airport Parking Mallorca va discriminar una parella a l’aeroport de Palma per haver parlat en català. Els fets van passar el 15 de novembre, quan la parella va posar-se en contacte amb l’empresa per telèfon per demanar el servei de recollida de passatgers, necessari per a accedir al vehicle aparcat a les instal·lacions de l’empresa. Segons que explica la parella, ells van iniciar la conversa en català, i la treballadora, que els parlava en alemany, no els va atendre fins que no van canviar al castellà quan van veure que, si no, no serien atesos.
La situació va empitjorar quan la parella va arribar a les oficines per a gestionar el pagament i recollir les claus del vehicle: aleshores la treballadora de recepció va decidir ignorar-los quan ells li deien, i li repetien, en català el número de client i la matrícula del cotxe. Mentrestant, va continuar atenent altres clients en alemany. Quan finalment es va adreçar a la persona de la parella que feia les gestions, li va fer repetir les dades en castellà i, quan va aconseguir que canviessin de llengua, la treballadora li va etzibar “Ara sí que parles en espanyol? Som a Espanya i la llengua oficial és l’espanyol”. En un intent per comprendre la situació, la clienta va demanar directament a la treballadora si havia crescut a Mallorca, i ella li va admetre haver estat escolaritzada a l’illa i parlar i entendre perfectament el català: “Xerr mallorquí i l’entenc perfectament, però no m’agrada que me l’imposin. Som a Espanya i la llengua oficial és l’espanyol”.
La Plataforma per la Llengua considera que els fets relatats són una vulneració d’uns quants drets lingüístics reconeguts per la legislació vigent. L’estatut d’autonomia de les Illes estableix que el català i el castellà són llengües oficials, i que tots els ciutadans tenen el dret d’utilitzar-les lliurement. A més, l’article 2 de la llei de normalització lingüística, del 1986, explicita que la llengua catalana és la llengua pròpia de les Illes i tots els ciutadans tenen el dret de conèixer-la i d’usar-la, dret que implica poder-se adreçar en català, oralment o per escrit, a l’administració, als organismes públics i a les empreses públiques i privades.
També, segons l’article 81.I.16 de la Llei 7/2014, de protecció dels consumidors de les Illes, “incórrer en conductes discriminatòries en la prestació de serveis” constitueix una infracció en matèria de consum. Aquesta normativa hauria de garantir que els consumidors puguin ser atesos en qualsevol de les dues llengües oficials.